וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סרטוני בטיחות ישמרו על שלומם של עובדי הבניין?

יעל דראל

27.7.2015 / 12:47

יוזמה של התאחדות בוני הארץ והביטוח הלאומי נועד לספק סרטוני בטיחות בשלל שפות לפועלי בנייה ברחבי הארץ. אך האם ענף בו שיעור התאונות הגבוה ביותר, המפוקח על ידי 70 פקחים בלבד יכול להסתפק בכך?

בטיחות באתרי בנייה. דרור עינב
בטיחות באתרי בנייה/דרור עינב

עשרות פועלי בניין נהרגים מדי שנה במהלך עבודתם באתרי הבנייה. תמונת המצב הזו, אשר חוזרת על עצמה בכל שנה, עלתה מחדש בשבוע האחרון במהלך דיון בוועדת העבודה, הרווחה והבריאות של הכנסת – בה נחשפו הנתונים וליקויי הבטיחות הקשים מהם סובל ענף הבנייה בישראל. על פי הנתונים: כ-31 בני אדם נהרגו בענף הבנייה במהלך שנת 2014 – מה שהופך את ענף הבנייה לענף שבו שיעור ההרוגים הוא הגבוה ביותר, עם כ-70 מפקחים בלבד הפועלים לטובת הנושא בכל הארץ.

מבצע חדש אותו יזמה התאחדות בוני הארץ (הקבלנים) והביטוח הלאומי, במימון קרן מנוף, מבקש להילחם כעת בתופעה באמצעות הקרנת סרטוני הדרכה באתרי בנייה, בהם יצפו פועלי הבניין – כל אחד בשפתו – בניסיון להגביר את המודעות לנושא. הפרויקט, המבוצע על ידי האגודה הישראלית לבטיחות וגהות כולל מערך הדרכה נייד שצפוי לנדוד בחודשים הקרובים בין אתרי הבנייה בארץ ולאפשר לעובדים באתרים לקבל הדרכות בעברית, ערבית, רומנית, אנגלית, סינית או טורקית – באמצעות מסכי מגע.

הפרויקט שנחנך היום בחולון במעמד ראש העיר, מבקש כאמור לצמצם את היקף התאונות באתרים, אשר ממדיהן נחשפו בדו"ח האחרון של משרד הכלכלה בנושא שהוצג בכנסת. מהדו"ח עלה בין השאר כי שיעור ההרוגים ל-100 אלף מועסקים בין השנים 2010-2014 עומד על 11.53 בענף הבניה, 4.49 בענף התעשייה, 2.09 בענף המסחר. על פי הנתונים בדו"ח, כ-43% מהתאונות בתחום זה התרחשו בשל נפילות מגובה רב, 29% מנפילת או תנועת עצמים כבדים.

בטיחות באתרי בנייה. דרור עינב
ניידת הבטיחות/דרור עינב

את הפרויקט בחולון חנך הבוקר ראש עיריית חולון, מוטי ששון, בשכונת ח-300 הנבנית בעיר. "בצעירותי עבדתי כפועל בניין ואני מכיר היטב מקרוב את הסיכונים הרבים שלהם נחשפים בעבודה זו לצד החשיבות האדירה שיש לפעילות מנע של תאונות עבודה בענף הבנייה. במסגרת שיתוף הפעולה, אנו מתכוונים לאסוף מידע על אתרי בנייה שנפתחים בעיר ולשתף פעולה עם התאחדות בוני הארץ לשם הרחבת היקף ההדרכות, במטרה להגיע למקסימום עובדים", אמר.

אולם נדמה כי יוזמת סרטוני ההדרכה, מקיפה ככל שתהיה, לא תוכל להוות פתרון כולל לבעיה. בדיון שהתקיים בנושא בכנסת בשבוע שעבר נכחה בין השאר, ורדה אדוארדס, מפקחת עבודה ראשית וראש מינהל הבטיחות במשרד הכלכלה שהבהירה כי "ביצענו 7,000 ביקורות באתרי בנייה בשנה שעברה והפסקנו 440 עבודות בנייה כתוצאה מליקויים שהתגלו, אך הפיקוח אינו מספיק ויש לנו רק 70 מפקחים בכל הארץ לכל התחומים". יוזם הדיון, ח"כ אילן גילאון (מרצ) התייחס אף הוא בחומרה לנתונים ואמר: "יש עלייה של 67% בתאונות בנייה בארבע השנים האחרונות. זה בלתי סביר. מי אחראי לרשלנות הזאת וכיצד מטפלים בה? נדמה שאין מלך בישראל".

sheen-shitof

פתרון עוצמתי לכאב

טכנולוגיה מהפכנית לטיפול בכאבים אושרה ע"י ה-FDA לשימוש ביתי

בשיתוף Solio

מי שעוד חשף את הסכנות בענף היה דני איזנמן, נציג איגוד המנופאים בדיון שאמר כי "9 מנופים קרסו בשנה האחרונה ברחבי הארץ, במזל ללא נפגעים. מנופים פגומים נמצאים ממש היום מעל בתי ספר וגני ילדים. יש מנוף מסוכן כרגע ברחוב חיים לבנון בתל אביב. מפעיל מנוף שסירב לעבוד עליו הוחלף במפעיל אחר".

לדברים הצטרף ממונה הבטיחות באיגוד המנופאים, עבד קאסם: "מנופאים שצריכים לעבור הכשרה קונים אותה ב-4,500 שקלים ולא לומדים כלל. זה ממש פלילי. היום כל אחד יכול להרכיב מנוף ענק בעצמו. לזה בכלל לא צריך רישיון".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    2
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully