וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

בדרך לעבודה עוצרים בספא: תור הזהב של פארק העסקים

שלומית צור

7.12.2015 / 7:06

מעונות לילדים, שיעורי תורה ושטיפת מכוניות - בפארקי העסקים מתאמצים כדי שהעובדים (והחברות השוכרות) לא יחשבו לצאת לשום מקום

גן ילדים בפארק עסקים בחיפה. יח"צ, גלובס
גן בפארק עסקים בחיפה/גלובס, יח"צ

גן ילדים, ספא, מרפאה, מספרה, קולנוע, שירותי ניקוי יבש - אלה הם רק חלק מהשירותים שמספקים היום פארקי תעסוקה לעובדים. סקירה מיוחדת שערכה מאן נכסים המשלבת פרמטרים של שירותים לעובד, גובה הארנונה, מחיר למ"ר, נגישות תחבורתית ועוד, מציגה את ששת הפארקים לתעסוקה הבולטים בישראל - פארק המדע ברחובות, פארק אזורים פתח תקווה, פארק עסקים קיסריה, פארק עסקים עזריאלי חולון, פארק עסקים מת"מ חיפה ופארק העסקים תדהר הי-טק רעננה.

פארקים לתעסוקה הם טרנד שתופס תאוצה בכל העולם משום שהם מספקים לעובדים שירותים נלווים שהופכים את הפארקים עצמם למבוקשים יותר. הצלחת הפארקים למשרדים מתבטאת בשיעורי תפוסה גבוהים, ובאה לידי ביטוי גם בדמי שכירות גבוהים.

הסקר שנערך בנובמבר 2015 על ידי חברת מאן נכסים, המתמחה בשיווק שטחי מסחר ומשרדים, בדק כאמור את ששת הפארקים הבולטים בישראל בנושא שיעורי תפוסה, דמי השכירות, ארנונה, שירותי הפארק, שוכרים מרכזיים, נגישות, שימושים ועוד.

ג'קי מוקמל, מנכ"ל החברה, מציין שניתן לחלק את הפארקים לשני סוגים: פארקים שהוקמו באזורים עתירי משרדים, דוגמת הפארקים בהרצליה ופארק עתידים ברמת החייל, לעומת פארקים כדוגמת עזריאלי בחולון ופארק מת"מ חיפה, אשר הובילו את האזור והיוו בעצמם מוקד משיכה לחברות רבות.

"מהסקר עולה שפארק העסקים הגדול בישראל הינו הפארק בקיסריה, ששטחו 3,500 דונם, ודמי השכירות הגבוהים ביותר הם בפארק אזורים בפתח תקווה - 62 שקל למ"ר מעטפת ו-75 שקל למ"ר גמר", מסר מוקמל.

פארק אזורים (עופר) בפתח תקווה הינו הפארק היקר מבין הפארקים בשל מיקומו המרכזי על כביש 4 בסמיכות לת"א, והוא מוקד משיכה לחברות היי-טק שמוכנות לשלם פרמיה גבוהה ביחס למחירים הנהוגים באזור וזאת על מנת לאפשר לעובדים נוחות מקסימלית באזור העבודה.

פארק עסקים קיסריה מבוקש בשל מיקומו האטרקטיבי בין חיפה לתל אביב ולאזור השרון. מהבדיקה של מאן נכסים עולה שפארק עסקים קיסריה הינו הפארק האטרקטיבי ביותר מבין הפארקים בתחשוב דמי השכירות, דמי הניהול, מחירי מקומות החניה וכו'.

הפארק מנוהל על ידי החברה לפיתוח קיסריה, ופועלות בו 200 חברות שבהן 9,000 עובדים מתחומי ההיי-טק, הביוטכנולוגיה, המכשור הרפואי, טכנולוגיות המים, וכו'. לדברי מיכאל קרסנטי, מנכ"ל החברה לפיתוח קיסריה, "הפארק ממוקם סמוך לצירי תחבורה מרכזיים ובתוך הפארק תחנת רכבת המשרתת את עובדי הפארק ועוצרת בו 70 פעמים ביום. בפארק גם שירות הסעות פנימי ללא תשלום המגיע לכל חלקיו. מינהלת הפארק מביאה גם משקיעים וקרנות הון סיכון מארה"ב לרבות משלחות משקיעים מסין. אנחנו גם משקיעים מאוד בנושא הביטחון, וחברות ביטוח מעניקות בשנתיים האחרונות הנחה למפעלים בפארק לאחר שרושת במצלמות חכמות 24 שעות ביממה. אם יש מצב שעובד יגיע בלילה עם רכב להעמיס סחורות, אנחנו נראה את זה בזמן אמת, והגענו עכשיו למצב של אפס אירועים".

פארק המדע הוקם בשנות ה-70 על קרקע של מכון ויצמן, ועד היום ניזון מהקירבה למכון. הערך המוסף בו הוא הממשקים בין החברות הפעילות בו לבין מכון ויצמן, בדגש על חברות ביוטכנולוגיה. אחד הדברים המיוחדים בפארק הוא בית כנסת, שנוסף לתפילות מתקיימים לעתים שיעורים לאחר שעות העבודה.

פארק העסקים בעזריאלי חולון הוא החדש מבין פארקי התעסוקה. הפארק, שעזריאלי יזמה במשך תקופה ממושכת, הוביל לשינוי משמעותי באזור התעשייה המנומנם של חולון. קצב השיווק עלה, הפארק מצוי בשיעור תפוסה של 80%.

פארק אזורים (פארק עופר) מעניק הרבה שירותים ל-4,000 העובדים בו - כולם עובדי היי-טק. דמי השכירות, לפיכך, גבוהים בכ-20% מדמי השכירות באזור. לדברי עודד גרסון, מנהל הפארק, "התפיסה היא לתת לעובדים את כל השירותים שהם צריכים כדי שלא ייאלצו לצאת מהפארק. אז יש שירותי מט"ח נגיש כי לעתים עובדים נדרשים ליסוע לחו"ל בהתראה קצרה, מעבדה לתיקון טלפונים, שירותי רחיצת רכב, שירותי ניקוי יבש, מכירת פרחים בסופי שבוע. מפעילים שאטלים לצירים מרכזיים ולתחנת רכבת של קרית אריה, סדנאות בישול לעובדים, עמדות למשחקי סוני פלייסטיישן, ובכל רבעון גם בדיקות עיניים לעובדים. האסטרטגיה הזאת הוכיחה את עצמה כי הרבה חברות עוברות לכאן".

פארק מת"מ הוא למעשה מרכז העסקים הגדול באזור הצפון, ונמנה מבין הפארקים לעסקים הראשונים בישראל. הוא ממוקם בכניסה לחיפה, בסמוך לכביש 2 ולתחנת הרכבת. בפארק שני מבנים הכוללים ארבעה גני ילדים שבהם 315 ילדים, מגיל 3 חודשים ועד 6 שנים. הגנים מופעלים על ידי נעמת ורשימת ההמתנה מונה יותר מ-40 ילדים כרגע. בקרוב תפעיל גב ים אודיטוריום שפינתה חברת מיקרוסופט מאחד הבניינים, לטובת הקרנת סרטי קולנוע לעובדים.

מלבד הבניינים של תדהר של SAP והבניין שתדהר עצמה יושבת פה ברעננה, סיימה לאחרונה החברה לבנות פארק היי-טק באזור התעשייה הצפוני של רעננה, בסמוך לכביש 4. בעתיד מתוכננת במקום גם תחנת רכבת. הפארק בנוי בצורת מלבן סגור בן 6 בניינים עם שדרת מסחר, ובין השוכרות NICE, אלביט, מלנוקס, טבע ופיליפס.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully