נתוני השמאי הממשלתי: כמה שווה הדירה שלכם?

עלייה במחירי הדירות בערים הגדולות בארץ מלבד ת"א וחולון; זינוק של 7% בירושלים, 6% במודיעין ■ בת"א המחיר מתקרב ל-3 מיליון שקל ■ בהרצליה נחצה הרף של 2 מיליון שקל

מודיעין / צילום: תמר מצפי
מודיעין / צילום: תמר מצפי

בדיוק בבוקר בו מעביר שר הבינוי היוצא אורי אריאל את שרביט הניהול לידי שר הבינוי החדש יואב גלנט, מפרסם השמאי הממשלתי הראשי במשרד המשפטים, טל אלדרוטי, את הסקירה הרבעונית אודות מחירי הדיור בישראל.

גם הסקירה הנוכחית, המתייחסת לרבעון הראשון של 2015, לא שונה מהסקירות הקודמות, וגם היא מעידה על המשך עליית מחירים - נושא שעל גלנט יהיה לטפל כבר מיומו הראשון במשרד.

על-פי הסקירה, מגמת העלייה במחירי הדירות נמשכת כאמור. מחירי דירות 4 חדרים חדשות ויד שנייה אותם סוקר השמאי הממשלתי ב-16 ערים ברחבי הארץ רשמו עלייה של 1% בהשוואה לרבעון הקודם ועלייה של 4% בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד.

המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים ושיעורי העלייה ברבעון 1 2015
 המחיר הממוצע לדירת 4 חדרים ושיעורי העלייה ברבעון 1 2015

עוד על-פי הסקירה, עליית המחירים המשמעותית ביותר שנרשמה בהשוואה לרבעון הקודם היא בשיעור 4% בעיר באר-שבע. במקביל, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, נרשמו עליות מחירים משמעותיות יותר, כאשר שיעור העלייה במחירי הדירות הגבוה ביותר נרשם בשלוש ערים: אשדוד, אשקלון וירושלים שם עלו המחירים בשיעור של 7% בטווח הזמן של שנה.

עוד נציין שבאף אחת מהערים הנסקרות לא נרשמה ירידת מחירים.

בתשע מתוך 16 הערים הנסקרות נרשמו עליות מחירים בהשוואה לרבעון הקודם, כאשר מלבד באר-שבע בה עלו כאמור המחירים ב4%, עליות מחירים נרשמו גם בערים אשדוד (2%), אשקלון (2%), חולון (2%), חיפה (2%), ירושלים (1%), כפר-סבא (1%), מודיעין-מכבים-רעות (3%) ורחובות (1%). בשאר הערים הנסקרות (אילת, הרצליה, נתניה, פתח-תקווה, ראשון-לציון, רמלה ותל-אביב-יפו) לא נרשם שינוי בין הרבעונים העוקבים.

כאמור, בהשוואה לרבעון המקביל אשתקד, רבעון ראשון של שנת 2014, נרשמו עליות מחירים משמעותיות יותר ברוב הערים הנסקרות כאשר רק בשתי ערים (חולון ותל-אביב-יפו) לא נרשם שינוי במחיר. מלבד עלייה של 7% בערים ירושלים אשקלון ואשדוד, נרשמה עלייה של 6% בערים חיפה, נתניה ומודיעין-מכבים-רעות. עליות מחירים נוספות נרשמו בערים אילת (4%), באר-שבע (5%), הרצליה (2%), כפר-סבא (4%), פתח-תקווה (3%), ראשון-לציון (5%), וברחובות ורמלה נרשמו עליות מחירים בשיעור 3% בטווח של השנה החולפת.

"בתקופה הנסקרת נצפתה עליית מחירים בשיעורים הדומים לאלה שאפיינו את הרבעון הרביעי לשנת 2014, ומדובר בהמשך למגמת העלייה הכללית של שנת 2014", כך כותב השמאי הממשלתי הראשי, אלדרוטי, בסקירה. "הרבעון הנסקר אופיין באי ודאות בצל תקופת בחירות. מחד - הציבור חדל לסמוך על הצהרת הממשלה היוצאת בדבר הטיפול במחירי הדיור וחזר לצרוך דירות, ומאידך - היה שרוי בהמתנה לתוצאות הבחירות וגיבוש מדיניות דיור חדשה".

סקירת השמאי הממשלתי הראשיבמשרד המשפטים מתייחסת למחירי דירות חדשות ויד שנייה ב-16 ערים גדולות בישראל. לאחר ניפוי וטיוב הנתונים על-ידי השמאי, נותחו בסקירה כ-5,000 עסקאות ביישובים הנסקרים.

מחיר דירת 4 חדרים לפי יישובים
 מחיר דירת 4 חדרים לפי יישובים