וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

עיריית ת"א מתעקשת להחזיר את תכנית חברות הביטוח ברוטשילד

יעל דראל

26.7.2015 / 10:19

למרות התנגדויות שעוררה התכנית של חברות הביטוח לבניית מגדלים במתחם הבורסה החם של תל אביב, תשוב התכנית לדיון בשבועות הקרובים

שדרות רוטשילד אחרי פינוי האוהלים, ספטמבר 2011. דרור עינב
שדרות רוטשילד אחרי פינוי האוהלים, ספטמבר 2011/דרור עינב

התוכנית הגרנדיוזית שמובילות חברות הביטוח הראל ומגדל במתחם הבורסה של תל אביב – נדחתה לפני כחודש וחצי על ידי הוועדה המקומית בתל אביב, אך תשוב לדיון בשבועות הקרובים במליאת הוועדה, בעקבות ערר שהגיש בנושא סגן ראש העיר, נתן אלנתן מסיעת ש"ס.

התוכנית של חברות הביטוח, הממוקמת באחד האזורים המבוקשים ביותר מבחינה נדל"נית בעיר, צפויה לכלול זכויות בנייה בהיקפים אדירים של כ-120 אלף מ"ר – במה שיהפוך מתחם של כ-11 דונם באזור למגה-פרויקט שיכלול מגורים, מלונאות, משרדים ומסחר.

מגדל והראל מנסות לקדם את תכנית העיר החדשה מזה מספר שנים, כמהלך שעל פי ההערכות ישנה את פני האזור כולו: על פי התוכנית, במקום המבנים הקיימים בבנייה נמוכה יחסית - יוקמו שני מגדלים חדשים בני 40 קומות בשדרות רוטשילד ולצדם מגדל נוסף בן 30 קומות ברחוב אחד העם. ממסמכי התוכנית עולה עוד כי התוכנית כוללת דיור בר השגה בהיקף של כ- 2,600 מ"ר וכן שטחי ציבור בהיקף של 4,000 מ"ר.

המתחם שבו מתכננות חברות הביטוח להקים את פרויקט הענק הוא כאמור אחד המתחמים "החמים" בעיר וממוקם בין רחוב אחד העם מצפון, שדרות רוטשילד מדרום, רחוב בצלאל יפה ממזרח ורחוב יבנה ממערב. באזור זה, שמרביתו בבעלות חברות הביטוח (וחלקו הקטן בבעלות פרטית) ישנם כיום 16 בניינים – שחלקם הגדול צפוי להיהרס לטובת הפרויקט הענק שייבנה במקומם ואילו חלקם מיועדים לשימור.

הערר שהוגש על ידי סגן ראש העיר, מגיע לאחר שלפני כחודש וחצי נדחתה התוכנית על ידי הוועדה המקומית, על אף שעמדת העירייה הרשמית היתה כי יש לקדמה. במהלך הדיון בתוכנית הושמעה ביקורת חריפה נגד היקפי הבנייה החריגים שהיא מציעה, בעיקר מצידו של חבר המועצה דן להט, שטען כי גובה המבנים יפגע בצביון העירוני של האזור וכי אישור התוכנית בהיקפים כאלה יהווה בכיה לדורות. "מדובר בהיקפי בנייה חסרי תקדים, שייצרו מפלצת באזור שבו ישנו צביון בנייה ייחודי", ציין להט.

אולם מפרוטוקול הדיון האחרון של הוועדה עולה כי חברי הוועדה המקומית בתל אביב, ובראשם מהנדס העיר, אדריכל עודד גבולי, הגנו על התוכנית במתכונתה הנוכחית ואף עסקו בשאלת הליווי הבנקאי שיינתן ליזמים. "מדובר בתכנית שהאדריכל יחד עם אגף התכנון אדריכל העיר ואנכי עבדנו עליה רבות. אנו תומכים בתכנית כפי שהוצגה. תפיסת העולם שלנו לעשות את מגדל המגורים יותר נמוך בגלל שהבניין הגבוה יושב על הפינה של אחד העם והוא רחוק. הרעיון להרחיק את המגדל בכדי שלא לפגוע בבניין לשימור ולתת מרחב ציבורי פתוח", הסביר גבולי. "אני מבין את הבעיה שהמגדל גבוה ויושב על אחד העם אבל כשמסתכלים על כל הפרויקט, הארכיטקטורה היא טובה".

בהמשך הסביר גבולי כי "היזמים לא יכולים שכל המגדלים יבנו ביחד. דרשנו שתנאי להיתר בניה בשדרות רוטשילד למגדלי המגורים יהיה הוצאת היתר למגדל המשרדים, אבל רק ל(בניין) אחד ורק אז אפשר לאכלס את הבניין".

יו"ר הוועדה, דורון ספיר, התייחס אף הוא לשאלה האם הפרויקט ייתקל בקשיי ליווי בנקאי ואמר: "אם עושים משרדים ומגורים אחד, ואחר כך רוצים לעשות משרדים - לא יאשרו זאת כי אם אין לך מגורים אף אחד לא יתן ליווי בנקאי". סגן ראש העיר, נתן אלנתן, שכאמור הגיש בסופו של דבר את הערר, אמר לבסוף" "כל מה שצריך לקשור זה מלונאות ומגורים, היות ויש ליווי בנקאי למשרדים".

דן להט התייחס בשיחה עם וואלה! לשאלת קידומה של התוכנית על ידי העירייה ואמר: "עקרונית ההתעקשות של העירייה היא לגיטימית, היא מקדמת פרויקט ורוצה שהוא יצליח, אבל אנשים לא מבינים את סדר הגודל של הפרויקט, ומה שמטריד אותי בזמן האחרון הוא שהעיר אמנם צריכה פיתוח אבל היא בראש ובראשונה נועדה לרווחת תושביה ולא לרווחת יזמיה, ויש נקודת איזון שצריך למצוא. זה פרויקט בסדר גודל של עזריאלי אבל בניגוד לפרויקט עזריאלי לא מתקיים פה דיון ציבורי, הוא עובר בשקט, ולא ייתכן שבנייה בהיקפים כאלה תעבור בלי דיון".

מעיריית תל אביב נמסר בתגובה: "הדיון (בערר) בוועדה המקומית נדחה ולא יתקיים ביום שני הקרוב. התכנית הוצגה ככל תכנית אחרת בוועדה המקומית ותואמת את תכנית המתאר העירונית אשר מגדירה את האזור כמרכז עסקים היסטורי ראשי ומאפשרת בניה לגובה לשימושי תעסוקה ומגורים. בהתאם למדיניות זו אישרה הועדה המקומית תכניות דוגמת מגדל ציון, הבנק הבינלאומי, מגדל מאייר, בנק דיסקונט וכדומה. תכנית זו אינה יוצאת מן הכלל".

  • עוד באותו נושא:
  • דן להט

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully