וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

4,200 דירות לדיור בר השגה במרכז הארץ

נמרוד בוסו

26.7.2012 / 14:10

במודיעין, רעננה וראש העין ייבנו אלפי דירות הן כדירות "מחיר למשתכן" והן כדירות להשכרה במחיר מפוקח לטווח ארוך. "קרקעות מדינה נועדו לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים"

משרד השיכון הוציא היום לשיווק קרקעות לבניית כ-4,200 יחידות דיור במסלולים שונים של דיור בר השגה. קרקעות לכ-3,250 יחידות דיור ישווקו על ידי מכרזי "מחיר למשתכן", ומכרזים ליותר מ-900 יחידות דיור ייצאו לפרויקטים להשכרה ארוכת טווח. במסגרת זו, תשווק קרקע ל-991 יחידות במודיעין (827 יח"ד במחיר למשתכן ו-164 להשכרה). רעננה (238 יח"ד להשכרה) וראש העין (1,202 יח"ד במסלול מחיר למשתכן). ממשרד השיכון נמסר כי "מעולם לא היתה כמות כזו של דירות במכרזי מחיר למשתכן בכלל, ובמרכז הארץ בפרט".

במסגרת מכרזי מחיר למשתכן, יהיה מחיר הקרקע קבוע מראש ויעמוד על 50% משווי הקרקע. הקבלנים אשר יזכו יהיו אלה אשר יציעו את מחיר הדירה הסופי הנמוך ביותר לרוכש. לפי הערכות משרד השיכון, תאפשר התחרות על המחיר הנמוך ביותר, יחד עם ההנחה על הקרקע, הנחות של מאות אלפי שקלים לרוכשים.

במכרזי הדיור להשכרה ארוכת טווח יחויב היזם הזוכה להשכיר את דירותיו לתקופה של 10 שנים, תוך שדמי השכירות מוצמדים לממד+1% לשנה. על פי תנאי המכרז, לא ניתן יהיה להוציא את השוכר כל עוד זה ישלם את דמי השכירות, דבר שאמור להעניק ודאות לשני הצדדים לטווח ארוך. ממשרד השיכון נמסר כי ה"פרויקטים להשכרה מציבים מוצר נוסף על המדף שמאפשר גמישות למשפחות וזוגות צעירים שאינם רוצים לרכוש דירה ולהתחייב למשכנתאות גבוהות בתחילת דרכם".

המתחמים המשווקים במסגרת מכרזי מחיר למשתכן עם הנחות של 50% על הקרקע כוללים 1,202 יחידות דיור ברובע A ו-B בראש העין, 592 יחידות דיור בלוד, 50 יחידות דיור בשכונת הר חומה (חומת שמואל) בירושלים, 827 יחידות דיור במתחם קייזר במודיעין, 117 דירות ביבנה (דרום), 281 דירות בשכונת שער הגיא ביקנעם ו-188 יחידות דיור בשכונת רמות יצחק בנשר. בסך הכל, יוצעו במכרזים אלה קרקעות ל-3,257 דירות.

מכרזים לרכישת קרקע לפרויקטים להשכרה ארוכת טווח יפורסמו בשני מסלולים פורסמו במקומות הבאים: 130 יחידות דיור בשכונת הר חומה בירושלים, 24 יחידות דיור בשכונה הירוקה של כפר סבא (כ"ס/60), 318 יח"ד בשכונת רמות בבאר שבע ו-164 יח"ד במתחם קייזר במודיעין. מתחמים אלו יהיו במסגרת מסלול א' בו תימכר הקרקע ב-30% בלבד מערכה, ובו יתחרו המציעים על מחיר השכירות הנמוך ביותר לזכאי משרד הבינוי והשיכון. 40% מהדירות יימכרו בשוק החופשי ושאר היחידות יעמדו להשכרה לטווח ארוך - 40% בדמי שכירות מפוקחים לפי שכר הדירה הנמוך ביותר שיוצע במכרז ו-20% בהשכרה לטווח ארוך במחיר השוק.

238 יחידות בשכונת נאות עוזי ברעננה ו-42 יחידות דיור במתחם הכלניות בראשון לציון ישווקו במסגרת מסלול ב', בו יהיו כל הדירות במתחם להשכרה ארוכת טווח, כשהמציעים יתחרו על מחיר הקרקע מבלי שיקבע מחיר מינימום לרכישתה. הזוכה ישכיר 25% מהדירות בפרויקט לזכאי משרד הבינוי והשיכון בדמי שכירות "מפוקחים" כפי שיקבעו על ידי רשות מקרקעי ישראל מראש או במכרז - כ-20% פחות ממחיר השוק, כפי שיקבע בשומה מראש. 75% מהדירות יושכרו בשכירות חופשית וללא פיקוח.

שר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס אמר היום כי "קרקעות המדינה נועדו גם לשרת את האזרחים ולא רק את הרווחים. מדובר ביום בשורה לזוגות הצעירים. מאבק ממושך שהובלתי לדיור מוזל יוצא לדרך. הדירות ימכרו בהנחות שמגיעות למאות אלפי שקלים לדירה באזורי הביקוש. ניתנה עדיפות מובהקת ליוצאי צבא שתורמים למדינה. המהפכה בדיור להשכרה היא שלראשונה יהיה פיקוח על המחירים עם הנחה של לפחות 20% ממחירי השוק. לא ניתן לפנות את השוכר ולא ניתן להעלות מחירים מעבר לקבוע במכרז. התכניות האמורות אינן מוגבלות בכמות, הן תלויות בתכנון ושיתוף הפעולה עם ראשי הרשויות. אנו נמשיך בשיטה זו שמעניקה הנחות והטבות לזוגות צעירים".

הקריטריונים לזכאות לרכישת או השכרת דירה בפרויקטים לדיור בר השגה נקבעו לפני מספר חודשים על ידי מועצת מינהל מקרקעי ישראל ואושרו על ידי שר האוצר. אלה עוררו סערה, שכן במקום סעיף "מיצוי כושר השתכרות" עליו המליצה ועדת טרכטנברג, הוכנס סעיף "שנות ותק בנישואין", שנתפס כמקנה יתרון לאוכלוסיה החרדית.

על פי הקריטריונים שאושרו, בכל מתחם ומתחם ייועדו 20% מהדירות לזוגות ללא ילדים או רווקים, 35% מהדירות ייועדו לזוגות בני ילד אחד או שניים ו-45% מהדירות ייועדו לבני שלושה ילדים ומעלה, כשבכל אחד מהמגזרים יקבלו המועמדים ניקוד לפי ותק שנות נישואין ושירות צבאי. קריטריונים אלה יהיו תקפים ב-80% מהמתחמים המשווקים כעת. במתחם בו ייבנו 592 יחידות דיור בלוד, המהווים כ-20% מכלל היחידות המשווקות, לא תינתן העדפה ליוצאי צבא שכן מתחם זה יועד על ידי המדינה לאוכלוסיה החרדית.

  • עוד באותו נושא:
  • נדל"ן

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully