וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

הערכה: מחירי הנדל"ן יירדו ב-15% עד 2013

רם עוזרי

8.9.2011 / 9:53

מנהל מחלקת ההשקעות של "הכשרה" חברה לביטוח מעריך כי הירידה בביקוש לנדל"ן תמשך ובמקביל יעלה היצע הדירות. לכן מומלץ, לדבריו, לחכות עם רכישת דירות עד 2013

"ירידה בביקושים, שתעמיק בשנה הבאה, כמו גם הגידול בהיצע שיגיע לשיאו באמצע שנת 2013, יביאו לירידה נוספת של כ-15% במחירי הנדל"ן", כך מעריך יוסי אפרתי, מנהל מחלקת ההשקעות של "הכשרה" חברה לביטוח. "המתנה ברכישת דירה תהיה משתלמת והעיתוי המושלם יהיה אי שם בשנת 2013", מעריך אפרתי.

אפרתי מסתמך בניתוחו על נתוני המינהל שפורסמו השבוע. מהנתונים עולה כי שוק הנדל"ן החל להאט, מספר העסקות ירד ב-16% לעומת הרבעון הראשון של השנה ומחירי הדירות ירדו ב-3% . גם חלקם של המשקיעים ירד ב-24% לעומת הרבעון הקודם.

"חלקם של המשקיעים, שחיפשו בשנים האחרונות תשואות בשוק הנדל"ן ותרמו חלק לא מבוטל לעליית המחירים, ירד. משקיעים אלו נודדים כיום לאפיקים אחרים, גם לאור התייקרות המשכנתאות בעקבות העלאת הריבית שבנק ישראל נקט בה בחודשים האחרונים", ציין אפרתי בסקירתו.

לדבריו, "הירידה במספר העסקות ברבעון השני מגיעה כהמשך ישיר לירידה של 11% במספר העסקות ברבעון הראשון של השנה לעומת הרבעון שלפניו, כך שניתן לראות ירידה מתמשכת שנמשכת שני רבעונים ואף תתגבר ברבעונים הבאים".

גם הביקוש הקשיח שנובע מהביקוש של הזוגות הצעירים ירד. "אלו כיום 'יושבים על הגדר' ומחכים לירידות המחירים", אומר אפרתי. "מה גם שריבית המשכנתאות התייקרה, כך שרבים מבניהם מאריכים חוזי שכירות וממתינים לירידת המחירים שתגיע ביתר שאת לקראת אמצע שנת 2013".

מנגד, צד ההיצע של דירות חדשות יתרום אף הוא לירידות מחירים. מנתוני הלמ"ס שפורסמו עולה כי התחלות הבנייה עלו במחצית הראשונה של השנה ב-15% בהשוואה למחצית הראשונה של 2010, והסתכמו ב-21,980 דירות, כך שבסוף הרבעון השני היו 75,900 דירות בבנייה פעילה. "אין ספק כי מדובר במספר גבוה משמעותית מזה שהורגלנו אליו, והגבוה ביותר מאז שנת 2001. בהתחשב בכך כי בנייה של דירה ממוצעת בישראל אורכת כשנתיים, אין ספק כי דירות אלו יגיעו לשוק במהלך שנת 2013 ועשויים ללחוץ מטה את המחירים, וזאת בהתאם לתוכנית משרד השיכון".

דווקא שיעור הריבית במשק, שהיה אמור להוסיף ולעלות ולרסן עוד יותר את מחירי הדיור הגואים, לא יתרום את חלקו בהורדת מחירי הדיור. במחלקת ההשקעות ב"הכשרה" מעריכים כי ריבית בנק ישראל תישאר בחודשים הבאים על כנה, וצופים אינפלציה של 2.4% בשנה הקרובה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully