וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

שטייניץ ואטיאס דוחקים בבעלי הדירה השנייה למכור

חן הלפרן

16.12.2010 / 15:03

שרי האוצר והשיכון הודיעו על צעדי מיסוי חדשים שנועדו לצנן את שוק הדיור בישראל: מס הרכישה לדירה שנייה יעלה ויינתן פטור מההמתנה למס שבח. הקבלנים בתגובה: מחירי השכירות יעלו

אבי כהן

(צילום: אבי כהן; עריכה: יאיר דניאל)

שר האוצר יובל שטייניץ ושר הבינוי והשיכון אריאל אטיאס הודיעו הבוקר (רביעי) על העלאת המיסוי על דירות להשקעה, כחלק משורה של צעדים שנועדו לצנן את עליית המחירים בשוק הנדל"ן הישראלי. שר האוצר הכריז על שני צעדי מיסוי שיתווספו לצעדים שנעשו בחצי השנה האחרונה.

לפי הודעתו של שר האוצר, מס הרכישה לדירה שנייה יעלה בשנתיים הקרובות. "אנחנו מעלים את שיעורי המס למשך שנתיים, כדי שמי שרוצה דירה לנופש או למשרד או לכל מטרה שהיא, יהיה לו תמריץ לחכות שנתיים. הצעד יאפשר ליותר צעירים לרכוש דירה", אמר. מעבר לפעולה זו, הודיע שר האוצר כי מטרה נוספת פועלת לעידוד הכנסת דירות להשקעה להיצע על ידי הנחה במס השבח על דירות אלה. לדברי שר האוצר, "בשנתיים הקרובות ניתן פטור מיידי למי שימכור דירה שנייה או שלישית, כך שלא יצטרך להמתין שנים למס השבח". שטייניץ ציין כי "התמריץ הוא כפול. יינתן פטור, והיות ומדובר בצו שעה, בתומו יאלצו המעוניינים למכור, לחכות שנתיים נוספות".

"שווי ההטבה הוא כזה שמי שמכר דירה ויש ברשותו עוד דירה, ממתין ארבע שנים ואנחנו רוצים שלא יחכה את ארבע שנים אלה. אם רוב האנשים ממתינים ארבע שנים ועכשיו בהוראת שעה הוא לא ייאלץ להמתין, הוא ימכור עכשיו. מה גם שבתום השנתיים הללו, יעלם הפטור. המטרה היא לעודד מכירה עכשיו".

יו"ר רשות המסים יהודה נסרדישי פרט על שיעורי המיסוי החדשים שהוסכמו בין השרים לרשות המסים. לפי סיכומים אלה, מס הרכישה על הדירה השנייה יעלה ב-5% מהשקל הראשון , לבין 2-3 מיליון שקלים מדובר ב-6%, ומשלוש מיליון שקלים ומעלה - 7%.

"בתחום המיסוי הכולל", אמר שטייניץ, "המטרה היא להסיט את ההיצע מדירות להשקעה לדירות של צעירים לתקופה מוגבלת לשנתיים. אנו רוצים משקיעים, זה חלק ממנוע הצמיחה של המשק אבל כרגע אנחנו רוצים להגדיל את ההיצע ולהפחית במחירים".

רוצים מגורים ולא השקעות

שר הבינוי והשיכון אטיאס, אשר פרט את האפקטיביות של הפעולות שנעשו בחצי השנה האחרונה בתחום הדיור, אמר כי הצעדים שננקטים כעת נועדו "להפחית מכמות המשקיעים, שהכפילה עצמה לאחרונה. הביקושים גדלו, אבל לא של 100% זוגות צעירים. המטרה היא להגדיל את היקף העסקות למגורים ולא להשקעה". לדברי השר השיכון, "מדובר במי שיש לו מעל לדירה אחת. לא מדובר במי שאין לו קורת גג. אנחנו לא חונקים את הביקושים האמיתיים. להיפך. אנחנו אומרים למי שרוצה לקנות עוד דירה – תמתין".

שר האוצר הוסיף וציין כי חתם אמש על "תמריצים הוגנים לחקלאים לשחרור אדמות", לפיו הוחלט כי החל מהבוקר, כל חקלאי שישיב קרקע שאינה מנוצלת למנהל מקרקעי ישראל, יקבל בשנים 2011-2012 פיצוי שנע בין 19 אלף שקלים, ל-46 אלף שקלים לדונם. בנוסף יוכל חקלאי לרכוש 20% מהקרקע במחיר מלא בפטור ממכרז במרכז הארץ, ו-25% מהקרקע באזורי עדיפות לאומית.

"אנחנו מתחילים במאמצי שיווק ותכנון, ומבדילים בינם לצעדים הרגולטורים", אמר שטייניץ, ומנה את הצעדים שנעשו בחצי השנה האחרונה בתחום הדיור, מהפשרת אזורי הנדל"ן במרכז הארץ, דרך הקטנת החסמים מתמ"א 38 ועד הגדלת התמריצים לפינוי בינוי. "לפני כחודש הוכרזו צעדים נוספים כמו מתן תמריצים לקבלנים לזירוז הבנייה, הקלה במס השבח ההיסטורי במקרקעין, והיום אנו מציגים שני צעדים משמעותיים נוספים במיסוי".

"החבילה הזו, עם צעדים נוספים שבנק ישראל, משרד האוצר ופעולות נוספות שנעשו בחצי השנה האחרונה, יובילו לכך שנראה אפקטיביות בנדל"ן. זה לא מיידי. השוק התחיל להסתובב על צירו. הצעדים יוסיפו לתנועה, אך זה ייקח כמה שבועות וחודשים ולא תוך ימים".

sheen-shitof

עוד בוואלה!

פריצות הדרך, הטיפולים ומה צופן העתיד? כל מה שצריך לדעת על סוכרת

בשיתוף סאנופי

"הצעד לא יעלה את ההיצע"

עם זאת, כבר נשמעים קולות הטוענים כי צעדי משרד האוצר לא יובילו להוזלת הדירות למגורים, ואולי אף יחמיר את המצב הקיים כיום. בהתאחדות הקבלנים נטען כי הענקת פטור במס השבח לדירה השנייה והשלישית הוא צעד חיובי, אך לא יוביל להגדלת ההיצע, משום שהדירות כבר מאוכלסות בשוכרים. וכי העלאת המס לרוכשי הדירה השנייה יוביל להעלאת מחירי השכירות ויפגע בזוגות הצעירים שככל הנראה בזמן הקרוב לא יוכלו למצוא את הכסף לרכוש דירה והוצאת המשקיעים מהשוק משמעותה עליית מחירי השכירות".

מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, ציין כי "הפתרון הנחוץ לענף הדיור הוא הגדלת היצע הדירות והפחתת נטל המס על הענף, שהוא הענף הממוסה ביותר במשק". לדבריו, אותם משקיעים שהאוצר סימן כאויבי ענף הנדל"ן "בסך הכל רוכשים דירות בכל אזורי הארץ. אותן דירות לא נשארות ריקות והן מושכרות בשוק החופשי לכל אילו שידם אינה משגת לרכוש דירה והוצאת המשקיעים מהשוק משמעותה עליית מחירי השכירות".

משרד האוצר: "גורדון מגלה בורות מביכה"

במשרד האוצר הגיבו לדברי מנכ"ל התאחדות הקבלנים, יוסי גורדון, ואמרו כי טענותיו על כך שהמהלך יביא לעליית מחירי השכירות, "מגלה גורדון בורות מביכה בענייני כלכלה".

לפי משרד האוצר, "גורדון טוען בדבריו כי המהלך יוביל לכך שאנשים ששוכרים דירות ירכשו דירות וכך יקטן ההיצע להשכרה – כאשר הביקוש יישאר אותו הביקוש. ואולם, למבוכתו הרבה גורדון סותר את עצמו בדבריו, שכן כיוון שאנשים יעברו משכירות לבעלות על דירה, הרי שהביקוש לשכירות ירד ולכן גם המחיר לשכירת דירה. מביך ואף מדאיג לדעת שזה האיש שאמור לשמש פה לקבלני ישראל".


עדכון ראשון: 11:03.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully