וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יזם במחיר למשתכן: "המכרזים לא יורידו מחירים"

יעל דראל

29.10.2015 / 12:39

האם העובדה שלצד מכרזי מחיר למשתכן ייבנו פרויקטים רגילים תוזיל את מחירי הנדל"ן ותיצור פערים באיכות הבנייה? אחד הזוכים במכרז משיב בשלילה: "זה כמו לטוס בצ'ארטר או במחלקת עסקים. בשני המקרים מגיעים מנקודה אחת לשנייה באותו הזמן, אבל במחלקת העסקים הנסיעה מפנקת"

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
פרויקט במחיר למשתכן/מערכת וואלה!, צילום מסך

מכרזי "מחיר למשתכן" מוגדרים על ידי משרד האוצר כבשורה האחרונה בתחום הדיור וצפויים להוות 100% ממכרזי הדיור בשנה הקרובה. אלא שההנחה כי המכרזים האלה, שבהם משווקת המדינה משווקת דירות מוזלות – יורידו את המחירים, אינה בהכרח מוסכמת על כולם, גם לא על היזמים המתמודדים במכרזים אלה.

"העובדה שזה לצד זה נבנים פרויקטים שונים – אחד במחיר למשתכן ואחד לא – מייצרת תמהיל מעניין ומגוון בשכונה" אמר בשיחה עם וואלה! איתמר סלע, מנכ"ל חברת סלע בינוי. "אני מעריך שיהיה קל למכור את יחידות הדיור של מכרזי מחיר למשתכן, וזה גם אחד היתרונות מבחינת הקבלנים המשתתפים במכרז: יש ודאות גבוהה יותר שהדירות יימכרו. המכרזים האלה יכניסו קהל חדש לאזור, אולי מאוכזבי המכרזים מעפולה למשל, שלא זכו בדירות וינסו גם פה את מזלם".

"מוצר אחר שפונה לקהל אחר"

עם זאת בהתייחס לשאלה אם הפרויקטים האלה ישפיעו גם על המחירים של המכרזים הרגילים שנבנים באותו מתחם, הוא משיב בשלילה. "מדובר במוצר אחר, שפונה לקהל אחר. אנחנו בונים במתחם סמוך פרויקט רגיל שהמחירים בו גבוהים בכ-300 אלף שקל ליחידת דיור, אבל הוא פונה לאוכלוסייה שמחפשת דירות משודרגות. אני לא רואה סתירה בין הפרויקטים", אמר.

סלע בינוי היא אחת הזוכות במכרזי מחיר למשתכן שפורסמו בימים האחרונים במתחם כורדני בקריית מוצקין, שבו ייבנו בסך הכל 1,028 דירות חדשות ומוזלות לאוכלוסיית הזכאים. המגרשים שווקו במחיר ממוצע של 1,051,918 שקל ליחידת דיור. במסגרת זכיית החברה במכרזים היא צפויה לבנות כמעט 20% מכלל יחידות הדיור במתחם זה, כלומר כ-200 יחידות דיור.

תוכנית כורדני, שבו פעל בעבר בסיס צבאי, בין הקריון במזרח לחוף הים במערב, משתרעת על שטח של 833 דונם ונועדה לבניית 3,500 יחידות דיור. עד כה שווקו במתחם 1,820 יחידות דיור בתוספת 1,028 היחידות האחרונות ששווקו כעת במסלול מחיר למשתכן. על פי משרד האוצר, בשכונה זו צפוי להיבנות תמהיל של דירות בגדלים שונים, החל ממבנים בני 7 קומות, שיכללו 22 יחידות דיור, ועד למגדלים בני 94 יח"ד שיתפרשו על פני 22 קומות, לפני תוספות שבח.

"מחויבים לתקנים ולאיכות"

אחת השאלות המסקרנות היא אם ייווצרו פערים באיכות הבנייה באותה שכונה, לנוכח העובדה שלצד מכרזי מחיר למשתכן נבנים פרויקטי מגורים שנמכרו ליזמים במחיר קרקע גבוה משמעותית. סלע סבור שהתשובה לכך שלילית: "ברור שרמת הגימור משתנה בין הפרויקטים, אבל המחירים לא ישפיעו על איכות הבנייה. אנחנו מחויבים לתקנים ולאיכות ולא יהיה פה 'סלאמס' (שיכונים). במגרש שבו שילמתי על הקרקע פי-2 המחירים אמנם יהיו גבוהים יותר, אבל במתחם הזה אני בונה בניין בוטיק משודרג, שרמת השירותים בו גבוהה יותר. זה כמו לטוס בצ'ארטר או במחלקת עסקים. בשני המקרים אתה מגיע מנקודה אחת לשנייה באותו הזמן, אבל במחלקת העסקים הנסיעה מפנקת יותר, זה הכל".

סלע מדגיש כי ההתמודדות במכרזים היתה מלווה בלא מעט חששות מצד היזמים, ובחישובים כלכליים שהבהירו כי שולי הרווח של החברה יהיו נמוכים יותר, בשל ההתחייבות על מחירה הסופי של הדירה. "הרווח שלי נמוך יותר במכרז הזה. אני מעריך ששיטת השיווק המוזלת תגביל מאוד את החברות היזמיות ותכניס את החברות הקבלניות למשחק. היזמים בונים, בין השאר, על השיווק, על המשחק עם המחירים, ופה אין אפשרות כזו".

sheen-shitof

תוצאות מהיום ה-1

הפיתוח המהפכני לטיפולי אנטי אייג'ינג בבית - כעת במבצע מיוחד

בשיתוף נומייר פלוס

"לא נתקשה למכור את הדירות"

עם זאת, על אף שחברת סלע בינוי זכתה בשני מתחמים משמעותיים של "מחיר למשתכן", נדמה כי בנקודה זו אין עדיין ודאות לגבי האופן שבו יתנהל התהליך, או לוחות הזמנים. "אני לא יודע בוודאות את לוחות הזמנים בשלב זה, אבל מעריך שהבנייה תצא לדרך בתוך שנה. הרבה מאוד לקוחות פונים אלינו ושואלים מה צריך לעשות כדי לרכוש דירת מחיר למשתכן. על פי מה שידוע לנו, יש להוריד טופס מאתר האינטרנט של משרד השיכון והבינוי, שבו מצהירים כי הם "חסרי דירה". לאחר ההצהרה יש לשלוח דרך האתר את הטופס בחזרה ובכך נכנסים אוטומטית להגרלה".

סלע אינו חושש ממצב שבו יתקשה למכור את כל הדירות. "לא תהיה בעיה למכור את כל יחידות הדיור הללו. השיווק וריכוז הרוכשים נעשה על ידי הממשלה וזה מייצר לי שקט וודאות, כך שאני מוכן להרוויח פחות בשביל הוודאות הזו. בנוסף, אם בתוך שנה לא נמכור לזכאים חסרי דירה – נוכל להתחיל למכור למשפרי דיור. בניגוד למכרזים הישנים של "מחיר למשתכן", הוסר האיסור על השכרת דירה (שהיה נהוג בעבר) אך כעת אסור למכור את יחידת הדיור במשך 5 שנים מיום רכישתה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    4
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully