וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזמי כפר הנופש בפלמחים טרם פוצו: המאבק יחזור?

6.1.2016 / 15:07

ביום ראשון תדון הוועדה המחוזית מחוז מרכז בערר שהגישו יזמי כפר הנופש בפלמחים, נגד ההחלטה לבטל את תכניתם ולקדם במקומה גן לאומי. ארגוני הסביבה פנו לשר כחלון בטענה: המדינה טרם פיצתה את היזמים – וכעת עלולה התוכנית לאיים שוב על החוף

חוף פלמחים, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
חוף פלמחים/ראובן קסטרו

המאבק להצלתו של חוף פלמחים, והשארתו כרצועת חוף נטולת תכניות בנייה, ירד מסדר היום לפני כשנה – לאחר ההחלטה להכריז על המקום כגן לאומי ולבטל את התוכנית לבנייתו של כפר נופש במקום. עם זאת, ביום ראשון הקרוב צפויים מוסדות התכנון לדון מחדש בתוכנית כפר הנופש, על רקע ערר שהגישו היזמים, בעלי החברות מעוז דניאל ואוולון.

לקראת הדיון בוועדה המחוזית מחוז מרכז פנו שלושה ארגוני סביבה – החברה להגנת הטבע, אדם, טבע ודין ומגמה ירוקה - לשר האוצר, משה כחלון, בבקשה לפצות את היזם, שאם לא כן, לטענתם, התכנית לגן לאומי המקודמת במקום עלולה להתבטל והכוונה להקים כפר נופש בשטח, תחזור לשולחן הדיונים. הסיבה לפנייתם נעוצה בעובדה כי בהחלטת הוועדה המחוזית ששינתה בזמנו את ייעוד הקרקע בחוף נכתב במפורש כי התנאי למתן תוקף לתוכנית החדשה הוא מתן כתב שיפוי לוועדה, באופן שיאפשר לפצות את היזמים.

בפניית הארגונים צוין בין השאר כי "הפעולות הנדרשות הינן מימון שיפוי ו/או העמדת כתב שיפוי באופן מיידי, במקביל לדיון שאמור להתקיים ביום ראשון הקרוב בהתנגדויות לתוכנית להכיר בחוף פלמחים כגן לאומי. בלעדי זאת, לא ניתן יהיה לבטל את זכויות הפיתוח להקמת כפר נופש, שרשויות המדינה העניקו בעבר ליזמים בתחום החוף, ושאם יוקם, יפגע קשות בערכיות המרחב החופי ובנגישות הציבור אליו".

בשנת 2004 זכו פיני מלכה ואופיר אשר, בעלי החברות מעוז דניאל ואוולון במכרז רשות מקרקעי ישראל על הקרקע, בה תכננו להקים כפר נופש ברצועת החוף. עם זאת, לאחר מאבק סביבתי חריף שפרץ סביב התוכנית וכן דו"ח חריף שפורסם על ידי מבקר המדינה דאז מיכה לינדנשטראוס, בו נמצא כי נפלו פגמים בתכנית, הושגה התערבותם של השר להגנת הסביבה דאז, גלעד ארדן, וגם ראש הממשלה בנימין נתניהו, שהודיע בזמנו כי הוא תומך בהשארת החוף לציבור.

בדו"ח מבקר המדינה, שפורסם בנובמבר 2009, נקבע בין השאר כי הסכום המבוקש למכירת הקרקע היה נמוך בעשרות אחוזים ממחיר השוק, כי משרד התיירות מודר מההליך, כי אישורי בנייה במקום ניתנו שלא לפי החוק ולוחות הזמנים להקמת הפרויקט היו לא ריאליים.

המאבק הארוך הוליד החלטה תכנונית שסימנה לפני כשנה את ניצחונם של ארגוני הסביבה. בדצמבר 2014, החליטה הוועדה המחוזית לתכנון ובניה מחוז מרכז, ביוזמת רשות הטבע והגנים, להפקיד תכנית אשר משנה את ייעוד השטח מכפר נופש לגן לאומי. בהחלטה זו, קבעה הוועדה כי על המדינה להמציא כתב שיפוי. התוכנית אושרה בהמשך גם במאי 2015, בוועדת המשנה של המועצה הארצית (הוולנת"ע) – אך מאז ועד היום לא מצאה המדינה מקורות מימון לפיצוי היזמים.

במכתבם מציינים כעת ארגוני הסביבה כי "הממשלה, מבקר המדינה ומוסדות התכנון הבכירים, כבר הכירו בכך שהייתה זו טעות שיש לתקנה. אולם, עד כה לא הצליחו מוסדות המדינה לתקן טעות זו, והדבר רובץ כיום לפתח משרדך, שאחראי הן על התכנון והן על התקצוב. המדובר בשעה כמעט קריטית, בה נדרשת פעולה מיידית מצידך, לצורך תיקון הכישלון המתמשך של המדינה להגן על אחד מנכסיה האזרחיים החשובים ביותר".

חוף פלמחים, נובמבר 2014. ראובן קסטרו
חוף פלמחים/ראובן קסטרו

עוד נכתב: "יש להדגיש כי חוף פלמחים הינו אחד משני החופים הרחבים היחידים שאינם עירוניים שנותרו במרכז הארץ" וכי "מוסדות המדינה, לרבות מוסדות התכנון, הן המועצה הארצית והן הוועדה המחוזית, נתנו ברכתם לשינוי ייעוד המקום ולהחזרתו לציבור הרחב, והחליטו שכך צריך להיות. גם השר גלעד ארדן, בתקופת כהונתו כשר הפנים, האחראי על מערכת התכנון, פעל כדי להבטיח את השבת חוף פלמחים לייעודו הציבורי. ואולם, כיום קיימת סכנה מוחשית למימוש החלטות חשובות אלה, ולשם כך נדרשת התערבות מיידית מצידך.

ממשרד האוצר נמסר בתגובה כי "עמדת המדינה הייתה ועודנה תומכת בהקמת גן לאומי בפלמחים. הוועדה המחוזית במחוז מרכז צפויה ביום ראשון הקרוב לדון ולהכריע בהתנגדויות שהוגשו לתכנית הגן הלאומי בפלמחים לשם קידום התכנית. לעניין השיפוי, נבהיר כי הליך הגישור הממושך שהתקיים בין המדינה ליזם הסתיים עקב פערים מהותיים בין הצדדים ומכיוון שכך לא נוכל להרחיב בנושא, אולם נציין כי נמשיך לחתור להקמת גן לאומי בפלמחים בכל האמצעים העומדים לרשותנו".

פיני מלכה בעל השליטה בחברת מעוז דניאל, מסר בשיחה עם וואלה! כי "המדינה ממשיכה להתנהל בהליכים תכנוניים לא חוקיים, במקום להסדיר את הנושא בבוררות כפי שנקבע על ידי בית המשפט המחוזי בעבר. הליך הגישור שהתקיים בעבר בין הצדדים (בין היזמים לבין המדינה - י"ד), נקטע בשלביו המוקדמים, בשל מינויו של המגשר, מני מזוז, לשופט בית המשפט העליון. לצערנו, כל בקשותינו לחידוש ההליך נענו בשלילה על ידי המדינה".

מלכה ציין עוד כי הרקע לערר נובעת מכך כי "התוכנית להקמת כפר הנופש בחוף פלמחים הינה תוכנית שאושרה על ידי כל הגורמים הרלבנטיים, אינה פוגעת בסביבה וברצועת החוף ואילו קודמה - היתה מביאה תועלת לציבור ולמדינה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully