מס הדירות: לפיד לא עודכן, האוצר לא בדק את ההשלכות

האוצר מסרב למסור לידי "גלובס" נתונים על התפלגות משפרי הדיור, כולל משפחות העוברות לדירות זולות יותר, ושכרם ■ כך התקבלה ההחלטה הדרמטית לגבות מס רכישה על משפרי דיור ולפגוע קשה במעמד הביניים

פחות משבוע אחרי שמשרד האוצר הפתיע את הציבור והציע לגבות מס רכישה של 3.5% מהשקל הראשון על משפרי הדיור, בלי שניתן לכך כל הסבר בספר התקציב, מתברר גודל השערורייה. ל"גלובס" נודע שבאוצר לא נערכה עבודת מטה מסודרת של ממש על ההשלכות של הטלת המס ועל הנפגעים ממנו, אף שמדובר בסעיף השלישי בגודלו בסעיפי המיסוי.

על פי הערכות, את הכנסת הסעיף יזם ראובן קוגן, הממונה על תחום הנדל"ן באגף התקציבים. בנוסף, גורמים כלכליים בכירים מעריכים ששר האוצר יאיר לפיד לא עודכן במלוא ההשלכות ולא הונחו בפניו מלוא הנתונים על הנפגעים מהמיסוי. תגובתו של לפיד לא התקבלה עד סגירת הגיליון, ואילו מדוברות האוצר נמסר כבר אתמול כי "נערכה עבודת מטה על ידי אגף כלכלה והכנסות המדינה, אגף התקציבים ורשות המסים. התקיימו דיונים בהשתתפות כלל גורמי המקצוע הרלוונטיים".

בעקבות תגובת האוצר ביקש הבוקר "גלובס" לקבל שורה של נתונים שהיו אמורים להיות זמינים כחלק מעבודת המטה המסודרת לכאורה על מס הרכישה. "גלובס" ביקש את התפלגות משפרי הדיור ב-2012 ומתחילת 2013 ומתוכם כמה מהם עברו לדירה קטנה או זולה יותר (משנמכי הדיור). כמו כן התבקש האוצר להעביר לידי העיתון את גובה ההכנסה הממוצעת למשק בית של משפר דיור שעבר לדירה יקרה יותר לעומת מי שעבר לדירה זולה יותר.

בנוסף, התבקש האוצר להעביר לידי העיתון את התפלגות הגילים של משפרי הדיור, בפרט משקלם של המבוגרים, בני 65 ומעלה. אף שניתנו לאוצר שעות ארוכות להעביר את הנתונים ואף שאלו היו אמורים, כאמור, להיות זמינים כחלק מעבודת המטה על סעיף המיסוי, לא התקבלה כל תשובה מהאוצר עד סגירת הגיליון.

על פי הערכות, האוצר מסרב למסור את הנתונים כיוון שהם חושפים עד כמה סעיף המיסוי מעוות ופוגע במיוחד בשכבות החלשות ובמשנמכי הדיור, וזאת לעומת חלופות אחרות בשוק הדיור, כמו, למשל, הטלת מס על משכירי הדירות ללא פטורים.