וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נשיא התאחדות הקבלנים: "להמשיך לעבוד עם קבלנים ערבים"

יעל דראל

22.10.2015 / 11:12

בכנס באילת אמר ניסים בובליל כי אסור לשפוך את התינוק עם המים. "יום אחרי הטרור נצטרך לחיות ביחד". על מחיר למשתכן: "יש 100 אלף זכאים למחיר למתשכן – אבל ישווקו רק כ-3,000 דירות"

ניסים בובליל. פוטו מרסלו,
ניסים בובליל/פוטו מרסלו

"קבלני ישראל עובדים במרקם עדין עם ערביי ישראל, רואים קבלנים ישראלים ערביים ואנחנו חייבים לשמור על המרקם הזה ולא לשפוך את התינוק עם המים", כך אמר נשיא התאחדות בוני הארץ (הקבלנים), ניסים בובליל, בכנס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בתל אביב יפו בת ים, שמתקיים באילת. "שמעתי טענות רבות לגבי העובדים הפלסטינים שבאים מהשטחים. חברים, בואו נסתכל על העובדות: אני לא מכיר עובדים פלסטינים שקיבלו רישיון לעבוד בישראל וביצעו פיגוע. לא לשכוח שבסופו של דבר אנחנו צריכים לחיות ביחד. יום לאחר גל הטרור הזה נמשיך לעבוד יחד, ולא יזיק לשמור על איפוק. למרות המצב העובדים הפלסטינים מגיעים לעבודה ונמשיך להעסיק את הפלסטינים, ביחד עם העובדים הזרים",

בובליל ציין כי "סוגיית העובדים היא דרמטית בענף הבנייה והתשתית. ההחלטה להביא 20 אלף פועלים סיניים איננה דרמטית. השינוי הגדול הוא לוותר על העובדים הבילטרליים – ולכן יש לנו תקווה שזה ימומש. בחודש דצמבר נבצע מיוני עובדים גם במולדביה. הנושא הזה הוא קריטי".

בובליל התייחס בדבריו לסוגיית בניית תשתיות התחבורה, ופנה לשר התחבורה שנכח באולם: "הרבה פעמים הכבישים הם מונומנטים לציבור אבל אנדרטה לקבלן. יש התרסקות של קבלנים שמבצעים עבודה ולא מקבלים תשלום מהממשלה, אין לזה אח ורע בעולם. בישראל אתה מבצע עבודה ולאחר מכן מזמין העבודה – במקרה הזה משרד התחבורה – אומר לך שהתשלום יידון בסיום הפרויקט. קבלנים חזקים עומדים בזה, אחרים ביצעו עבודות והגיעו למצב של חידלון. אדוני השר, תיכנס לעובי הקורה ותדאג לכך שמי שמספק את הסחורה יקבל את התמורה המגיעה להם".

התחדשות עירונית רק בתל אביב

"אני חייב להתייחס גם למחיר למשתכן. כשהממשלה מוותרת על הספסור בקרקע, ומאפשרת לקבלנים להתמודד על הביצוע הם מוכיחים שיש תחרות גדולה – ולכן לא צריך להביא חברות מחו"ל שייבנו. אפשר לבנות ולמכור ב-600 אלף שקל, אני מאחל לקבלנים שירוויחו. במחיר למשתכן שייצא בקריית מוצקין ובהמשך בראשון לציון אני מעריך שגם שם תהיה תחרות עזה. בראשון לציון מדובר על פרויקטים מסוג אחר, גבוהים יותר עם חניות תת קרקעיות. משרד השיכון מדבר על כ-3,000 יחידות דיור – אבל אף אחד לא אומר לנו כמה זכאים יש – יש כ-100 אלף זכאים פוטנציאליים ולכן כדי לסגור את הפער אנחנו חייבים לדבר על 50-60 אלף יחידות דיור בשנה, אחרת יהיו 97% שלא יזכו בהגרלה ותהיה להם 'בטן מלאה' על הממשלה והשיטה".

בובליל התייחס לקיפאון בנושא תמ"א 38 והעריך כי מדובר בפרק זמן של שנה לכל הפחות שבמהלכה לא יקודמו פרויקטים של הריסה ובנייה. "המשמעות של צמצום הזכויות – היא התחדשות עירונית רק בתל אביב ואז המשמעות תהיה להעשיר את העשירים, במקום שתהיה לזה משמעות חברתית בפריפריה".

על פי נתוני התאחדות בוני הארץ, בהנחה שקצב מתן היתרי הבנייה לא יירד, כבר בשנת 2016 יורגשו החסמים בבניית הדירות ובראשם המחסור בעובדים זרים בעבודות הרטובות. נכון להיום, קצב התחלות בנייה השנתי עומד על כ-52,000 דירות. בהתאחדות העריכו, כי לאור הקצב הגבוה של עסקאות רשות מקרקעי ישראל מאז 2013, מספר התחלות בנייה עשוי להיות גבוה יותר בסיכום שנתי של סוף 2015.

נתוני היקף גמר הבנייה של רבעון השני ב-2015 מצביעים על ירידה של 12% לעומת הרבעון הראשון של השנה. ההתאחדות מעריכה כי הם יסתכמו השנה בכ-45,300 דירות, בדומה להיקפם בשנת 2014. עם זאת, היקף הקרקע שהעמידה רמ"י לשיווק בשלושת הרבעונים הראשונים של 2015 הסתכם בכ-15,600 יחידות דיור. מדובר ב-35% בלבד מיעד הממשלה ל-2015. בהתאחדות ציינו כי מספר עסקאות המקרקעין בפועל של רמ"י עמד על 22,000 ב-9 החודשים הראשונים של 2015 או 29,000 בחישוב שנתי. זאת, בדומה לשנים 2013, ו-2014 ובהתאמה ליעד העסקאות של הממשלה לשנת 2015. נתון נוסף שאותו ציינו בהתאחדות הוא זה לפיו בשבעת החודשים הראשונים של 2015 עלה מדד מחירי הדירות של למ"ס ב-4.1%. נתון זה שמשקף קצב עליית מחירים של כ-7.1% ל-2015.


מי שעוד נכח בכנס ומתח ביקורת על מדיניות הממשלה בתחום הדיור היה אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב יפו בת ים, שאמר: "שמענו הרבה תכניות אבל נשמח כשנתחיל לראות מעשים. הצעירים מסתכלים על העתיד ומתקשים לראות שינוי ממשי באופק. מצבם של אותם צעירים שחיכו למע"מ אפס הוחמר ורבים מצהירים כי מאסו בהטעיית הציבור. משבר הדיור עודנו כאן ושום רפורמות קסם לא ייסעו".

לוי התריע מפני המצב בממוסדות התכנון ואמר "יש לקצר את הבירוקרטיה, בעיקר מצד רשויות מקומיות שמטרפדות את הבנייה ומייצרות עיכובים שמונעים מפרויקטים לצאת לפועל, בפרט בפרויקטי התחדשות עירונית. עשרות אלפי יחידות דיור תקועות בוועדות המקומיות. בשבועות האחרונים החלו ללכת אחורה, גם בחישובי הזכויות בפרויקטי תמ"א 38 להריסה ובנייה. אנו חוששים מפני עצירה של פרויקטים בערים נוספים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully