וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

יולי: ירידה דרסטית של כ-80% ברכישת דירות להשקעה

יעל דראל

6.9.2015 / 12:34

חודש יולי מסמן עצירה בהשוואה להתנפלות ההיסטורית שנרשמה בשוק הדיור בחודש יוני האחרון ורושם ירידה של כ-50% בסך העסקאות. מי שהוביל את המגמה היו המשקיעים

העיר קריית גת. ShutterStock
העיר קריית גת/ShutterStock

האם ההתחממות הבלתי פוסקת בשוק הנדל"ן נבלמת? סקירה של אגף הכלכלן הראשי במשרד האוצר, אשר בחנה את ההתפתחויות בענף הנדל"ן למגורים בחודש יולי האחרון, מעלה כי בחודש זה נרשמה ירידה חדה של קרוב ל-50% בסך עסקאות הנדל"ן, בהשוואה לרמת השיא ההיסטורי שנרשמה בחודש יוני האחרון. סך העסקאות בחודש זה עמד על כ-9,200 דירות – מספר נמוך ב- 15% מהממוצע לחודש יולי בשנים 2013-2012.

על פי הנתונים, מי שהוביל את מגמת השינוי בחודש יולי היו המשקיעים: מהסקירה עולה כי נרשמה ירידה חדה של 80% ברכישות דירות על ידי משקיעים, עם כניסתן לתוקף של מדרגות המס החדשות. באוצר ציינו כי סך רכישות המשקיעים ומשקלם בסך העסקאות הגיעו לרמתם הנמוכה ביותר, לפחות מאז תחילת העשור הקודם. זאת ועוד, על פי הנתונים החדשים, משקלם של המשקיעים בסך העסקאות שבוצעו בחודש זה עמד על 14 אחוזים בלבד - הרמה הנמוכה ביותר מאז תחילת העשור הקודם. באוצר הדגישו כי מבחינה השוואתית, חודש יולי 2015 היה חודש יולי השישי בגובהו בארבע-עשרה השנים האחרונות.

על פי ההערכות בשוק הנדל"ן, מוקדם עדיין לשפוט על פי הנתונים הנוכחיים. אחת הסיבות לזהירות בענף נעוצה בכך שההשוואה בין החודשים יולי ויוני מציירת פער אדיר של כ-50% במספר העסקאות, אולם יוני היה חודש שיא היסטורי ברכישות, באופן שאינו משקף את המצב הסטנדרטי בשוק. זאת ועוד, הואיל ונתוני חודש יולי מספקים תמונת מצב של חודש אחד בלבד – מוקדם עדיין להסיק מסקנות בנוגע למגמות ארוכות טווח בשוק הדיור.

מי שמיתנו את הירידה בסך העסקאות בחודש יולי היו דווקא רוכשי דירה ראשונה. כך, לאחר עלייהמצטברת של כ-60% ברכישות דירה ראשונה בחודשים מאי-יוני (בהשוואה לרמה הנמוכה שנרשמה בחודש אפריל האחרון), הרי שבחודש יולי נרשמה ירידה מתונה של 6 אחוזים בלבד בחודש יולי.

תל אביב. ראובן קסטרו
הובילו את מגמת הירידה - ערי המרכז. תל אביב/ראובן קסטרו

מבחינה גיאוגרפית, מי שהוביל את הירידה במספר העסקאות הם רוכשים באזור המרכז, שם נרשמה ירידה חדה של 29%. עם זאת, באזור השפלה נרשם דווקא גידול חד של 24% ברכישות דירה ראשונה ואילו בעיר תל אביב עצמה נרשם גם כן גידול של 9% בעסקאות לרכישת דירה חדשה, זאת בהמשך לעלייה חדה בשיעור מצטבר של 80 אחוזים שנרשמו באזור זה בחודשים מאי-יוני. בכך הגיעה רמת הרכישות באזור ת"א בחודש יולי, של מי שעבורם זוהי דירתם הראשונה, לרמתה הגבוהה ביותר מאז רמת השיא שנרשמה בדצמבר 2013.

מהסקירה עולה נתון מעניין נוסף, לפיו בניתוח רמות השכר של רוכשי דירה ראשונה באזור תל אביב בחודש יולי בולטת אנומליה ביחס שבין רמות השכר של הרוכשים למחירי הדירות. כך, בעוד שהשכר הממוצע למשק בית שנמנה על 25 האחוזונים הנמוכים (דהיינו, "העניים" ביותר מבין הרוכשים) עמד על שלושת אלפים שקלים בממוצע בלבד, הרי המחיר הממוצע של הדירה שרכשו עמד על 1.97 מיליון שקל. "מעבר לעובדה שמדובר ביחס חריג בין מחיר דירה לשכר, רמת מחיר זו הינה גבוהה יותר מזו של יתר רוכשי דירה ראשונה באזור זה בחודש יולי, בכלל זה אלו ששכרם הממוצע עמד על 35 אלפי שקל", ציינו באוצר.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully