וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"בישראל אין בירוקרטיה – יש פחד לקבל החלטות "

2.12.2015 / 10:17

ראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, נכח בכנס "עיר הנדל"ן באילת" ומתח ביקורת על חוסר קבלת ההחלטות. יצחקי ציין כי היעד הממשלתי שואף להגיע ל-80-90 אלף בשנה, אך כי נכון להיום עומדים על כ-53 אלף

אביגדור יצחקי יו"ר הקואליציה. אוסף התצלומים הלאומי
אביגדור יצחקי/אוסף התצלומים הלאומי

היעדר הרצף השלטוני בישראל וחוסר הוודאות לגבי תוכניות ממשלתיות מקשות על העוסקים בענף הנדל"ן, אלא שבמשרד האוצר טוענים כי המהלכים הנוכחיים שננקטים על ידי מטה הדיור מכוונים לבסס תשתית ארוכת טווח. ראש מטה הדיור במשרד האוצר, אביגדור יצחקי, שנכח בכנס "עיר הנדל"ן" של מרכז הבנייה בישראלי באילת, בפאנל בהנחיית דפנה הרלב, מנכל קבוצת אביב. התייחס לנושא ואמר "אני לא בטוחה שהיעדר רצף שלטוני זו בעיה. זה בסדר שמתחלפות ממשלות ובוחנים מחדש את הדברים. בישראל אין בעיה של בירוקרטיה, יש בעיה של שיתוק, יש פחד לקבל החלטות. תקבלו את ההחלטות, חייבים להחליט, יש מחיר. גם החלטה כמו הכרייה בשדה בריר, סכנה לתמותה של איש אחד נוסף פעם אחת ב-9 שנים – נו אז מה לעשות? חייבים לקבל החלטה. זה פשוט הזוי. בגלל זה עוצרים מאגר שלם של משאבי טבע שנקראים פוספטים", הוא אמר.

יצחקי הוסיף: "אנחנו משתדלים לא להסתכל רק על הטווח הקצר אלא לבנות שדרה של הנחיות ופעולות, כדי שתהליך של הדיור יהיה תקף ל-20-30 השנה הקרובות ואז העניין של היעדר רצף שלטוני יבוא פחות לידי ביטוי. צריך להבין שכמספר הנושאים בנדל"ן, כך גם מספר האינטרסנטים. על פי ההערכות, אנחנו צפויים לשנים לא קלות של גידול אוכלוסייה מכל המגזרים – ובעיקר של אוכלוסיית הגיל השלישי, לכולם נצטרך לדאוג לקורת גג. לכן שאלת המלאי התכנוני הוא עניין חשוב – והמטרה היא להגיע למצב של בין 500 ל-600 אלף דירות תוך כמה שנים. אני יכול לבשר שזו השנה הראשונה שבה אנחנו צפויים לגידול משמעותי בהתחלות בנייה, 53 אלף יחידות דיור, אבל זה לא מספיק – נהיה חייבים לקפוץ ל-80 ו-90 אלף התחלות בנייה בשנה".

יצחקי התייחס גם לתוכנית "מחיר למשתכן" אך אמר כי מדובר בצעד ביניים בלבד: "אנחנו משווקים לחסרי הדיור במסגרת מחיר למשתכן אבל זוהי רק תוכנית ביניים. המטרה היא להגדיל משמעותית את ההיצע ולתת תשתיות שיאפשרו את המהלך הזה לעוד הרבה שנים ובסופו של דבר לגרום לכך שיהיה פה שוק שפוי. הזמן שנשאר לנו ברמה הפוליטית – בשנה וחצי הקרובות יש לנו הרבה תוכניות שיוכלו לייצב את המערכת ל-30 השנים הבאות".

מי שמתח ביקורת על התנהלות המערכת הממשלתית הוא אורן הוד, מנכ"ל אפריקה ישראל, שאמר: "פרסמנו תוכנית חומש, אבל יש לנו בעיה – שלא ברור לנו מה אנחנו יכולים לבצע, כי בגופים המקצועיים, ברמת הרשויות המקומיות, יש בעיות קשות. המערכת נחסמת. רוכשים קרקע בכפר יונה והתנאי לביצוע פרויקט הוא הזזה של כביש 57 אבל מדברים על זה כבר עשור – ויש ויכוח, האם ההזזה הזו תהיה תנאי למתן הקלת שבס או לא וכבר שנה שמדברים על העניין הזה. זה נוראי. בסוף ייבנו דירות ויזיזו את הכביש אבל יש פה דיונים אינסופיים שלא מאפשרים בפועל לבנות ואנחנו כחברה שרוצה לבנות – חייבים ודאות, אנחנו לא יכולים להמר על לוחות זמנים".

מי שעוד נכח בפאנל הוא אחיו של שר האוצר, קובי כחלון, לשעבר יו"ר הוועדה המקומית ירושלים ועו"ד ענת בירן. "יש הרבה מאוד חוסר ודאות בענף וזה לא קשור רק להיעדר הרצף השלטוני. לפעמים יש תוכניות שבהן העירייה משנה תוכניות. היזמים שזוכים במכרז לפי התב"ע בתוקף לא תמיד יכולים לבנות על פי התב"ע כי היא עשויה להשתנות". בירן התייחסה לחשיפת וואלה! בנושא פרויקט הדיור להשכרה ברמת השרון, במסגרתו דחתה הוועדה המקומית בעיר את בקשת חברת אביב להגדלת מספר יחידות הדיור בפרויקט, למרות שמדובר בפרויקט ממשלתי ויעד לאומי. "הנה, גם במקרה שסגרת עם הוועדה המקומית, אתה לא יכול לדעת מי יתנגד לפרויקט, ואם יתחלף ראש עיר ופתאום העירייה נכנסת למערכת בחירות וכל אחד מנסה להראות לתושבים שהוא יותר טוב מהשני. והנה, עכשיו הפרויקט הזה צריך ללכת לוועדת ערר וזה ייקח עוד זמן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully