וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כך חמק יו"ר ועדת תכנון ובנייה מרישום עבירות בנייה

15.12.2015 / 13:44

עבירת בנייה חמורה מסתיימת בדרך כלל בהרשעת בעלי הנכס. אבל מה קורה כשמבצע העבירה הוא יו"ר לשעבר של הוועדה לתכנון ובנייה בבת ים? רעייתו מורשעת – ואילו שמו של הבעל, אלי יריב, לא מופיע בכתב האישום. יריב: "ביני ובין רעייתי שוררת הפרדה מלאה בניהול הכסף והנכסים"

לקראת בחירות בבת ים: אלי יריב, ינואר 2015. ראובן קסטרו
אלי יריב/ראובן קסטרו

פחות משנה חלפה מאז הבחירות לעיריית בת ים, שבהן הפסיד המועמד אלי יריב (58) לראש העיר המכהן, יוסי בכר. יריב, עורך דין במקצועו ומי שהתמודד כבר שלוש פעמים ברציפות על ראשות העירייה, כיהן בעבר כסגן ראש העיר וכיו"ר הוועדה המקומית לתכנון ובנייה. עם זאת תחקיר וואלה! News חושף כי בנכס הנמצא בבעלותו ברחוב דעואל 25 בדרום תל אביב, בוצעה בנייה בלתי חוקית שכללה סגירה של שטח בגודל 50 מ"ר בקומת הגג ללא היתר. על אף צו שיפוטי שהוצא לנכס מטעם עיריית תל אביב, בדרישה להרוס את הבנייה, נותר המבנה על כנו במשך שלוש שנים בין השנים 2006-2010.

אם לא די בכך, הרי שבמשך שלוש שנים אלו נעשו כמה ניסיונות להכשיר בדיעבד את הבנייה במסגרת הוועדה המקומית בתל אביב, ללא הצלחה, עד שלבסוף הוגש בנושא כתב אישום פלילי על עבירות בנייה חמורות - אך זה הוגש נגד רעייתו של יריב.

הנכס שבו בוצעה העבירה רשום במשותף על שמם של יריב ורעייתו, אך שמו לא הופיע באף אחד מהרישומים: לא בדו"ח הפיקוח על הבנייה, לא במהלך הניסיון להכשיר את הבנייה בדיעבד בוועדה המקומית, ואף לא במסגרת כתב האישום הפלילי שהעירייה הגישה בנושא. מי שנשאה בעונש החמור שהוטל לבסוף בגין עבירות הבנייה היא רעייתו – שכנגדה נפסקו שלושה חודשי מאסר על תנאי ותשלום קנס של כ-20 אלף שקל.

רחוב דאועל. ראובן קסטרו
הנכס ברחוב דעואל/ראובן קסטרו

מדוע העבירה נרשמה רק על שם הרעיה?

השאלה מדוע לא נרשמה העבירה על שמו של יריב, איננה עניין טכני, אלא מהותי. באוקטובר 2013 קבע יו"ר ועדת הבחירות סלים ג'ובראן, כי מועמד שהורשע בעבירות של תכנון ובנייה לא יוכל להתמודד בבחירות לראשות רשויות מקומיות. רישום העבירה על שמו של יריב, אם כך, עשוי היה למנוע ממנו את האפשרות להתמודד לבחירות המקומיות בבת ים – כפי שעשה בכל השנים האחרונות.

ומה אומר החוק בעניין? "על פי חוק, התובע העירוני, המשמש כזרוע של היועץ המשפטי לממשלה, אמון על הגשת ההליכים הפליליים בעירייה - אותם ניתן להגיש נגד שורה של אחראים לביצוע העבירה ובהם כל בעלי הנכס", מבהיר בשיחה עם וואלה! news עו"ד איל מאמו, שותף בכיר במשרד אגמון ושות' רוזנברג הכהן ושות' ומי ששימש כיו"ר ועדת הערר המחוזית לתכנון ובנייה של מחוז המרכז בעבר.

"אמנם יש לתובע שיקול דעת אם להאשים את מי מהגורמים המפורטים בחוק - כולל בעלים, מחזיקים בקרקע, אדריכל, או מהנדס - אך מרגע שהחליט להאשים את הבעלים, שהם במרבית המקרים הראשונים שמואשמים, צריך נימוק ממשי וחריג כדי לפטור את אחד מבעלי הנכס מאחריות פלילית לעבירה שבוצעה בו , אמר עו"ד מאמו.

פרשה זו מעוררת עניין ציבורי, בין השאר, על רקע העובדה שבין השנים 1998 ל-2003 כיהן יריב בתפקיד יו"ר הוועדה לתכנון ובנייה בבת ים – תפקיד שבו היה אחראי על אכיפת דיני התכנון והבנייה בעיר. אם לא די בכך הרי ששמו של יריב, המשמש כחבר מועצה בבת ים זה 25 שנים, נקשר בשנים האחרונות כמעורב במאבק על טוהר המידות בעיר, ואף זכה בעבר לעיטור מטעם תנועת אומ"ץ, כמי שלחם בשחיתות המקומית, וזאת בנימוק שהוא זה שהיה אחראי על העברת מסמכים למבקר המדינה בעת שנחשפה התנהלותו של לחיאני במסדרונות העירייה.

על אף מעמדו הציבורי בבת-ים, בינואר האחרון הפסיד יריב בפעם השלישית במרוץ לראשות העירייה נגד ראש העיר יוסי בכר, בהפרש זעום של כ-490 קולות, ואף הגיש תביעה לבית המשפט המחוזי בתל אביב נגד בכר ומשרד הפנים בטענה לשוחד בחירות. בימים אלה התביעה תלויה ועומדת ובכר מצדו כופר בהאשמות נגדו.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי
רחוב דאועל. ראובן קסטרו
הנכס ברחוב דעואל/ראובן קסטרו

הפרשה מעלה שאלות נוספות, למשל ביחס לניסיונות שנעשו כדי להכשיר את הבנייה בנכס בדיעבד. מתברר כי תוכניות הבנייה חזרו לדיון בוועדה המקומית בתל אביב, וזאת על רקע בקשתו של חבר הוועדה דאז, שמוליק מזרחי. מבדיקת וואלה! News עולה כי מזרחי, שכיהן במשך שנים כחבר בוועדה המקומית בתל אביב, מכיר היטב את יריב ואף התבטא בעבר בפומבי בעד מועמדותו לראשות העירייה.

מפרוטוקול הוועדה המקומית בתל אביב עולה כי מזרחי ביקש להחזיר את הדיון בתוכנית הנכס של יריב ורעייתו לפחות פעמיים: ב-16 בספטמבר 2009 וכן ב-4 בנובמבר 2009. במבחן התוצאה, הניסיון לא צלח, שכן הוועדה המקומית דחתה את הבקשה, והתיק כולו הועבר להכרעה בבית המשפט.

העובדה שבמשך שלוש שנים לא קוים הצו השיפוטי להריסת הבנייה הבלתי חוקית, לא נעלמה מעיניה של השופטת יסכה רוטנברג ומופיעה במרכזו של גזר הדין שנתנה בסיום הפרשה בשנת 2010. "על פי החוק, יש לקבל תחילה היתר וכאשר יינתן היתר יש לבנות – בהתאם להיתר שניתן", היא מדגישה.

"מהטיעונים לעונש עולה כי הנאשמת (רעייתו של יריב – י"ד) נטלה לעצמה את הזכות לבנות ללא היתר ועתה, משמתארכים הליכי הכשרת הבנייה, היא נוטלת לעצמה את הזכות לבזות צו שיפוטי. במסגרת הצו השיפוטי ניתנה ארכה נכבדת וחריגה על מנת להכשיר את הבנייה שבוצעה ומשלא הוכשרה בפרק הזמן שהיה, היה על הנאשמת לציית לצו גם אם הדבר כרוך בהוצאה כספית".

בשיחה עם וואלה! News טען יריב, מצדו, כי כלל לא היה מודע לפרשה עד לרגע שבו הוגש כתב האישום הפלילי נגד רעייתו. יריב ציין כי הנכס המשותף נרכש על ידי אשתו בכספי ירושה, וכי בזמן אמת לא היה מודע לרכישת הנכס או להליכי הבנייה שבוצעו בו. "ביני ובין אשתי קיימת הפרדה מוחלטת בתחום הכספי ולא היה לי מושג מכל הפרשה. לא ידעתי גם על הבנייה הבלתי חוקית ולא התערבתי בנושא. לו הייתי יודע שבוצעה שם בנייה ללא היתר הייתי כמובן מתערב והורס את הבנייה – אבל לצערי ידעתי על הדברים רק בדיעבד, כשהם הגיעו לבית המשפט", אמר.

רחוב דאועל. ראובן קסטרו
הנכס ברחוב דעואל/ראובן קסטרו

תגובות

בעיריית תל אביב-יפו טענו בתגובה לכתבה כי ההליך כולו לא נרשם על שמו של יריב רק בשל העובדה שמפקח הבנייה שביקר במקום פגש את רעייתו, דפנה יריב, שקיבלה אחריות על הנכס ועל העבירה. בעירייה לא התייחסו לשאלה, כיצד קורה שכתב אישום פלילי מוגש רק על סמך מפגש של מפקח בנייה עם אחד מבעלי הנכס – ולא על סמך נסח הטאבו, שבו מפורטים כל בעלי הנכס.

"על פי דוח המפקח, אשר ביקר במקום וחקר את גב' דפנה יריב, היא הצהירה כי היא בעלת הנכס וקיבלה את האחריות לבניית המבנה הלא חוקי. על סמך הצהרה זו, הוגש דוח תביעה נגד גב' יריב בינואר 2007, בגין בניית מבנה ללא היתר בשטח של כ-50 מ"ר. יצוין כי בגין הבנייה הלא חוקית נפתח תיק פלילי, הוצא צו הריסה והוגשה תביעה בגין אי קיום הצו, כאשר בפברואר 2010 בית המשפט הרשיע את הנאשמת", נמסר.

בתגובה לכתבה מסר יריב את הדברים הבאים: "תמוה בעיני כי דווקא שבועיים לפני הכרעת הדין במשפט שוחד הבחירות של יוסי בכר, שהוכח כי שיתף פעולה עם העבריין המורשע שלומי לחיאני, מנסים להטיל בי רפש ולהמציא דברים שלא היו ולא נבראו מעולם. אמשיך במלחמתי בשחיתות בעיריית בת-ים ולא אכנע לניסיונות להטיל דופי בי באמינותי וביושרי".

שמוליק מזרחי אישר בשיחה עם וואלה! כי הוא מכיר את יריב, אך דחה מכל וכל את הטענות כי ניסה לקדם את התוכנית בוועדה המקומית. "המקרה הספציפי כלל לא זכור לי, ייתכן שביקשתי דיונים חוזרים בתוכנית מסוימת אבל היו מאות מקרים שבהם ביקשתי להחזיר תוכניות לדיון, מסיבות שונות, לאורך השנים. מכל מקום, אלי יריב מעולם לא פנה אליי או ביקש שאסייע לו בשום נושא".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully