וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הישג לעיריית הרצליה: האוצר יקצה מיליארד שקל להסכם הגג ל-8,000 יח"ד

17.1.2016 / 15:44

העירייה תחתום על הסכם לשיווק 8,000 יח"ד לאחר שהושגה פשרה לפיה רשות מקרקעי ישראל תקצה יותר ממיליארד שקל להקמת מחלפים, פארק ופיתוח, והמדינה תבצע את פעולות טיהור הקרקע באפולניה. "לא נכון להציג אותנו כעירייה שניסתה להשיג מימון על חשבון המהלך הלאומי"

משה פדלון מועמד לראשות עיירת הרצליה- מבקר העיר, אוקטובר 2013. שלומי גבאי
שה פדלון, ראש העיר הרצליה/שלומי גבאי

הישג לעיריית הרצליה: העירייה צפויה לקיים השבוע טקס חגיגי שבו ייחתם "הסכם גג" עם משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל. ההסכם יאפשר שיווק המהיר של 8,000 יחידות דיור חדשות בעיר.

בניגוד לרשויות מקומיות אחרות, שהמשא ומתן עימן נמשך חודשים ספורים בלבד, הרצליה ניהלה משא ומתן רצוף בשנה וחצי האחרונות, שבו לובנו המחלוקות, ובסופו הצליחה העירייה לקבל את הסכמת משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל להשתתפותן בעלויות רבות הקשורות בפיתוח האזורים שבהן יוקמו הדירות החדשות.

היקף ההשתתפות של רמ"י מוערך במיליארד שקל, וכולל השתתפות בהקמתם של שני מחלפים חדשים, שישרתו את מתחמי אפולוניה וגליל ים; הקמת פארק מטרופוליני נרחב בהיקף של כ-200 דונם, וכן השתתפות בהרחבת רחוב ז'בוטינסקי בעיר, לצד מספר פרויקטים נוספים הקשורים בפיתוח הפנימי בשכונות החדשות.

דאגה לתשתיות

רו"ח גולן זריהן, מנהל הכספים של עיריית הרצליה, ציין בשיחה עם וואלה כי "אחד הקשיים של הסכמי גג הוא העובדה שמדובר בנפח גדול מאוד של יחידות דיור בזמן קצר וזה מחייב את העירייה להיערך מבחינת תשתיות ושירותים שוטפים לגידול של 30%-40% במספר התושבים בתוך כמה שנים. זה לא גידול טבעי. לצערנו, רשות מקרקעי ישראל שיווקה קרקעות מבלי להגיע איתנו להסכמות - ולכן פרץ משבר".

זרהין ציין כי בפגישה בין שר האוצר לראש העיר הוצגו הקשיים והצרכים של העיר: "לא נכון להציג אותנו כעירייה שניסתה להשיג מימון נוסף על חשבון המהלך הלאומי. זה פשוט לא נכון. היה חשוב לנו לוודא שכל התשתיות, כולל כבישים ושטחי ציבור, ניקוז, ומוסדות, מבני ציבור ותחבורה - ומדובר במיליארדי שקלים – יעמדו לרשותנו".

אחת המחלוקות היתה בנוגע למחלף חדש שייקרא מחלף רב מכר (שעתיד לקום בין מחלף הסירה למחלף גלילות). "המחלף הזה אמור לאפשר כניסה של תנועה להרצליה ולרמת השרון ובעתיד יוקם מעליו גם גשר – והמחלוקת היתה מי יממן את המחלף והגשר. לבסוף הוחלט שהעירייה תממן עד 70 מיליון שקל - כמחצית מעלות הגשר - ואת המחלף תממן רמ"י עד לסכום של 350 מיליון שקל. אם המחלף יעלה יותר, אנחנו כעירייה נממן 15% מהיתרה".

רשות מקרקעי ישראל תשתתף על פי הסיכום החדש גם במימון 50% מעלות הפארק החדש, בתמורה לכך שהעירייה ככל הנראה תצטמצם בעלויות הפיתוח שלו.

"בנוסף, באזור כפר שמריהו -הרצליה הוחלט על הקמתו של מחלף נוסף לטובת שכונת אפולוניה העתידית. המחלף הזה יהיה במימון מלא של רשות מקרקעי ישראל ועלותו מוערכת ב-300 מיליון שקל. צפויות שם לכל הפחות 3,000 יחידות דיור, וחייבים כניסה נפרדת מהכביש. גם הרחבת רחוב ז'בוטינסקי בעיר באופן שיאפשר לשחרר את התנועה לכיוון צפון מתחם גליל ים – תהיה מקופת רשות מקרקעי ישראל וצפויה לעלות כ-26 מיליון שקל. אם יהיו עלויות נוספות, העירייה תממן באופן יחסי".

זריהן ציין כי מבחינת העירייה מדובר בהישג משמעותי שיאפשר שיווק משמעותי של יחידות דיור באזור ביקוש מרכזי במדינה. "יש תחושה שהבאנו הישגים חשובים. המטרה של ההסכם, ושל ראש העיר משה פדלון היתה לסייע בהגדלת היצע הדיור – אבל לוודא שכל התשתיות האדירות לא יפלו על כתפי העירייה".

sheen-shitof

עם הנחה בלעדית

החברה הישראלית שהמציאה את מסירי השיער עושה זאת שוב

בשיתוף Epilady

עניין נוסף שבו הושגה הסכמה מצד רשות מקרקעי ישראל, נוגעת לטיהור הקרקע במתחם אפולוניה – אזור שבו התקיימה משך שנים פעילות מזהמת של מפעלי תע"ש. "אחת הבעיות הקשות היא הקרקע באזור זה שמחייבת טיפול וטיהור – באופן שעשוי לעלות מאות מיליונים. סוכם כי העירייה לא תישא בעלויות, אלא המדינה, בבחינת עמידה בעיקרון המזהם – משלם", ציין זריהן.

על פי המתווה שנדון בעבר עם עיריית הרצליה, רשות מקרקעי ישראל צפויה לשווק במסגרת הסכם הגג קרקעות לבניית דירות מוזלות בשלושה מתחמים עיקריים בעיר: מתחם אפלוניה, מתחם נוסף בשם "קריית השחקים" וכן במתחם גליל ים.

על פי ההערכות, בשל ערך הקרקע הגבוה בעיר, צפויה רשות מקרקעי ישראל להכניס לקופתה סכום של כ-10 מיליארד שקלים משיווק הקרקעות לדירות החדשות – ובעיריית הרצליה הציבו דרישות כספיות גבוהות בתמורה לפיתוח אזורים אלו, בין השאר מחלפי תחבורה חדשים, גשר חדש שיעבור מעל נתיבי איילון ויחבר את אזור גליל ים עם אזור התעשייה במערב העיר וכן דרישה מצד העירייה לתשלום של כ-160 מיליון שקלים לטובת פיתוח אזור גליל ים, שבו צפוי להיבנות פארק נרחב בגודל של כ-200 דונם.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully