וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

נתניהו: "נאפשר לצעירים לממש את חלום הדירה"

אריק מירובסקי, מוטי בסוק, צבי זרחיה ורנית נחום-הלוי

30.1.2012 / 16:04

בישיבת סיעת הליכוד התייחס ראש הממשלה בנימין נתניהו לקריטריונים ל"מחיר למשתכן" שאושרו במינהל מקרקעי ישראל. "שני שלישים מהדירות מיועדים לזוגות ששני בני הזוג עובדים"

גדעון צנטנר

(צילום: גדעון צנטנר, עריכת וידאו: יאיר דניאל)

הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי לטובת מי ששרתו בשרות צבאי או בשרות לאומי ישונו בעקבות התערבותו של ראש הממשלה, בנימין נתניהו. "ביקשתי שינויים בקריטריונים בתוכנית הדיור. המטרה היא לאפשר לזוגות צעירים לממש את החלום הישראלי לקנות דירה", אמר היום ראש הממשלה, בנימין נתניהו, בישיבת סיעת הליכוד.

לדברי נתניהו, "ביקשתי שהמרכיב של השירות הצבאי יוגדל באופן משמעותי, והוא יוגדל ב-50% מ-20 נקודות ל-30. נשמעת הטענה כאילו התוכנית מפלה נגד זוגות בהם שני בני הזוג עובדים - זה פשוט לא נכון. שני שלישים מהדירות מיועדים לזוגות ששני בני הזוג עובדים. בשליש הנוסף יכול להיות שבן זוג אחד עובד וזה קורה אגב לא רק באוכלוסיה החרדית, אלא גם בשכבות החלשות וראוי שתהיה לאנשים אלה הזדמנות לקנות דירה. אבל על כל ה-100% עובד הקריטריון המשופר של שירות צבאי".

ראש הממשלה ציין כי "יש עוד דבר שביקשתי להכניס והוכנס - אולי החשוב ביותר - היכן בונים את הדירות. זה קובע יותר מכל דבר אחר. ביקשתי להקים ועדה, יושב בה מנכ"ל משרד ראש הממשלה מטעמי וגם אחרים, כדי להבטיח שהדירות ייבנו בצורה שווה".

נתניהו לא היה בסוד פרטי תוכנית שר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, כפי שפורסמו במסיבת עיתונאים ביום רביעי האחרון, ובה פורטו הקריטריונים לזכאות לדיור ציבורי. תוכנית אטיאס עוררה זעם בלשכת ראש הממשלה. בלשכת נתניהו אמרו, כי בעקבות התערבותו תגדל הזכאות של מי ששרתו בצבא או בשרות לאומי לדיור ציבורי ב-50%, ומאידך קריטריון שנות הנישואין בזכאות לדיור ציבורי יופחת מ-10 שנים ל-7 שנים. בנוסף, תוקם ועדה בראשות מנכ"ל משרד ראש הממשלה, הראל לוקר, שתוודא כי ההטבות בזכאות לדיור יגיעו לכלל הציבור, ולא רק לציבור החרדי.

זמן קצר לפני פתיחת הישיבה במועצת מקרקעי ישראל, אודות אישור הקריטריונים להשתתפות במבצעי "מחיר למשתכן" של משרד השיכון, הודיעו שר האוצר, יובל שטייניץ ושר הבינוי והשיכון, אריאל אטיאס, להסכמה כי הניקוד לקריטריון של משרתי הצבא והשירות הלאומי במכרזים של מחיר למשתכן יגדל ב-50% והיא יעמוד מעתה על 30 נקודות במקסימום. זאת על סמך תוספת של קריטריון נוסף לשירות הצבאי, והוא שירות של בת הזוג, שתזכה את בני הזוג ב-10 נקודות. כך, בנוסף ל-20 נקודות שיינתנו לגבר על שירות צבאי, יינתנו עוד 10 נקודות על שירות צבאי או לאומי של בת הזוג.

שר האוצר פנה בסוף השבוע לשר אטיאס וליועץ משפטי לממשלה, עו"ד יהודה וינשטיין וקיבל את הסכמתם להגדלת היתרון למשרתים בצבא ובשירות הלאומי. בהצעה שהעלה שר השיכון בשבוע שעבר, נחלקו הקריטריונים באופן הבא: משרתי צבא קיבלו 15 נקודות, משרתים במילואים - 5 נקודות, ותק נישואין - 80 נקודות.

מדובר בפשרה פוליטית שספק אם תרצה את המוחים נגד השיטה, שבה לא נכלל כלל קריטריון מיצוי יכולת ההשתכרות של בני הזוג.

"מתביישים באוכלוסיה העובדת"

ד"ר אמילי סילברמן יועצת לקידום פרויקטים לדיור בר השגה וחברה בקואליציה לדיור בר השגה אומרת בעקבות שינויי הקריטריונים: "הקריטריון היחיד צריך להיות רמת הכנסה ומיצוי כושר ההשכרות, אבל אין לכך שום התייחסות. במצב הנוכחי הזכאי יכול להיות מאד עשיר, עם הון לא מוכרז ובכל זאת לזכות במכרזים של דיור למחיר למשתכן.

"כל יתר הקריטריונים שצוינו - עדיפות ליוצאי צבא וותר בנישואים הם בלוף. רמת ההכנסה זה הקריטריון היחיד שהיה אמור להנחות. לא ניתן לקבוע משהו ערטילאי וארצי. כך לגבי הקריטריון ש-45% מהדירות ייועדו למשפחות זכאיות שלהם שלושה ילדים ומעלה. יש לבדוק כמה משפחות כאלה יש בישראל, מה האחוז שלהם מכלל האוכלוסיה, ולפי זה יקצו. מנסים להסית את הדעה של הציבור לכיוון אחר לגמרי".

מירב כהן, חברת המועצה בעיריית ירושלים מטעם סיעת התעוררות, אמרה כי "הממשלה צריכה להגיד בפה מלא ובגאון כי היא מתביישת ולא מוכנה לסייע לאוכלוסיה העובדת בישראל. מה כל כך קשה לעזור לאוכלוסיה העובדת, לתגמל ולתמרץ אותה. אבל משרד האוצר, משרד הבינוי והשיכון ומשרד ראש הממשלה הולכים בדרך עקלקלה ומפותלת ומנסים לסבך אותנו עם כל מיני קריטריונים הזויים. אם הם לא רוצים להכניס את הסעיף של מיצוי כושר ההשכרות שיגידו זאת, אבל שלא יחפשו טריקים זולים כדי להשתיק את הציבור".

לעניין שינוי הקריטריונים שייסייעו ליוצאי צבא, אמרה כהן: "הגדלת הניקוד ליוצאי צבא ספק אם תאושר משפטית. היועץ המשפטי לממשלה אישר ניקוד של 20 בלבד בטענה שהדבר עשוי לפגוע באוכלוסיית המיעוטים. הדבר לא יעבור משפטית והם יודעים זאת".

ח"כ פאינה קירשנבאום (ישראל ביתנו), אמרה כי "שינוי הקריטריונים כאילו לטובת האוכלוסיה היצרנית במדינת ישראל הינה בגדר לעג לרש. הפיתרון לבעיית הדיור בישראל צריך להיות מערכתי, ולתת בחזרה למי שתורם למדינה, מי שמשלם מסים, משרת בצבא ועובד למחייתו אך אף פעם לא נהנה מתמיכת המדינה. המשמעות היא קבלת הקריטריונים שקובעים כושר השתכרות ושירות צבאי בלבד, ללא קריטריונים אחרים".

עדכון ראשון: 11:21

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully