וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

למרות ההתנגדויות: תכנית ל-3,000 דירות בשטח גן לאומי עתידי

יעל דראל

25.10.2015 / 9:45

התוכנית מקודמת בהר חרת שבהרי ירושלים, ותגיע מחר לדיון בקבינט הדיור למרות התנגדות נחרצת מצד רשויות מקומיות, ארגוני סביבה וגם רשות הטבע והגנים – הטוענים כי ישנן עתודות מגורים מספקות באזור וכי התוכנית תגרום להרס מיותר של הנוף וערכי הטבע והמורשת בו

נר חרת. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
הר חרת/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

תכנית חדשה להקמתן של כ-3,000 יחידות דיור על פני שטח של כ-2,300 דונם, המשתרעת בהר חרת שבהרי ירושלים, צפויה להגיע מחר לשולחנו של קבינט הדיור אך מעוררת מחלוקת והתנגדות עזה מצד שורה של גורמים – על רקע העובדה כי השטח מיועד להיות גן לאומי. ההתנגדות לקידום התוכנית באזור זה מגיעה הן מצד אנשי אקדמיה וארגוני סביבה והן מצידה של רשות הטבע והגנים, קק"ל ורשויות מקומיות – בהן מועצת מטה יהודה ומועצת מבשרת ציון, בטענה כי התוכנית תגרום להרס מיותר של נוף וערכי טבע ומורשת – בשעה שעתודות המגורים ביישובי האזור טרם מוצו.

בשבועות האחרונים שוגרו לשר האוצר, משה כחלון וחברי קבינט הדיור בהם יו"ר הקבינט, אביגדור יצחקי, מספר פניות מצד גורמים שונים – בהם הארגונים והרשויות החברים בקואליציית "הברית לחיזוק ירושלים ושמירה על ההרים סביב לה", שקראו להוריד את התוכנית מסדר היום.

בקואליציה חברים בין השאר החברה להגנת הטבע, קק"ל ושורה של רשויות מקומיות שציינו במכתבם כי המהלך הנוכחי לבניית כ-3,000 יחידות דיור (לצד מתחם תעסוקה בהר חרת) עומד בניגוד גמור לתכנית המתאר המחוזית, וכי המועצה הארצית לתכנון ובניה עצמה דחתה ברוב מוחלט תכנית דומה ב-2007 ומצאה כי ישנן עתודות קרקע מספקות למגורים בעיר ירושלים.

המתנגדים טענו עוד במכתבם כי אזור זה הוגדר בתוכנית המתאר של מחוז ירושלים (שאושרה בשנת 2013) כ"ליבה שמורה" – באופן שמחייב שימור קפדני של ערכי טבע ונוף בשטחו. "הר חרת, הצמוד למבשרת ציון, מול הסטף, הוא חוליה ערכית ביותר של הרי יהודה ממערב לירושלים. ההר עשיר בערכי טבע ומהווה ברובו חלק מהליבה השמורה במחוז ירושלים. בהר נמצאים שרידי יישוב קדום ..ועל-פי כל תכניות המתאר רוב שטחו של ההר מיועד לגן לאומי והוא עומד לקראת הכרזה", נכתב.

דב חנין ותמר זנדברג. דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע,
דב חנין ותמר זנדברג בביקור באזור/דב גרינבלט, החברה להגנת הטבע

ראשי הרשויות המתנגדים למהלך, בהם גם ראש המועצה המקומית מבשרת ציון, מדגישים כי התוכנית אף אינה נחוצה לפיתוחה של מבשרת ציון שכן עתודות הקרקע הקיימות ביישוב מספקות. נכון להיום, מקודמות ביישוב, בשלבים שונים של יישום, תכניות ליותר מ- 3,500 יחידות דיור חדשות. הרשויות והארגונים החברים בקואליציה מדגישים כי תכנית זו אינה מציעה פתרון תחבורתי ראוי בשלב זה, וישנו חשש לטענתם לקידומו של "כביש הטבעת המערבי", שעלול להוביל לפיתוח נוסף, על מורדות הר חרת, במקומו של הגן הלאומי, באופן שיגרום נזק לאזור.

לקראת הדיון מחר בקבינט, מספר חברי כנסת - בהם נחמן שי, דב חנין, חיליק בר, תמר זנדברג, מיקי לוי ואורי מקלב, פנו לשר האוצר וליו"ר הקבינט בבקשה להוריד את הנושא מסדר היום של מחר. זאת ועוד, לפני הדיון מחר צפויה להתקיים הפגנה במקום בה ייקחו חלק תושבים ופעילי סביבה, בהם אנשי החברה להגנת הטבע ומגמה ירוקה.

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

עדכון: במשרד האוצר ציינו כי ההצבעה בקבינט הדיור נדחתה על מנת להשלים את הפערים ששררו בין מינהל התכנון למשרד להגנת הסביבה בתכנית. על פי ההערכות, התכנית ככל הנראה תשוב לדיון והצבעה בשבוע הבא.

  • עוד באותו נושא:
  • הר חרת

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully