וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא מחכים לכחלון: כ-10,000 מבקרים ביריד הדירות הארצי

27.12.2015 / 16:04

נראה כי בניגוד להשפעה של תוכנית מע"מ אפס שהביאה להקפאה בשוק הנדל"ן הרי שתכנית מחיר למשתכן הביאה לתוצאה ההפוכה. כשליש מהבאים ליריד - זוגות צעירים

אבי כהן

תוכנית מחיר למשתכן שאותה חידשה הממשלה הנוכחית ביתר שאת בחודשים האחרונים, צפויה להערכות מקבלי ההחלטות להביא לירידות מחירים בעתיד הקרוב – אך אם לשפוט על פי יריד הדירות האחרון שהתקיים בתל אביב, נראה כי הציבור ברובו טרם השתכנע. יריד הדירות, שאותו קיימו בסוף השבוע האחרון מרכז הבנייה הישראלי ואתר יד2 משך על פי ההערכות המארגנים כ- 10,000 מבקרים – 35% מהם זוגות צעירים שחיפשו לרכוש את דירתם הראשונה.

נתונים אלו, שפולחו על ידי חטיבת הדיור במרכז הבנייה הישראלי, מצביעים אמנם על ירידה מסוימת בפלח השוק של חסרי הדירה (המהווים בדרך כלל אחוז גבוה יותר מתוך סך המבקרים), אך בניגוד לתוכנית מע"מ אפס של שר האוצר, יאיר לפיד, אשר יצרה קיפאון בשוק הנדל"ן, נראה כי תוכנית מחיר למשתכן לא גרמה לעצירה בשוק הדיור .

חיים אוחיון, מנכ"ל חטיבת הדיור של מרכז הבנייה הישראלי, ציין כי לצד הזוגות חסרי הדירה, כ- 40% ממבקרי היריד היו משפרי דיור - והיתר משקיעים. אוחיון סבור כי העובדה שמדובר רק במכרזים שבהם טרם נבנו דירות, ממשיכה לעודד את הזוגות הצעירים לרכוש דירות ולא להמתין. "תוכנית מחיר למשתכן היא תוכנית טובה לטווח הארוך, אך כרגע היא לא נותנת מענה לביקושים ולכן לא כל הזוגות הצעירים ממתינים שהיא תצא לפועל. חלקם צריכים דירות בטווח הקצר וחלקם חוששים שלא יזכו בהגרלות ובינתיים המחירים ימשיכו לעלות".

"שנת 2015 הולכת להסתיים כשנת שיא בעסקאות לרכישת דירות עם גידול של כ- 40% ברכישת דירות חדשות ועם למעלה מ–120,000 עסקאות (יד ראשונה ויד שניה) תוכנית מחיר למשתכן צפויה רק להעלות את הביקושים כי היא תכניס לשוק הרבה מאוד זוגות צעירים שעד עתה לא יכלו לגייס את ההון העצמי הנדרש לרכישת דירה ולכן ישבו על הגדר בהמתנה לתוכנית ממשלתית שתוזיל את המחירים". אמר.

זוגות צעירים שביקרו ביריד ציינו כי הם בשלב זה הם אינם מאמינים שמחירי הדירות ירדו וחלקם דיווחו כי על אף ששמעו על תוכנית "מחיר למשתכן" באמצעי התקשורת – הרי שהם לא מבינים את פרטיה, אינם יודעים מתי תצא לפועל – וחוששים להמתין.

יניב ומור אריה, זוג נשוי והורים לילד המתגוררים כיום בשכירות בחולון, מחפשים בחודשים האחרונים דירה בתקציב של כמיליון שקל. לדבריהם, היו רוצים להמשיך להתגורר בחולון אך נאלצים להרחיב את אזורי החיפוש בשל אילוצי תקציב. "אנחנו מודעים לתוכנית מחיר למשתכן וממתינים לפרויקטים הראשונים אבל לא נפסיק עכשיו לחפש. במידה ונמצא דירה בתקציב שלנו אין לנו כוונה להמתין - כי אנחנו לא מאמינים שהמחירים ירדו".

"נראה שהממשלה מנסה לפעול להורדת המחירים, אבל ראשי העיריות לא עושים מספיק. הם אלו שצריכים לדאוג לזוגות הצעירים. לחולון קוראים עיר הילדים אבל היא תהפוך בקרוב לעיר הקשישים כי צעירים לא יכולים לרכוש בה דירה", אמרו.

לדברי מיכאל אורן סמנכ"ל מכירות אתר יד2, מהלכי הממשלה יצרו דווקא עלייה בביקושים. "מצד אחד זוגות צעירים החליטו לא להמתין למחיר למשתכן ובמקביל חברות הבנייה הציעו במסגרת היריד מבצעים מיוחדים על מנת להנגיש את הדירות לציבור המבקרים", ציין.

ביריד לקחו חלק חברות בנייה רבות ומוכרות, בהן חברת אשדר, חברת אפריקה ישראל , דונה, מצלאווי, משולם לוינשטין, חני הורביץ, רייסדור, אורתם מליבו, פרשקובסקי, קבוצת כנען, אמירי גן, בוני התיכון, אהרוני, שיכון ובינוי, היילנד, חנן מור, קרקעות ישראל, רימקס ישראל, משהב, אבני דרך, רוטשטיין וחברת רם אדרת.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully