וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

משרד השיכון: "הבעיה לא במחירי הדירות אלא בשכר"

אריק מירובסקי

11.3.2012 / 15:36

מסקירה של האגף למידע וניתוח כלכלי במשרד השיכון עולה כי מחירי הדירות לא חורגים בהרבה מקו המגמה ארוך הטווח שלהם ואילו הבעייה טמונה בשכר הריאלי שלא עלה מאז 2005

מספר המשכורות הנדרשות לרכישת דירת 4 חדרים הגיע בשנה שעברה ל-138 בממוצע, ואולם מחירי הדירות לא חורגים בהרבה מקו המגמה ארוך הטווח שלהם - כך עולה מסקירה של האגף למידע וניתוח כלכלי במשרד השיכון. על פי הסקירה, עיקר הבעיה בשוק הדירות אינו מחיר הדירות, אלא דווקא השכר הריאלי הממוצע לשכירים, שלא עלה מאז 2005, מה שגרם לקושי הגדול לרכוש כיום דירות.

במשרד השיכון מעריכים כי מחירי הדירות הנוכחיים הם מחירים סבירים, בראייה היסטורית ארוכת טווח, אותה מגלם קו המגמה. קו זה "מודד" את השתנות המחירים לאורך עשרות שנים, שמגיעה בממוצע לקצת יותר מ-2% בשנה. לאורך השנים נמדדו מהקו הזה סטיות גדולות. כך, הסטייה הגדולה ביותר של המחירים כלפי מעלה היתה ב-1997, שעה שהם היו גבוהים ב-29% מקו המגמה; ב-2007, לעומת זאת, הם היו נמוכים ב-19% מקו המגמה. כיום, כאמור, הם גבוהים ב-3% בלבד, כך שמבחינה זו, יש מקום לתיקוני מחירים כלפי מטה, אולם לא לנפילה, מה גם, שמשרד השיכון רואים את הבעיה בעיקר בכך שהשכר הממוצע לא עלה יותר מ-6 שנים.

מבדיקת היחס שבין מחירי הדירות לשכר הדירה עולה כי מ-2005 ועד אמצע 2009 השינויים בשני הפרמטרים היו דומים, ואולם מאז עלו מחירי הדירות בשיעור נומינלי של 32% לעומת עלייה של 13% בלבד בשכר הדירה, מה שהגדיל את היחס בין שני הפרמטרים. במהלך שנה שעברה התייצב הפער בין עליית מחירי הדירות לעליית מחירי השכירות בשיעור של 16%-20%.

להערכת משרד השיכון, עלייה נוספת במחירי הדירות צפויה להגביר ביקוש לדירות להשכרה מצד שוכרים פוטנציאליים, שלא יוכלו לעמוד במחירי הדירות. הדבר יגרום לירידת ביקושים לרכישת דירות, גם מצד המשקיעים, שבמצב כזה יקבלו תשואות נמוכות יותר על השקעותיהם, ולהערכת המשרד הדבר ילחץ לחזרה לשיווי משקל.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully