וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

לפיד חושף את תוכנית הדיור הממשלתית

אורי חודי ומשה ליכטמן

29.5.2013 / 21:02

התוכנית תעלה לדיון בישיבה הקרובה של ועדת השרים לענייני דיור. במסגרת התוכנית מוצע להחיל וד"לים גם על מתחמים של פינוי בינוי וגם על קרקעות פרטיות

תוכנית הדיור המעודכנת של משרד האוצר מציעה לשנות את הקריטריונים לזכאות של דיור בר השגה, הן במסלול "מחיר למשתכן" בו הדירות נמכרות תוך מתן הנחה של 50% על מרכיב הקרקע, והן בפרויקטים של שכר דירה מוזל ומפוקח. בפרויקטים של "מחיר למשתכן" התוכנית עושה הבחנה בין שיווקי קרקע לציבור הרגיל בהם יהיה תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות, לבין שיווקי קרקע לציבור החרדי/דתי והערבי, עבורם יוקצו לפי התוכנית 30% מהשיווקים במסלול זה ללא תנאי סף של מיצוי כושר השתכרות.

הקריטריונים החדשים נשענים על מסקנות ועדת טרכטנברג וכן על לקחי הוויכוח הציבורי הער שהתחולל סביבם. הקריטריונים אמורים לקבל את אישור מועצת מקרקעי ישראל, ולהחליף את הקריטריונים שהעביר שר השיכון הקודם אריאל אטיאס, אשר העניקו יתרון לחרדים בזכות המשקל המכריע של מרכיב "ותק שנות נישואין".

ל"גלובס" נודע, כי שר השיכון אורי אריאל, אשר קיבל היום (ד') את התוכנית, מתנגד בשלב זה לקריטריונים שהציע האוצר, אולם לא הציע בשלב זה חלופה לקריטריונים.

אריאל מכהן כרגע כיו"ר מועצת מקרקעי ישראל, אולם הוא אמור להיות מוחלף בקרוב על ידי משה כחלון, לו הובטח התפקיד על ידי ראש הממשלה בנימין נתניהו. ל"גלובס" נודע, כי מתקיימים הליכי שינוי חקיקה על מנת לקדם ולהכשיר את מינויו של כחלון, וכרגע לא ברור עד כמה השר אריאל יקבל את המהלך להחלפתו בתפקיד יו"ר המועצה.

להלן הקריטריונים לשיווקי "מחיר למשתכן" לציבור החילוני (70% מהפרויקטים):

תנאי סף: חסר דירה על פי הגדרת משרד השיכון; מיצוי כושר השתכרות - 125% לשני מפרנסים, 75% למפרנס יחיד, 50% למפרנס יחיד עם ילד עד גיל 10. לממצי כושא השתכרות ייחשבו גם נכים 60% או זכאים לגמלת הבטחת הכנסה או זכאים לדמי אבטלה.

ניקוד מתעדף לציבור החילוני: נכים רתוקים לכסא גלגלים – 20 נקודות מתוך 100; 10 נקודות לילד עד תקרה של 30 נקודות; שירות צבאי/אזרחי - 30 נקודות לזוג (כולל ניקוד בגין שירות מילואים פעיל). ותק נישואין – 5 נקודות לשנה עד לתקרה של 20 נקודות.

מכסות הדירות יחולקו כך: 11-54 נקודות – 25% מהדירות; 55-64 נקודות – 50% מהדירות; 65 נקודות ויותר – 25% מהדירות.

להלן הקריטריונים לשיווקי "מחיר למשתכן" לחרדים/דתיים וערבים:

תנאי סף: חסר דירה; תקרת הכנסה של עשירון שביעי (כ-17,000 שקל לחודש ברוטו למשק בית).

ניקוד מתעדף לציבור החרדי/דתי ערבי: נכה רתוק לכסא גלגלים – 10 נקודות (מתוך 100); מיצוי כושר השתכרות לפי הפרמטרים של הציבור הרגיל – 30 נקודות; 10 נקודות לכל ילד עד תקרה של 30 נקודות; שירות צבאי/אזרחי (כולל מילואים) עד 30 נקודות.

מכסות הדירות יחולקו כך: 21-46 נקודות – 25% מהדירות; 41-59 נקודות – 50% מהדירות; 60 נקודות ויותר – 25% מהדירות.

להלן הקריטריונים בפרויקטים של דיור להשכרה במחיר מוזל ומפוקח:

תנאי סף: מיצוי כושר השתכרות (כמו בשיווקים לציבור הרגיל); תקרת הכנסה – עד עשירון 7 למשק בית; גיל מינימום של רווקים ללא ילדים – 35.

עדיפות תינתן למשפחות חד הוריות עם ילד אחד לפחות, כאלה ששירות צבאי/אזרחי של 18 חודש לפחות לגבר ו-12 חודש לאשה, ולמשרתים שירות מילואים פעיל. לפי קריטריונים אלה, תהיה עדיפות גבוהה לזוג ששירת שירות צבאי מלא עם ילד אחד לפחות.

לפיד מציג את תוכנית הדיור הלאומית

לאחר שקבינט הדיור המיוחד אישר בשבוע שעבר גיבוש צוות לקידום תוכנית לאומית לדיור שעיקרה בנייה לשכירות ברחבי הארץ, נחשפת כעת התוכנית המלאה לטיפול במשבר הדיור. הצעת ההחלטה תעלה לדיון בישיבת קבינט הדיור המיוחד, בראשו עומד שר האוצר יאיר לפיד, ביום ב' הקרוב.

במסגרת הצעת ההחלטה מוסבר כי מדובר בתוכנית עבודה רב שנתית הכוללת "מכלול צעדים מתואמים ומשלימים להגדלת היצע הדיור לרבות: שיפור התכנון והתיאום בין הגורמים הממשלתיים, הגדלת המלאי התכנוני של הקרקעות בדגש על אזורי הביקוש, הסרת חסמים וקידום מדיניות להתחדשות עירונית".

הצעדים המרכזיים בהצעה מתייחסים להגדלת שיווק הקרקעות על ידי רשות מקרקעי ישראל ומשרד הבינוי והשיכון בצורה משמעותית לרף שלא יפחת מקרקע ל-25 אלף יחידות דיור בשנה, יחד עם הצבת רף משמעותי גם למוסדות התכנון שיצטרכו לספק תוכניות מפורטות ללא פחות מ-80 אלף יחידות דיור עד סוף 2014.

צעד נוסף הוא תיקון חוק הודל"ים כך שיכלול גם תוכניות המתייחסות למתחמי פינוי בינוי הכוללים למעלה מ-100 יחידות דיור וגם קרקע שרובה (60%) נמצא בידיים פרטיות לעומת המצב היום בו ניתן לדון רק בקרקע שרובה ככולה ציבורית.

עוד מהלך שעיקרו זירוז תהליכי התכנון והסרת חסמים הוא ייזום תמ"א (תוכנית מתאר ארצית) חדשה על מחנות צה"ל המתפנים במרכז הארץ. תוכנית זו שנחשפה ב"גלובס" לפני שבועיים תאפשר להוציא מידי הועדות המחוזיות את התכנון הכולל של פינוי המחנות בדגש על תכנון התשתיות, התחבורה וחלוקת השטחים בין העיריות השונות.

עוד סעיף משמעותי מתייחס לעירוב שימושים בקרקע ציבורית. המשמעות היא האפשרות לתכנן על קרקע ציבורית המיועדת לשימוש ציבורי בלבד מבנים מעורבים שיוכלו לשמש גם למטרות מגורים ומסחר במקביל לשימושם הציבורי.

מתוך הבנה שחלק ניכר מהתוכניות מעוכבות במוסדות התכנון בשל חסמי תחבורה שונים מוצע כי משרד התחבורה יקצה מיליארד שקל מתוך תקציב תוכנית החומש של המשרד לפתרון חסמים בתחום הדיור. במקביל, סכום דומה יוקצה מטעם רשות מקרקעי ישראל לאותה המטרה.

גם פקיד היערות, שזכה בשנים האחרונות לשלל טענות מצד יזמים וקבלנים על כך שדרישותיו מעכבות תוכניות זוכה להתייחסות בתוכניתו של לפיד. על פי ההצעה תפחת סמכותו במקרים מסויימים ואף ישונה החוק כך שלא כל תוכנית תחייב התייעצות עימו.

גם מכרזי השכירות אותן הוציאה לפועל הממשלה הקודמת עתידים להשתנות. על פי ההצעה, הקלות המס שניתנו לגופים המוסדיים וקבעו כי יחולו רק על פרויקטים מעל 100 יחידות דיור ישונו לכך שיחולו גם על פרויקטים קטנים יותר. במקביל, לא ישולם מע"מ על מכירת הדירות ולא ינוכה מע"מ תשומות בעת הבנייה. עוד על פי ההצעה תינתן סמכות לועדות המקומיות לשנות תוכניות המיועדות להשכרה לטווח ארוך הן בהיקפן והן בשילוב מסחר לצד מגורים. ההצעה גם מבקשת לקבוע יעד שיווק של 6,202 דירות להשכרה בשנתיים הקרובות.

עוד במסגרת התוכנית: תיקון תקנות חוק חובת מכרזים, הסרת חסמי ביוב, הטלת היטל עיכוב בנייה על יזמים שאינם בונים על קרקע זמינה, הקמת קרן הלוואות ממשלתית למימון פרויקטים במסגרת תמ"א 38 הניקף של למעלה מ-100 מיליון שקל, שינוי הרוב הנדרש בפרויקטים של פינוי בינוי, בחינה כלכלית של תוספת תקנים בענף הנדל"ן, הקמת וועדת היגוי בין משרדית שתפעל לטיוב ושיפור המידע ומסד הנתונים הממשלתי על שוק הנדל"ן.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully