וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לא תאמינו מי הם רוכשי הדירות החדשים בחריש

יעל דראל

5.11.2015 / 11:37

עתירה שהגישו ב-2011 תושבי חריש נגד הכוונה לייעד את העיר לחרדים בלבד, הביאה לפתיחת מכרזי הבנייה בעיר לציבור הרחב. התוצאות של ההחלטה ניכרות בשטח: 50% מרוכשי הדירות חילונים. ומה מקום המגורים הנוכחי של הרוכשים?

חריש. שלומי גבאי
חריש/שלומי גבאי

העיר החדשה חריש, מוקד הבנייה המרכזי שבו מתמקדת הממשלה בשנים האחרונות, יועד במקור לספק פתרונות דיור עבור האוכלוסייה הדתית והחרדית. עם זאת מפילוח עדכני של התושבים עולה כי כ-50% מרוכשי הדירות בעיר העתידית הם דווקא חילונים, שמקום מגוריהם הנוכחי הוא תל אביב והסביבה.

הנתונים החדשים, שפולחו במפקד אוכלוסין מיוחד שערכה המועצה המקומית חריש בקרב 2,000 משפחות שרכשו דירות ביישוב, הוצגו השבוע בישיבה מיוחדת שהתקיימה ביישוב בנוכחות ראש הממשלה, בנימין נתניהו, ושרי האוצר, הבינוי, הפנים והתחבורה.

העיר חריש, שעל הקמתה החליטה הממשלה בשנת 2008, נותבה כאמור במקור להוות יעד לאוכלוסייה דתית. בהחלטת הממשלה בשנת 2010 החליטה הממשלה להקים ועדת מנכ"לים לקידום היישוב החדש לצורך מה שהוגדר אז כ"פתרונות ארוכי טווח לצמיחתו העתידית של היישוב כפתרון משמעותי וארוך טווח למצוקות הדיור הקשות מהן סובלת האוכלוסייה בעלת צביון דתי"‏.

ואולם, בשנת 2011 עתרו תושבי חריש לבית המשפט המחוזי בחיפה נגד הכוונה לייעד את העיר לחרדים בלבד, ובהוראת בית המשפט הוחלט לפתוח את המכרזים לציבור הרחב.

העיתוי לפרסום הנתונים החדשים אינו מקרי: כיום מתגוררות בחריש כ-300 משפחות בלבד, המהוות כ-1,300 תושבים, ומרבית הדירות ביישוב שייכות למשקיעים. על פי נתוני המועצה המקומית, בחודשיים הקרובים צפויה חריש להכפיל את גודלה במונחי אוכלוסייה – עם הגעתן של כ-400 משפחות חדשות ליישוב.

חריש. שלומי גבאי
כיום נמצאות בבנייה כ-10,000 יחידות דיור/שלומי גבאי

על פי לוחות הזמנים שמפרסמת המועצה, החל מתאריך האכלוס הקרוב יעברו לחריש בכל שנה כ-2,000 משפחות חדשות, בקצב קבוע שאמור להביא את היישוב לכ-24,000 משפחות תוך עשור – כלומר כ-100 אלף תושבים.

ממפקד האוכלוסין העדכני שבוצע עולה כי כ-78% מרוכשי הדירות החדשים הם בגילאי 25-44, 81% מהם הם זוגות נשואים עם ילדים ועבור 75% מרוכשי הדירות, זוהי דירתם הראשונה. במדד ההשכלה, אחוז האקדמאים הצפויים להתגורר ביישוב הוא גבוה ועומד על כ-65%, מתוכם כ-20% בעלי תואר שני ומעלה. 71% מהתושבים הצפויים להגיע עובדים, מתוכם 16% בעלי תפקידי ניהול בכירים ו-10% עצמאיים.

אחד הנתונים המעניינים במפקד הוא התשובה לשאלה מהיכן יגיעו התושבים החדשים לחריש. על פי הפילוח, כ-50% מהם מתגוררים כיום בתל אביב והמרכז, 20% בירושלים והסביבה, 8% באזור חיפה ו-7% ביישובים הסמוכים לחריש.

מבחינת בנייה, נתוני העיר החדשה חריש מצביעים על כך שכיום נמצאות בבנייה כ-10,000 יחידות דיור חדשות וכן כ-200 יחידות דיור חדשות שצפויות להיות משווקות בשיטת "מחיר למשתכן". מנתוני רשות המסים עולה כי כמעט מדי יום נמכרת בחריש דירה חדשה והמחירים בעיר העתידית טיפסו בשנתיים האחרונות בכ-20%. דירת 4 חדרים ממוצעת ביישוב נמכרת כיום במחיר של כ-930 אלף שקל.

  • עוד באותו נושא:
  • חריש

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully