וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

קרקעות מזהמות ישוקמו: פוטנציאל ל-70 אלף יחידות דיור

יעל דראל

18.10.2015 / 11:42

על פי החלטת קבינט הדיור החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה תשמש כזרוע ביצוע של המדינה לשיקום קרקעות תע"ש והקרקעות שפונו ויפונו ע"י צה"ל

מזג אויר סוער, מחלון המטוס הממריא משדה דב, פברואר 2012. קובי אליהו
שדה דב/קובי אליהו

קרקעות מזוהמות, שבשטחן פעלו בעבר או פועלים כיום תעשיות ביטחוניות או בסיסי צבא, מהוות כיום עתודות קרקע בלתי מנוצלות. כעת, על פי הצעה חדשה שאושרה על ידי קבינט הדיור, החברה הממשלתית לשירותי איכות הסביבה תשמש כזרוע ביצוע של המדינה לשיקום קרקעות תע"ש והקרקעות שפונו ויפונו ע"י צה"ל – בהיקף שעשוי להניב בעתיד כ-70 אלף יחידות דיור, בעיקר באזורי ביקוש.

ההצעה שאושרה הוצעה על ידי שר האוצר, משה כחלון, ובוצעה בהסכמת השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, בתיאום עם רשות מקרקעי ישראל ורשות החברות הממשלתיות. במשרד להגנת הסביבה ציינו כי העיכוב בשיקום הקרקעות בשנים האחרונות גרר עיכובים באפשרות שיווק הקרקעות וקידום פרויקטים של בנייה וכי על רקע המצוקה, הוחלט להציע את החברה לשירותי איכות סביבה כזרוע ביצוע לטובת המהלך. משמעות ההחלטה היא שינוי של החלטת ממשלה קודמת לפיה משרד הביטחון ורשות מקרקעי ישראל יהיו אחראיים על שיקום הקרקעות.

חלק ניכר מהקרקעות שדורשות טיהור נמצאות כאמור בלב אזורי ביקוש, בין היתר ברמת השרון, אפולוניה (הרצליה), צריפין וכן בשדה דב. על פי הערכות שטחים אלה ונוספים, צפויים להכיל בעתיד, בתום השיקום, כ-70 אלף יחידות דיור.

החברה לשירותי איכות הסביבה נבחרה כזרוע הביצוע, בין היתר על רקע ניסיונה בשיקום הבריכות החומציות בנאות חובב – במה שמוגדר כפרויקט שיקום הקרקעות הגדול והמורכב ביותר שבוצע בישראל. "בנוסף, מתוקף היותה חברה ממשלתית, החברה כפופה לכל החובות והמגבלות החלות על חברות במעמדה, ובניהן חובת השקיפות, ההוגנות והשמירה על רווחיות הוגנת - חובות שהן רלבנטיות בפרויקט בו האינטרסים הכלכליים הם משמעותיים ביותר", ציינו במשרד להגנת הסביבה. במסגרת פעילותה של החברה המנהלת היא תתבקש לנהל מכרזים, סקרים ודיגומים, ניתוב ופיקוח ובקרה בעלות של מיליארדי שקלים.

השר להגנת הסביבה, אבי גבאי, בירך על המהלך ואמר כי "משבר הדיור הוא גם הזדמנות לשפר את איכות הסביבה של האזרחים המתגוררים במשך שנים ליד קרקעות מזוהמות. בעניין זה אנחנו נצא מעמדת הרגולטר ונעשה גם את הצעדים לתיקון הבעיה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully