וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

ראשי ערים: התקצוב הדיפרנציאלי יפגע בכ-400 אלף יחידות דיור

יעל דראל

2.9.2015 / 14:56

29 ראשי הערים המרכזיות בישראל מתריעים בפני שר האוצר משה כחלון כי שיטת התקצוב הדיפרנציאלי תסכל את משימת הגדלת הבנייה למגורים, בהיקף של כ-400 אלף יחידות דיור

בניה בתל אביב במתחם גינדי. ראובן קסטרו
אתר בנייה/ראובן קסטרו

29 ראשי הערים הגדולות בישראל, בהם ראש עיריית תל אביב, רון חולדאי, ראש עיריית חיפה, יונה יהב, ראש עיריית באר שבע, רוביק דנילוביץ', וכן שורה של ראשי ערים מרכזיות נוספות אשר בתחומן מתוכננות בנייתן של אלפי יחידות דיור חדשות, מתריעים כי שיטת התקצוב הדיפרנציאלי שמציע משרד האוצר – תפגע במאמץ להגדיל את היצע יחידות הדיור. על פי הנתונים במכתב, היקף הבנייה בשטחן של רשויות אלו בשנים הקרובות עומד על כ-400 אלף יחידות דיור חדשות.

במכתב ששיגרו ראשי הערים לשר האוצר, משה כחלון, הם מציינים כי על סדר יומה של ממשלת ישראל מונחת הצעה לתקצוב דיפרנציאלי של רשויות מקומיות בתחומי החינוך והרווחה. "שיטה זו עומדת בסתירה מוחלטת למאמץ ולהתגייסות של ראשי ערים שחתמו עם המדינה על הסכמי גג וראשי ערים שבשטחן מתוכננות תכניות בנייה רחבות היקף, שתכליתן האצת הבנייה למגורים והוספת עשרות אלפי יחידות דיור בערים השונות". לטענת ראשי הערים, הנתונים במכתב אינם כוללים תכניות בנייה רחבות היקף נוספות בשכונות הוותיקות ומרכזי הערים, הכוללות מיזמי התחדשות עירונית, תמ"א 38 ותכניות פינוי-בינוי שונות.

אין תמונה. צילום מסך, מערכת וואלה!
אין תמונה/מערכת וואלה!, צילום מסך

עוד במכתב מבהירים ראשי הערים כי מטרתם של הסכמי הגג, אותו מובילים משרד האוצר ורשות מקרקעי ישראל – היתה ליצור מנגנוני עידוד שיסירו את הגורמים המעכבים לבנייה למגורים. עם זאת, במצב של הקטנת התמיכה הממשלתית – מנגנונים אלו עומדים בסכנה ועימם גם המאמץ להגדלת היצע הדיור.

יצויין כי לאורך השנים האחרונות אחת הבעיות בהגדלת היצע הדיור, היה העובדה כי ראשי ערים רבים התנגדו לתוספות של יחידות דיור למגורים בשטחם, משיקולי תקציב. רבים מהם התריעו כי תוספת של אלפי יחידות דיור משמעותה יצירת עול תקציבי על הרשות המקומית, שנאלצת לפתח את התשתיות ומבני הציבור בתקציביה הקיימים, אשר במרבית המקרים אינה מספיקה גם כך. בשנתיים האחרונות, בניסיון ליצור תמריץ לקידום תוכניות בנייה חדשות בשטחי הערים, הובילה הממשלה חתימה של הסכמי גג שמטרתה היתה מתן תמיכה לרשויות ויצירת תשתיות לפיתוח – במטרה לתמרץ את הבנייה ולהקטין את ההתנגדות.

עם זאת, ההצעה הנוכחית לתקצוב דיפרנציאלי, שהוכנה במשרד האוצר, מבקשת להקטין כעת את שיעור השתתפות הממשלה בתקצוב גידול האוכלוסייה ובתוספות נוספות המתוכננות בשנים הבאות בחינוך וברווחה, לעומת שיעור התקצוב הבסיסי הניתן כיום לאוכלוסייה.

"בזמן שהתגייסנו למען מטרה חשובה זו, עובד משרדך בניגוד מוחלט לגישה זו ולמעשה פועל לקנוס רשויות מקומיות שהסכימו להאצת הבנייה והגדלת האוכלוסייה בשטחן. משרד האוצר אינו יכול לפגוע בתקציבי החינוך והרווחה של מאות אלפי התושבים החדשים בערים שלנו", נכתב.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully