וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

כצפוי: הזינוק בנדל"ן הגדיל את הרווח של הקבלנים

יעל דראל

19.10.2015 / 13:26

הציבור מתקשה לרכוש דירות, אך נתונים חדשים חושפים כי הרווח הגולמי של הקבלנים הגדולים בשוק הולך וגדל. הקבלנים הקטנים לעומת זאת, סופגים ירידה ברווחים בהשוואה לשנה שעברה ו-11% מהם בסכנת סגירה

בניה בתל אביב מנופים, מאי 2015. ראובן קסטרו
בניה בתל אביב מנופים, מאי 2015/ראובן קסטרו

מחירי הדיור המאמירים בשנים האחרונות מקשים על כיסו של הציבור – אך מיטיבים עם כיסם של הקבלנים הגדולים: סקירה מיוחדת של ענף הבנייה של חברת המידע העסקי CofaceBdi מעלה כי שיעור הרווח הגולמי של הקבלנים הגדולים בישראל השתפר משמעותית במחצית הראשונה של שנת 2015 ועמד על 17.2% - לעומת 14.8% רווח בתקופה המקבילה אשתקד.

על פי הנתונים החדשים, שפורסמו לקראת כינוס הנדל"ן השנתי של ארגון הקבלנים בתל- אביב יפו בת ים, עולה כי הקבלנים הגדולים הצליחו בעקבות כך לשפר את שיעור הרווח הנקי שלהם לפני מס מסך ההכנסות ל-7% לעומת 5.3%.

מצבם הפיננסי של הקבלנים הקטנים לעומת זאת, פחות מזהיר. נתוני חברות אלו (הקטנות והבינוניות) אמנם לא מפורסמים באופן חציוני אלא רק בסיכום השנה (בניגוד לחברות ציבוריות גדולות), אך על פי נתוני BDI שיעור הרווח הגולמי (מסך ההכנסות) של השחקנים הקטנים בענף הסתכם בשנת 2014 ב-11.4% לעומת 13.5% בתקופה המקבילה בשנה הקודמת (2013). כך גם בנוגע לשיעור הרווח הנקי לפני מס עמד בשנת 2014 על 2.6%, לעומת 3.5% בשנת 2013.

עם זאת, על אף מצבן הטוב יחסית של חברות הבנייה הגדולות הרי שעל פי הסקירה מצבו של הענף אינו יציב: על פי הסקירה, 11% מהחברות בענף הבניה בסכנת סגירה והתלות בעובדים הפלסטינים מגדילה את הסיכון בענף, שבו מורגש מחסור עקבי בידיים עובדות. סיכון זה ממשיך לרחף מעל הפעילות בענף הבנייה על אף העובדה כי בשנת 2015 נרשם שיא של שנים במכירת דירות חדשות ומחירי הדירות המשיכו לעלות.

אייל ינאי, מנכ"ל חברת CofaceBdi התייחס לנתונים ואמר כי "את הגידול במכירת דירות חדשות ניתן לייחס גם להמשך ירידת הריבית בעשרת החודשים הראשונים של שנת 2015 שער הריבית הממוצע ירד בכ- 81% ביחס לתקופה המקבילה, עמד על 0.13% בלבד ועודד נטילת משכנתאות ורכישת דירות חדשות". עם זאת, ינאי ציין כי הסיכון בענף עדיין גבוה וכ- 67% מהחברות בענף הן בעלות דירוג סיכון מעל הממוצע במשק, עם כ- 11% מהחברות הן בעלות סיכון גבוה (סכנת סגירה).

אבנר לוי, יו"ר ארגון הקבלנים והבונים בת"א יפו בת- ים, אמר כי "הנתונים העולים מן הסקר מהווים תמונת מצב של אי וודאות לא רק בקרב אוכלוסיית הקבלנים, אלא משקפים את התחושה הכללית בציבור האזרחים במדינת ישראל. ישנו קושי לנבא כיצד גל הטרור ישפיע לאור התלות בעובדים הפלסטינים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully