בעלי משכנתאות: "אם חלילה יקרה משהו, ההורים יעזרו"

הזוג שנטל משכנתא במימון של 75% - אחרי עזרה מההורים ■ הזוג שרצה יציבות "בגלל הילד" ■ ונהג אגד שקנה בית פרטי ומודה בתסכול: "אני קם כל יום ב-4:30 בבוקר וחוזר בערב, עובד קשה בשביל לחיות" ■ מיוחד ל"גלובס נדל"ן"

רק לאחרונה פרסם בנק ישראל נתון מדאיג בדבר 42 אלף משפחות שאינן עומדות בתשלומי המשכנתא, ונמצאות בפיגור של שלושה חודשים ומעלה בהחזרים. אלא שהנתון הזה, מסתבר, לא עורר חשש בקרב הישראליים ולא הביא לירידה במספר נוטלי המשכנתאות.

הישראלים ממשיכים למהר ולרכוש דירות ולהתייצב בבנקים למשכנתאות, והיקף המשכנתאות שניטלו באפריל, הגיע ל-3.8 מיליארד שקל. על פי הערכות, היקף המשכנתאות במאי יסתכם ב-4.7-4.9 מיליארד שקל, ובבנקים מעריכים כי שטף הרוכשים שמיהרו בשבוע שעבר ליטול משכנתא לפני שהמע"מ עלה ל-18%, עשוי להביא לחציית רף ה-5 מיליארד שקל בהיקף המשכנתאות.

גם נגיד בנק ישראל עודד את הציבור לרכוש דירות כאשר הוריד במפתיע את הריבית באמצע מאי, בהמשך לירידה שעליה הודיע שבועיים לפני כן, ובכך העצים את הכדאיות של נטילת משכנתא על פני החזקת הכסף בבנק.

עננת הגזירות המרחפות מעל ציבור רוכשי הדירות בכללו, זוגות צעירים ומשפרי דיור, שיודעים כי מדרגות מס הרכישה צפויות גם הן להשתנות לרעתם, תורמת אף היא לרצון הישראליים לרכוש דירה ומהר.

"קשה לעבור דירה כל שנה-שנתיים"

"גרנו ברמת גן בשכירות וציפינו לילד", מספרים במשפחת שגיב. בני הזוג הם ליעד (30), העובדת בתחום התקשורת ונדב (30), העובד כחוקר במחלקה האנדוקרינולוגית בבית חולים איכילוב. "ידענו שלא נוכל לשלם שכר דירה על דירה גדולה יותר באזור ובטח שלא לקנות דירה, ולכן אין ברירה אלא להתרחק מתל אביב", מספר נדב. "ולכן לפני שנתיים קיבלנו החלטה ריאלית לבדוק את שכונת קרית השרון בנתניה ועברנו לגור בה בשכירות בפרויקט של חברת אפריקה ישראל. אחרי שהשכונה ענתה על הציפיות שלנו החלטנו לקנות דירת 4 חדרים בשכונה וראינו לא מעט דירות".

את הדירה שקנו גילה הזוג שגיב במקרה, ממש "רגע לפני שהתייאשו", כדבריהם. לפתע התברר להם שהדירה המשתפצת שממול הדירה שבה הם גרו מוצעת למכירה בשוק. את הדירה הם רכשו ב-1.38 מיליון שקל.

"בגלל שניתן היה לקבל לכל היותר 75% מימון, קיבלנו הרבה עזרה מההורים, הם מודים. ומוסיפים כי "ללא העזרה הזו היינו יכולים לקנות דירה אולי בחריש, שהייתה מוכנה רק עוד כמה שנים. אנחנו בדעה שעדיף לקנות דירה ולשלם משכנתא ולא לזרוק את הכסף על שכר דירה. אחרי שנתיים של שכירות וילד בן שנה וחצי, קשה לעבור דירה כל שנה-שנתיים".

- איך תעמדו בהחזר החודשי?

נדב: "התחלנו לשלם משכנתא שההחזר החודשי שלה נמוך ב-500 שקל מהסכום ששילמנו כשכר דירה, ויש לנו מסלול מקובע לחמש שנים. זו הקלה מסוימת, אך ברור לנו ששנינו חייבים מעכשיו לעבוד כל הזמן. אני מקווה שנוכל לעמוד בהחזרים אבל מה שבטוח הוא שמלבד העזרה בכסף, ההורים נתנו לנו תחושת הביטחון שהם מאחורינו, כך שאם חלילה יקרה משהו, תהיה לנו עזרה מהם".

משפחת שגיב / צילום: איל יצהר
 משפחת שגיב / צילום: איל יצהר

"שמח שחתמנו על העסקה לפני הגזירות"

את החשש הגדול ביותר בחודש האחרון מהגזירות הכלכליות החדשות ספגו ללא ספק משפרי הדיור, בשל הכוונה של משרד האוצר לחייבם במס רכישה בגובה 3.5% מהשקל הראשון במחיר הדירה, גם אם מדובר במשפחות שעוברות לדירה קטנה או צנועה יותר.

אייל קפלן בעל עסק בתחום השילוט, ואשתו חן, מנהלת חשבונות, רכשו לאחרונה דירה 5 חדרים חדשה בפרויקט high הגנים התלויים של חברת אאורה ישראל ביהוד ב-2 מיליון שקל. כעת הם מציעים למכירה את דירתם בת ה-4 חדרים בעיר, ומאמינים שימכרו אותה ב-1.3 מיליון שקל. "סיימנו לשלם את המשכנתא על הדירה הקיימת שלקחנו ל-15 שנה, וכעת בגלל שאין לנו הון עצמי מישכנו את הדירה מחדש, על מנת שנוכל לקחת משכנתא לדירה החדשה", מספר אייל. "עד היום החזרנו 4,800 שקל לחודש על המשכנתא הקיימת, ועכשיו, כמשפרי דיור, נשלם משכנתא של 4,000 שקל, בגלל הריבית הנמוכה.

"אני שמח שחתמנו על העסקה לפני הגזירות שהממשלה מתכננת, כי מס הרכישה שלנו על העסקה היה 20 אלף שקל, ואם הוא היה 3.5% כמו שהאוצר מתכנן, היינו משלמים יותר מ-80 אלף שקל. מבחינתי לגור בשכירות זה הכי גרוע, כי הכסף נזרק לים".

גם יעקב אטרקצ'י, בעלים ומנכ"ל אאורה ישראל, מסביר: "כל עוד לווה לוקח משכנתא באחוזים סבירים בהתאם למגבלות של בנק ישראל, וקונה דירה במחיר סביר כאשר הריבית מאוד נמוכה, מדובר בסיכון מחושב. אם הוא מסוגל לשלם 25% ממחיר הדירה כהון עצמי, מדובר בסיכון נורמלי. מאחר שהיום קיימים תנאי ריבית שלא היו מאז קום המדינה, ההחזר החודשי על משכנתא על דירה במחיר של 1-1.5 מיליון שקל, הוא פחות או יותר כמו שכר דירה. אסור לשכוח ששכר הדירה עולה בשנים האחרונות, והריבית על המשכנתא ירדה. בפרויקט של החברה בפרדס חנה, למשל, יש הרבה זוגות צעירים שקונים דירת 4 חדרים שעולה בערך מיליון שקל, עם הון עצמי של 250 אלף שקל ומשכנתא של 750 אלף שקל ל-20 שנה. ההחזר החודשי על הלוואה כזאת הוא 4,000-4,200 שקל, ומדובר בסכום דומה מאוד לשכר דירה, אבל שוכרים נמצאים כל הזמן על מזוודות".

"הכול עלה חוץ מהמשכורת"

יצחק נהון (45) מבאר שבע, העובד כנהג באגד, סיפר ל"גלובס": "הייתה לי משכנתא בדירה רגילה, ורציתי לעבור לבית צמוד קרקע, מה שהגדיל את ההחזר החודשי כמעט פי שניים, והגיע ל-4,400 שקל לחודש. נוסף לך, הכול עלה חוץ מהמשכורת: הדלק, החשמל, המים, המזון, וכמו כל עם ישראל הגעתי למצב שנאלצתי לקחת הלוואות על הלוואות כדי לשרוד. אני מקווה שמי שמתכוון להטיל עלינו עוד מסים יחשוב פעמיים לפני שהוא מטיל פה פצצה.

"אני קם כל יום ב-4:30 בבוקר וחוזר בערב, עובד קשה בשביל לחיות ולא בשביל מותרות. יצרתי קשר עם מוקד המשכנתאות של מזרחי טפחות, שפעיל גם בערב, ושאלתי מה אפשר לעשות אם המשכנתא שלי עד 2020, כלומר נשארו לי שבע שנים לסיים להחזיר 205 אלף שקל. במוקד בדקו ואמרו לי שכדאי לי למחזר את המשכנתא בגלל שהריבית היום נמוכה יותר, כך שההחזר שלי ירד מ-4,400 שקל לחודש ל-2,300 שקל לחודש בלי להאריך את השנים שנותרו לי לשלם".

משפחת קפלן / צילום: תמר מצפי
 משפחת קפלן / צילום: תמר מצפי

"כשנולד הילד, החלטנו שצריך יציבות"

בני הזוג יפרח התגוררו לא מעט שנים בשכירות בתל אביב. "מחירי השכירות כל הזמן עולים, כשהתחיל להיות יקר, עברנו לגור בשכירות ברמת גן, ושהתחיל להיות יקר ברמת גן עברנו לגור בשכירות בפרדס כץ בבני ברק", מספר מאיר. "כשנולד לנו ילד, החלטנו שאנחנו צריכים יציבות לילד אם זה בדירה, בגן ילדים, ובסביבה החברתית ולכן החלטנו לקנות דירה. ברמת גן וגבעתיים המחירים של דירה שרצינו, נשקו ל-2 מיליון שקל, והבנו שזה לא ריאלי.

"לא רצינו להתפשר על דירה ישנה ולכן החלטנו לקנות דירה בשכונת מצליח ברמלה, שהיא שכונה חדשה. קנינו דירת 5 חדרים בשטח 108 מ"ר, ב-1.25 מיליון שקל (פרויקט של חברת אלמוג כ.ד.א.י). ההורים נתנו לנו סכום ראשוני שהגיע ל-25% ממחרי הדירה, ואת היתרה - 75% - לקחנו במשכנתא מהבנק. הפרויקט עדיין בבנייה וכדי לעמוד בתשלומי המשכנתא, שעומדים על 5,500 שקל בחודש, עברנו בינתיים לגור אצל ההורים בראשון לציון.

"אמנם כשגרנו בשכירות היינו משלמים 3,500 שקל לחודש והיום אנחנו משלמים יותר, אבל עלינו ברמת החיים. נגור בדירה חדשה, בבניין חדש, בשכונה שכולה זוגות צעירים וגם נבטיח יציבות לילד. אם לא היה לי ילד, הייתי משקיע את כל הכסף בדירות להשקעה בדימונה".

משפחת יפרח / צילום: תמר מצפי
 משפחת יפרח / צילום: תמר מצפי