וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"ההצהרות על הורדת המע"מ יגרמו נזק כמו מע"מ אפס"

יעל דראל

3.9.2015 / 11:40

מנכ"ל משרד הפנים, השיכון והתחבורה לשעבר, אריה בר, מתריע בשיחה עם וואלה כי ההצהרות המעורפלות בנוגע להורדת המע"מ יגרמו נזק לשוק הדיור. "אנשים ימתינו שהמע"מ יירד - והמחירים ימשיכו לטפס"

משה כחלון שוקל הקמת מפלגה: "יקבל 20 מנדטים". דרור עינב
משה כחלון/דרור עינב

הכותרות האחרונות בנוגע לכוונותיו של שר האוצר, משה כחלון, להוריד את שיעור המע"מ במשק ב-1%, טרם גובו בתוכנית מעשית - אך בניגוד לציפיות, ההערכות בענף הנדל"ן הן כי לא צפויה להיות לצעד זה השפעה חיובית על השוק.

"אחת התופעות החמורות של התקופה האחרונה היא ההצהרות שהגורמים האחראיים על המשק מפזרים - שאינן מלוות במעשים. כל יום יש הצהרות חדשות, אנשים במתח, השוק במתח, והצרכנים לא יודעים מה עומד לקרות וכיצד עליהם לקבל החלטה. ההצהרות של הפחתת המע"מ באחוז אחד עשויות לגרום להקפאה זמנית של הרכישות, בהמתנה ליישום ההחלטה, ובזמן הזה המחירים ימשיכו לטפס משום שהליווי הבנקאי והעלויות של היזמים והקבלנים לא נעצרות כתוצאה מהצהרות. התוצאה היא שיקרה בדיוק מה שקרה עם תכנית מע"מ אפס של שר האוצר הקודם. מי שהמתין - ספג נזק של מאות אלפי שקלים", כך אומר לוואלה! נדל"ן מנכ"ל משרדי הפנים, השיכון והתחבורה לשעבר, אריה בר.

בר, המכהן כיום כמנכ"ל מגדל טופ נדל"ן, הוסיף כי "הבעיה הנוספת בהתנהלות הנוכחית של מקבלי ההחלטות היא העובדה שאין יציבות. אחד הדברים החשובים במדיניות - כל מדיניות - היא יציבות. אבל כל שר אוצר שמגיע רוצה לבצע רפורמות שיהיו רשומות על שמו - ואין ליזמים או לציבור כל ודאות או יציבות לגבי העתיד".

בר מבהיר כי מבחינה מעשית, הציבור לא צפוי ליהנות מהפחתת המע"מ ומציין כי "מי שירוויח אלו היזמים והקבלנים. מחירי הנכסים בישראל אינם מושפעים מאחוז אחד יותר או פחות של מע"מ - אלא מסוג הנכסים ומיקומם. במרכז הארץ, באזורי הביקוש, מחירי הקרקע רק עולים: אם עד לפני ארבעה חודשים מחיר הקרקע עבור בניית יחידת דיור אחת בחולון עמד על כ-700 אלף שקל, הרי שכיום הוא כבר חצה את רף ה-800 אלף שקלים. בפריפריה, ממילא מחיר הקרקע הוא אפסי - ואם היזמים והקבלנים ירוויחו משהו מהורדה עתידית של מע"מ - אינני צופה כי תהיה לכך השפעה חיובית על ציבור הלקוחות".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully