"אין שום בעיה שחברות סיניות יבנו מסילת רכבת לאילת"

שאול ביטרמן, המייצג את החברות הסיניות שמתכוונות להקים את הרכבת לאילת: "הסינים יהיו מעורבים רק בהקמת הפרוייקט" ■ השר כץ: "השליטה תהיה ישראלית הביצוע ומימון הביניים באמצעות ממשלות זרות"

"אין שום בעיה בכך שחברות סיניות יבנו מסילת רכבת לאילת, ממש כפי שאין בעיה בכך שפועלים סיניים ישפצו את ביתו הפרטי של מר אפרים הלוי", כך אמר הבוקר איש העסקים שאול ביטרמן, המייצג את החברות הסיניות הממשלתיות שמתכוונות להקים את הרכבת לאילת.

ביטרמן הדגיש כי הסינים אינם מבקשים להיות מעורבים בהפעלת הפרויקט אלא רק בהקמתו וטען כי האמריקאים עודכנו על-ידי ישראל בכוונת הסינים לבצע את הפרוייקט כבר בתחילתו - ולא הביעו כל התנגדות לכך.

ביטרמן אמר את הדברים ל"גלובס" בתגובה לחוות דעת שכתב ראש המוסד לשעבר אפרים הלוי עבור הארגונים הסביבתיים המתנגדים לפרויקט, חוות דעת שעיקריה פורסמו הבוקר ב"ידיעות אחרונות".

על-פי הפרסום, הלוי מזהיר מפני מסירת פרויקט הקמת הרכבת לאילת לידי חברות סיניות. הלוי מנמק זאת בשני נימוקים, הראשון שהדבר יגרום למשבר ביחסי ארה"ב ישראל והשני, שסין היא בעלת בריתה של איראן.

השר ישראל כץ הגיב לאמירותיו של הלוי בעמוד הפייסבוק שלו. כץ כתב: "ביום ראשון תאשר הממשלה את תוואי הרכבת לאילת. צעד גדול בדרך למטרה. רכבת מת"א לאילת בשעתיים במהירות של עד 250 קמ"ש. בנוסף רכבת משא שתוביל מטענים מים סוף לים התיכון וגשר יבשתי עוקף תעלת סואץ. השליטה תהיה ישראלית הביצוע ומימון הביניים באמצעות ממשלות זרות. כמובן שיעסיקו קבלנים ישראלים. הסינים מתעניינים, הצרפתים מתעניינים וגם הספרדים והלוואי שיבואו עוד".

קראתי היום, כותב כץ, "באחד העיתונים ציטוטים מחוות דעת של אחד מבכירי מערכת הביטחון לשעבר על הסכנה הגדולה מהשתלטות סינית על ישראל ועל הפיכת סין למעצמה העולמית המובילה במקום ארה״ב, באמצעות הרכבת לאילת. צחקתי על השטחיות וחוסר ההתמצאות שעמדו בבסיס חוות הדעת, אבל מצד שני נמלאתי בדאגה רטרואקטיבית: האם זו הדרך שבה הסיק מסקנות ונתן המלצות גם בתפקידיו הקודמים? נקווה שלא".

הממשלה אמורה לדון בישיבתה מחרתיים (ראשון) בתכנית להקים רכבת מהירה ורכבת מטענים לאילת - פרויקט שסווג כ"אסטרטגי" על-ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. ראש הממשלה אמר בעבר כי הקמת הרכבת תיצור נתיב סחר מאסיה לאירופה שיוכל לשמש תחליף לתעלת סואץ. נתניהו מאמין כי מסירת הפרויקט לידיים סיניות יקשור אינטרסים סיניים לישראל ויסייע בחיזוק הקשרים בין המדינות.

לפי החלטת ממשלה קודמת יימסר ביצוע הפרויקט, באופן תקדימי, לביצועה של מדינה זרה, במסגרת הסכם בין ממשלות. סין צפויה לזכות בפרויקט שיבוצע על-ידי חברות ממשלתיות סיניות, ובמימון בנקים סיניים.