וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מאילת ועד עכו: זינוק במחירי דירות יד שניה

18.1.2016 / 12:32

נתוני סיכום השנה של שנת 2015 חושפים את מה שכבר ידענו: בשנה החולפת זינקו מחירי הדירות בשוק יד שנייה בישראל בעשרות אחוזים – בכל סוגי הנכסים. בעיר אילת נרשמו עליות של 20% בדירות 4 חדרים, בנתניה עלייה של 25% במחירי הפנטהאוזים ומחירי הווילות באשקלון זינקו ב-65

תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012. דרור עינב
תמונות מהגג של עזריאלי פברואר 2012/דרור עינב

שוק הנדל"ן של דירות יד שניה רותח ורושם עליות מחירים דרמטיות גם בשנת 2015, כך עולה מנתוני רשת התיווך רי/מקס, שהוצגו היום (שני) במסיבת עיתונאים בתל אביב. מהנתונים עולה כי כמעט בכל הערים המרכזיות בישראל נרשמו עליות מחירים דו ספרתיות – ללא הבדל בין המרכז, הדרום או הצפון.

בעיר אילת למשל, נרשמה עליית מחירים של כ-20% בפלח השוק של דירות 4 חדרים, לצד עלייה של כ-23% בדירות 3 חדרים. העיר אשקלון רושמת אף היא זינוק מחירים משמעותי בבתים צמודי הקרקע: מנתונים שליקט משרד רי/מקס בעיר עולה כי מחירי הווילות באשקלון זינקו בשנה החולפת ב-65%, כך שווילה שעלתה בשנת 2014 כ-2 מיליון שקלים, עולה כעת למעלה מ-3 מיליון שקלים.

עליות מחירים בשיעור של 25% נרשמו בפלח הדירות הקטנות בעיר באר-שבע וגם בקריית גת נרשמו עליות מחירים בכל סוגי הנכסים למגורים – עד לשיעור של 13%. בירושלים נרשמו על פי נתוני הרשת מספר מגמות: עליית מחירים קלה בצמודי הקרקע, עליות מחירים בשיעור של כ-18% בדירות 4 חדרים, אך ירידת מחירים קלה לדירות 3 חדרים בעיר. בבת-ים ובאשקלון נרשמה גם כן עליית מחירים משמעותית בעיקר במחירי הבתים צמודי הקרקע, המגיעה לשיעור של כ-25%.

מנתוני רשת התיווך עולה כי באזור המרכז שוק דירות יד שנייה רשם אף הוא עליות מרשימות בשנה החולפת: כך למשל, בעיר תל-אביב נרשמו עליות בשיעור של כ-15% בדירות קטנות (60-70 מ"ר) במרכז העיר, ועליות דומות נרשמו גם בנכסים בדרום העיר, בעיקר באזור נחלת יצחק ויד אליהו.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
מחיר למשתכן לא יפתור את בעיית הדיור. ברנרד רסקין/מערכת וואלה!, צילום מסך

בראשון לציון נרשמה עלייה מתונה יותר של כ-9% בכל סוגי הנכסים וגם בפתח תקווה נרשמה עלייה מתונה יחסית בשיעור של כ-4% (בדירות 4 חדרים). עליות מחירים דומות, בשיעור של כ-10% נרשמה גם בדירות ארבעה חדרים בעיר כפר סבא ואילו בהוד השרון מחירי דירות 3-4 חדרים עולים בשיעור נמוך יחסית של כ-7 אחוזים, זאת לעומת יציבות במחירי הפנטהאוזים ועלייה של 10 אחוזים בצמודי הקרקע. מנתוני הרשת עולה כי הביקוש הגבוה לפנטהאוזים בעיר נתניה יצר עליית מחירים חדה של למעלה מ-30 אחוזים בקרית השרון.

גם בגזרה הצפונית ממחישים נתוני הרשת כי השוק צובר עליות דרמטיות: במגדל העמק למשל נרשמה עליית מחירים של למעלה מ-26% בדירות שלושה חדרים, ככל הנראה בשל ביקוש גובר מצד משקיעים, זאת לצד עליות בשיעור של כ-20% בדירות 4 ו-5 חדרים וצמודי הקרקע. בחיפה נרשמה עלייה בשיעור של כ-17% בדירות 3 חדרים וגם בעכו רושמות דירות הארבעה חדרים עלייה של כ-20%. עלייה דרמטית נרשמה בנהריה, דווקא בגזרת הפנטהאוזים - עם עלייה של כ-25% בפלח זה, לצד זינוק במחירי צמודי קרקע בעיר מעלות, בשיעור של כ-24%.

ברנרד רסקין, מנכ"ל הרשת, התייחס במסיבת העיתונאים לעליות המחירים והעריך כי בשנת 2016 תהיה עלייה מתונה יותר, בסימן התייצבות. עם זאת, רסקין מתח ביקורת על תכנית "מחיר למשתכן" וציין כי: "יש כאלו שמצפים לשינוי דרמטי במחירי הדירות בעקבות תכנית 'מחיר למשתכן', על אף העובדה שהתוכנית אינה נותנת מענה לכל האזורים במדינה ואינה מתאימה לכלל הציבור, אלא לפלח מסוים. אני כבר חש בשטח שיזמים מורידים את הרגל מהגז, כי הם חוששים מהתכנית הזו, ולא ברור להם עדיין איך זה הולך להשפיע על השוק. מצד אחד זה צפוי לספק דירות חדשות, אולם מצד שני, זה עלול למנוע התחלת בנייה של דירות חדשות ביזמות פרטית". רסקין הוסיף כי "הפתרון לבעיית הדיור בישראל לא נמצא במשרד הבינוי והשיכון, אלא בעיקר במשרדי התחבורה, התשתיות והחינוך. אני מאמין שכאשר ישנה נגישות טובה יותר ליישובים וערים בפריפריה, יותר אנשים יעדיפו למנף את הכסף שעומד לרשותם כדי לקנות דירה גדולה ויפה יותר, מאשר לקנות דירה קטנה וישנה במרכז".

רסקין התייחס למהלכי הממשלה בניסיון לצמצם את פלח המשקיעים בשוק בביקורתיות ואמר כי זו הייתה טעות אסטרטגית להרחיק את המשקיעים משוק הנדל"ן. "המשקיעים אינם הבעיה של שוק הנדל"ן אלא הפתרון. ככל שמשקיעים ירכשו יותר דירות להשקעה, יהיו בשוק יותר דירות להשכרה. חשוב לזכור שכשליש מהציבור בישראל מתגורר בשכירות, נתון די דומה לסטטיסטיקה במדינות רבות בעולם. צריך לספק פתרון לציבור שבוחר לגור בשכירות או שמתאים לו יותר לגור בשכירות, כגון: סטודנטים. כשיש פחות דירות להשקעה, סטודנטים משלמים שכירות גבוהה יותר".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully