ב"י: חשש שבעלי משכנתאות לא יעמדו בהחזר החודשי

דוח המדיניות המוניטרית של בנק ישראל חושף את הדאגה הגדולה ביותר שלו: שוק המשכנתאות ■ התקווה של הבנק: מגבלות המשכנתאות הקטינו את רמת הסיכון ו"מעניקים לקובעי המדיניות המוניטרית מרחב תמרון רב יותר"

קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ
קרנית פלוג / צילום: מארק ניימן-לע''מ

שוק הנדל"ן הוא הסיכון המרכזי למערכת הפיננסית - כך מציין בנק ישראל בדוח המדיניות המוניטרית שלו למחצית השנייה של 2014, שפורסם היום (ב'). זאת, בהמשך ישיר לאזהרה שפרסם הבנק בדוח היציבות הפיננסית שפורסם לאחרונה.

בדוח המדיניות של בנק ישראל נכתב כי חברי הוועדה המוניטרית, המקבלים את ההחלטות על ריבית הבסיס במשק ועל מדיניות בנק ישראל, מעריכים כי "הסיכון הפיננסי העיקרי נשקף משוק הדיור", אולם באותה נשימה הם מציינים כי המגבלות שהוטלו על המשכנתאות בשנים האחרונות הקטינו את רמת הסיכון במערכת: "הצעדים שהמפקח על הבנקים נקט בשנים האחרונות פועלים להפחתתו היות שניכרת ירידה במאפייני הסיכון של המשכנתאות".

בדוח המדיניות המוניטרית צוין מפורשות כי בבנק ישראל חוששים מתרחיש של העלאת הריבית שתקשה על בעלי משכנתאות לעמוד בהחזרים החודשיים: "אחד הסיכונים המרכזיים הנשקפים ליציבות הפיננסית מסביבת ריבית נמוכה נעוץ בליבוי הביקוש לאשראי ובחשש שכאשר הריבית תעלה בסופו של דבר, הלוֹוים יתקשו לעמוד בתשלומי ההחזרים".

בדוח ישנה התייחסות נוספת לירידה ברמת הסיכון בשוק המשכנתאות, כאשר הכוונה היא לתמהיל תיק המשכנתאות במערכת הבנקאית, קרי ירידה בשיעורי ה-LTV (רש"ת: Loan to Value, היחס בין היקף המשכנתא לערך הדירה). זאת, כתוצאה ממגבלות המשכנתאות שהטיל בשנים האחרונות הפיקוח על הבנקים. למעשה, בנק ישראל מודה כי התנפחות שוק המשכנתאות מהווה גורם נגד להפחתות הריבית, אך בבנק סומכים על צעדי המפקח על הבנקים שלטענתו מקטינים את הסיכון במערכת, וכך נסללה הדרך לשתי הפחתות הריבית בחודשים האחרונים והותרתה ברמה אפסית.

"היקף המשכנתאות המשיך להיות גבוה אך חלה ירידה במאפייני הסיכון שלהן כתוצאה מההנחיות השונות שפרסם המפקח על הבנקים בשנים האחרונות", נכתב בדוח. "בפרט נרשמה ירידה מתונה בשיעורי המינוף ובשיעור שהחזר המשכנתא החודשי מהווה בהכנסה... המשך עלייתם של מחירי הדירות אינו תומך בשמירה על סביבת ריבית נמוכה, אולם צעדי המפקח מפחיתים את הסיכון הנשקף למשקי הבית ולמערכת הבנקאית מקשיים בהחזר ההלוואות לדיור. כך הם מעניקים לקובעי המדיניות המוניטרית מרחב תמרון רב יותר בפעולות שנועדו להשיג את מטרותיה העיקריות - לתמוך בשיעור אינפלציה שמתיישב עם היעד ובפעילות הכלכלית במשק".

סיכון נוסף אותו מציין בנק ישראל הוא שוק האג"ח הקונצרניות והמרווחים המצומצמים בין תשואות האג"ח הקונצרניות לאג"ח הממשלתיות. "ייתכן שקיים בשוק זה תמחור חסר של הסיכונים", נכתב בדוח. "מנגד, הביקוש לאשראי עסקי לא התרחב, ואי-אפשר להבחין בתחום זה בחוסר איזון פיננסי".