וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

גבעתיים מקפיאה את הדיונים בתמ"א 38 להריסה ובנייה

יעל דראל

13.10.2015 / 10:19

ההקפאה היא למשך 30 יום עד שתתברר עמדת המינהל בנוגע לשיטת חישוב זכויות הבנייה של הקבלנים במסגרת פרויקטים של תמ"א 38

מתחם השוק הסיטונאי בתל אביב. ראובן קסטרו
אתר בנייה/ראובן קסטרו

הכאוס התכנוני בתחום התמ"א עולה מדרגה: הוועדה המקומית לתכנון ולבניה גבעתיים הודיעה כי היא מקפיאה את הליכי האישור לבקשות להיתר בנייה להריסה ובניה לפי תמ"א 38, לתקופה של 30 ימים. זאת, עד קבלת עמדת מינהל התכנון והיועץ המשפטי לממשלה. בוועדה המקומית ציינו כי ימשיכו להתקיים דיונים בבקשות לחיזוק מבנים לפי תמ"א 38 באמצעות תוספות בניה בלבד (ללא הריסת המבנה). הרקע להחלטה נעוץ בכך שמסתמן שינוי בחישוב זכויות הבנייה שניתנו ליזמים מכוח פרויקטי תמ"א 38 במסלול הריסה ובנייה.

תקופה ארוכה חושבו זכויות הבנייה על פי קביעתו של יו"ר ועדת הערר במחוז תל אביב (לשעבר) עו"ד מיכה גדרון, אשר קבע כי תוספת זכויות התמ"א ניתנת בנוסף לזכויות התיאורטיות הקיימות בבניין - במידה ומלוא זכויות הבנייה היו מנוצלות במלואן. עם זאת, לאחרונה, בדיון שהתקיים בנושא בבית המשפט המחוזי, הציגה ועדת הערר עמדה שונה וציינה כי עם פרישתו של גדרון הרכב הוועדה השתנה וכי גובשה מדיניות חדשה לעסקות תמ"א 38 על ידי היועץ המשפטי לממשלה.

העמדה החדשה כביכול קובעת כי זכויות הבנייה מכוח תמ"א 38 ייקבעו באמצעות בחינת הזכויות הקיימות בפועל במבנה הקיים ולא הזכויות התיאורטיות – באופן שמצמצם משמעותית את זכויות הבנייה ופוגע בתמריץ הכלכלי של היזמים להוצאה לפועל של פרויקטי התחדשות עירונית.

הומלץ לתת הנחיות מוסכמות

בוועדה ציינו כי "הוועדה המקומית וועדות מקומיות אחרות פועלות מזה מספר שנים, בהתאם לפרשנות שניתנה, בזמנו, על ידי וועדות הערר המחוזיות, לפיה יש לתת היתרי בניה להריסה ובניה של מבנים לפי תמ"א 38, כאשר סל הזכויות מחושב לפי היקף קומה טיפוסית 'רעיונית', כלומר, ההיקף שניתן, באופן רעיוני, לבנות לפי הוראות התכניות התקפות. פרשנות זו הינה פרשנות מרחיבה, והיא מעניקה, לרוב, סל זכויות בניה מרבי. פרשנות זו צומצמה לאחרונה על ידי ועדות הערר המחוזיות בהרכבן החדש". בוועדה ציינו עוד כי הפרשנות החדשה קובעת כי שיטת חישוב סל הזכויות הנכונה הינה בהתאם להיקף הקומה הקיימת בפועל.

יצויין כי הוועדה המקומית בגבעתיים, היא צד לעתירה מינהלית שהתייחסה, בין היתר, לשיטת חישוב סל זכויות הבניה. במסגרת עתירה זו, בית המשפט לעניינים מינהליים בתל אביב המליץ לגוף התכנון של המועצה הארצית לתכנון ולבניה וליועץ המשפטי לממשלה, לתת הנחיות מוסכמות לפרשנות ויישום הוראות התמ"א "כדי להביא ישועה לציבור גדול של דיירים, בונים, יזמים, שכנים, גורמי תכנון ושטח (ועדות) וכל מי שמעורב בהליכי בנייה". בית המשפט קבע במפורש כי על ההחלטה לכלול התייחסות להוראות מעבר, כלומר, בין היתר, להוראות שיקבעו כיצד יש לדון בבקשות להיתר בניה, שטרם התקיים בהן דיון.

בוועדה ציינו כי נוכח קביעת בית המשפט, אין ביכולתה של הוועדה המקומית לקבוע בשלב זה עמדה לגבי תכניות שהוגשו בהתבסס על הפרשנות הקודמת וכי יתירה מכך, אישור בקשות להיתר בניה בתקופה זו, עלול לגרום לנזקים.

רן קוניק ראש עיריית גבעתיים ציין כי "מדובר בעצירה של בסך הכל 30 יום, עד שחילוקי הדעות בין מנהל התכנון הארצי ליועץ המשפטי לממשלה יפתרו. אין טעם להכניס בקשות לעת עתה, כשאנחנו בעצמנו איננו יודעים מהי המדיניות הארצית בכל הנוגע לתמ"א 38".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully