וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חולדאי: "הממשלה מפקירה את שוכרי הדירות בישראל"

16.12.2015 / 10:26

ראש עיריית תל אביב רון חולדאי שהיה שותף לניסוח חוק הגנת השוכרים מאשים את הממשלה בכך שהיא מעכבת את קידומו ואף מעקרת אותו מסעיפיו המרכזיים. "זה לא שוק חופשי, זה שוק ללא כללי משחק"

רון חולדאי ראש עיריית תל אביב. יוסי ציפקיס
רון חולדאי/יוסי ציפקיס

ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, תוקף הבוקר (רביעי) את הממשלה על רקע עיכובו המתמשך של חוק השכירות ההוגנת, שאמור היה להסדיר את שוק השכירות הפרטי בישראל – וטוען כי הממשלה מפקירה את שני מיליון שוכרי הדירות בישראל - ואף מעקרת מתוכן את סעיפו המרכזי של החוק.

"ממשלת ישראל מעכבת את החוק שנועד להגן על שוכרי דירות ומעקרת מתוכו את הסעיף העיקרי המתייחס לפיקוח על העלאת שכר דירה. הצעת החוק המקורית, שגובשה בשיתוף עיריית תל אביב-יפו, נועדה להסדיר אחת ולתמיד את היחסים שבין השוכר למשכיר, אך נכון להיום, על אף שוועדת השרים לחקיקה אישרה את ההצעה, ממשיך אישורו להתעכב בשל מחלוקות בין משרדי הממשלה", אמר חולדאי.

לדברי חולדאי, "זהו חוק חברתי אשר יגן על שוכרי הדירות שנאנקים תחת עול השכירות. כיום השוכרים הללו מופקרים והממשלה גוררת רגליים. בעיקר אסור שיעוקר מתוכו הסעיף העיקרי המתייחס להגבלת העלאת שכר הדירה. שוק השכירות הישראלי הוא שוק פרוץ, עליות המחירים התלולות, היעדר היציבות והחיכוכים בין שוכרים למשכירים שוחקים את הצעירים. לצורך כך גובשה הצעת חוק, אשר זכתה לאישור בוועדת השירים ותמוה בעיני שהממשלה מעכבת אותה. זה לא שוק חופשי, זה שוק ללא כללי משחק ואת החגיגה הזו הגיע הזמן לסיים באמצעות חוק שיעשה סדר ויטיב הן עם השוכרים והן עם בעלי הדירות".

עיריית תל אביב היתה שותפה כאמור למהלך המקורי בנובמבר 2014, אז הציגו שרת המשפטים ושר האוצר דאז, ציפי לבני ויאיר לפיד, יחד עם ראש העיריה חולדאי, את תזכיר החוק, זאת לאחר שכבר במרץ 2014 אישר קבינט הדיור הממשלתי את ההצעה החוק, שמטרתה להתמודד עם מצוקת השכירות ולהביא בשורה לשני מיליון השוכרים בישראל.

ח"כ סתיו שפיר, הפנינג גאווה באוניברסיטת בר אילן, 14 ביוני 2015. ראובן קסטרו
הגישה את הצעת החוק בכנסת הנוכחית . סתיו שפיר/ראובן קסטרו

לאחר הבחירות, החוק הוגש שוב בכנסת הנוכחית על ידי חברי הכנסת סתיו שפיר ורועי פולקמן ואושר בוועדת השרים לחקיקה ביולי האחרון, אולם כאמור קידומו מעוכב מאז על ידי הממשלה. בעירייה ציינו כי המחלוקת היא סביב הסעיף שמטרתו לייצר שכירות ארוכת טווח.

בעיריית תל אביב ציינו כי הצעת המדיניות גובשה על סמך מחקר משווה בינלאומי מקיף שבחן כ-30 הסדרים בתחום השכירות ברחבי העולם. ההמלצות מתמקדות בשוק השכירות הקיים ובכך מהוות מהלך משלים למאמצי הממשלה להקמת שוק שכירות מוסדי. את התכנית גיבש צוות עירוני בהובלת יחידת הצעירים העירונית.

בעירייה ציינו כי ההצעה המקורית כללה מספר מרכיבים מרכזיים – ובראשם ייצוב עליות המחירים בשכר הדירה. סעיף זה כולל קביעת תקרה לייקור שכר הדירה במסגרתה מרגע חתימת החוזה למשך תקופה של שלוש שנים יתעדכן שכר הדירה אחת לשנה בשיעור מקסימלי הצמוד לגובה של מדד המחירים לצרכן. על פי ההצעה המקורית, מנגנון זה יהיה בתוקף גם במקרה של חילופי שוכר והממשלה תסמיך רשויות מקומיות אשר יאמצו ויאכפו מנגנון זה בשטחן.

החוק קובע גם בין השאר סטנדרטים בסיסיים לדירה נאותה ומתן סמכויות לרשויות המקומיות לפקח על דירות שאינן עומדות בתנאים.

"בעיריית תל אביב-יפו אנו מיישמים תכנית כוללת לסיוע בתחום הדיור ובכלל זה בניית פרויקטים ראשונים במדינה לדיור בר השגה, עידוד בניית דירות קטנות, מתן מלגות דיור לסטודנטים ועוד והפעלת מרכז דיור הראשון מסוגו בישראל, בבית הצעירים של העיר. אך צעדים חלוציים אלו הם טיפה בים ואינם יכולים להחליף מהלך ממשלתי שלם בתחום זה, הכולל בעיקר את שינויי החקיקה הנדרשים ליצירת שוק שכירות הוגן", אמר חולדאי.

ח"כ סתיו שפיר אמרה כי "שוק השכירות עומד פרוץ ומבוהל. פרוץ כי הממשלה לא טורחת להגן על זכויותיהם של שני מיליון שוכרי דירות בישראל, ומפקירה אותם לעליות מחירים מוטרפות וךתנאי מחייה ירודים. ומבוהל כי הממשלה הכריזה כבר פעמיים שהיא תעביר את הצעת החוק שלנו בהקדם - ופעמיים לא עמדה בהבטחתה. במקום לסדר את ג'ונגל השכירות הממשלה מבלבלת את הציבור ואת משכירי הדירות ומייצרת כך עליית מחירים נוספת. זו התנהלות לא רצינית בלשון המעטה. אנחנו נעלה בקרוב את הצעת החוק להצבעה נצפה מהממשלה לעמוד בהתחיבויותיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully