וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

סיור רגלי ברחוב היקר ביותר בישראל

שי שגב

16.10.2010 / 11:30

הרחק מעל לטרנד המגדלים לעשירון העליון, ניצב רחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח. השכנים: משפחות עופר, שטראוס, רכיב, פוזיילוב ועוד רבים טובים. איך נראה בית בו דונם נמכר עבור 22 מיליון דולר? הצצה לפיסת הנדל"ן היוקרתית ביותר בארץ

כמו עדר פילים במנוסתו, כך גם שוק הנדל"ן המקומי שועט קדימה בלי לעצור. למרות ניסיונות האוצר ובנק ישראל למתן את עליית המחירים, נראה כי חלום הבעלות על דירה מתרחק מיותר ויותר אנשים.

בשוק היוקרה, לא במפתיע, הכל גדול יותר ולוהט יותר. כמות המגדלים החדשים שצמחו בתל אביב בשנים האחרונות מעידה על כך שבסביבה העסקית המאתגרת של השנתיים האחרונות יש לא מעט אנשים שיכולים להרשות לעצמם לשלם 10-20 מיליון שקל ואף יותר, על דירות מעוצבות במגדל דירות, עם נוף לים.

גם מעט צפונית משם וקרוב יותר לאדמה, הקרקע רותחת. ברחוב גלי תכלת בהרצליה פיתוח, שנחשב לרחוב היקר בישראל, המחירים הגבוהים ממילא המשיכו לעלות בשנתיים האחרונות, למרות המשבר הכלכלי, והביקושים נותרו גבוהים.

82 בתים פרטיים ניצבים לאורכו של הרחוב, ששוכן על קו החוף של הרצליה. המלה "בתים" מעט צנועה עבור האחוזות רחבות הידיים שנבנו ברחוב - חלקן מרשימות ביופיין, אחרות מיושנות מעט, אחדות מהן מצויות בשיפוץ, וכמה בודדות נראות מוזנחות, או שחלונותיהן מוגפים. רוב הווילות הגדולות והמרווחות משמשות כביתם של מובילי התעשייה והכלכלה בישראל.

המבצר הפרטי של עשירי ישראל

צדו המזרחי של הרחוב נחשב לחלק ה"עני" של השכונה, מאחר שבבתים אלה רואים את הים רק מהמפלס השני של הווילה. "בשכונה הזו המחירים לא נפגעו - הם נסקו. אם קודם גרו ברחוב עשירי ישראל, השנה עברו אליו כמה אוליגרכים בינלאומיים", אומרת אשה המתגוררת בצד המזרחי של הרחוב.

"רק המיתוג של שם הרחוב עולה 3.5 מיליון שקל", אומר לארי גרינבלו, זכיין רי/מקס על הים בהרצליה פיתוח. גרינבלו מספר כי בצד המזרחי עולה כל דונם 6-7 מיליון דולר. בצד המערבי, מבית מספר 28 והלאה, קיים נוף לים במספרים הזוגיים והמחירים נעים בין 14.5 ל-22 מיליון דולר, עבור הקרקע בלבד. "בשביל בן אדם שמשקיע סכום כזה גדול, מה זה עוד 1-2 מיליון דולר עבור בניית הבית? כסף קטן".

הנה מושג על המחירים בתקופה האחרונה: לפני כחודש מכר גרינבלו את הבית ברחוב גלי תכלת 80, לאדם המבקש להשאר אנונימי, תמורת כ-50 מיליון שקל. המוכר היה תעשיין יהודי טורקי, שרצה לעלות לישראל בשנים האחרונות, אך מאחר שעסקיו התרחבו הוא החליט לוותר והעמיד את הבית למכירה. הבית חדיש ומעוצב למשעי, בשטח בנוי של 700 מ"ר על מגרש של 1.1 דונם, הוא כולל שתי קומות וקומת מרתף, בריכת שחייה, שלוש חניות מקורות ועוד פינוקים רבים.

בימים אלה מוצע למכירה בית מספר 26 - בית חדש בסגנון טוסקני, 1000 מ"ר שטח, ו-1,200 מ"ר בנויים. זהו בית חכם המתפרש על ארבעה מפלסים ובו סאונה וג'קוזי בכל חדר שינה, מרתף המונה שלושה חדרים, ומעליו עוד עשרה חדרים - תמורת 67 מיליון שקל. אם תרצו לשכור אותו, תיאלצו להיפרד מ-45 אלף דולר לחודש.

בין דיירי הרחוב נמצא השגריר האוסטרי, השגריר ההודי, משפחת היהלומנים פוזיילוב, עידן עופר, שגריר ישראל לשעבר במצרים שמעון שמיר, ח"כ לשעבר רפאל אדרי, זקי רכיב, ניסן חקשורי, דורון אביב, עירית שטראוס והשגריר האמריקאי, שביתו מאובטח על ידי כוחות הביטחון. וילה ענקית נוספת ברחוב משמשת כגן ילדים עבור ילדי השגרירים.

קשרים בצמרת

אחת מהדרכים לבדיקת העצמה הכלכלית של התושבים הוא בחינת השפעתם על השלטון המקומי. לדברי מתווך הפועל בשכונה, עד לאחרונה היה רחוב גלי תכלת דו-סטרי, אך לבקשת התושבים, בשנה האחרונה נהפך הרחוב לחד-סטרי, שסופו נשפך לכניסה לחוף השרון. לאחר שבקיץ חלק מבאי חוף השרון החנו את כלי הרכב שלהם בצמוד לכניסה לבתי התושבים, הפעילו התושבים לחץ על עיריית הרצליה, וזו הפכה את הרחוב לחד-סטרי.

מעיריית הרצליה נמסר: "בשל מיקומו בסמוך לרצועת החוף, היה ברחוב מצב של עומס, שפגע קשות בתנועת כלי הרכב ובנגישות לרחוב ולבתים. ועדת התנועה העירונית, בשיתוף עם המשטרה, בחנה את הנושא וב-2007 הוחלט לקבוע את כיוון הנסיעה מצפון לדרום, ובכך להפוך את הרחוב לחד-סטרי. הדיונים וקבלת ההחלטות נעשו בשיתוף התושבים, כפי שנהוג בפרויקטים רבים בכל העיר".

כמה בתים נמכרים ברחוב? לא הרבה. על פי בדיקה בטאבו, נמכר בממוצע בית לשנה באזור היוקרתי של הרחוב. "כמתווכים אנחנו חיים מעסקות של 'עניים' - עד 3 מיליון דולר", מספר גרינבלו. "אי אפשר להמשיך לחכות כל יום לעסקה באחת מהווילות ברחוב, שתעשה לנו את המחזור השנתי. הרבה יותר קשה לסגור עסקה בכפר סבא. בדירה של מיליון שקל האנשים יכולים להתווכח ימים שלמים על סכום פעוט של 2,000 שקל, אם צובעים את הקירות או לא, אם התנור נשאר וכדומה. באלפיון העליון 500 דולר לכאן או לכאן לא משפיעים. ההבדל הוא שהרוכש בהרצליה פיתוח לא צריך ולא חייב את הדירה. הוא רוצה בית עם נוף לים ושם של רחוב יוקרתי. כשמדברים על סכומים של 22 מיליון דולר, כל השאר זה כסף קטן".

למרות התפוסה הכמעט מלאה, אין תנועה ברחוב. לא ילדים, לא קשישים שנהנים מאור היום וגם לא עוברי אורח. מדי פעם נתקלים באחד מנותני השירותים, כמו למשל חמוד גבארין, העובד באחת מרשתות המזון הגדולות בישראל, שאחראי על קו החלוקה ברחוב גלי תכלת: "רוב התושבים מגיעים לסופר, מבצעים את הרכישה בעצמם - ואז אני מביא להם את הארגזים הביתה. מחיר סל ממוצע יכול לנוע בין 1,500 ל-3,000 שקל לקנייה שבועית. האיש שיצאתי ממנו עכשיו מזמין ב-3,000 שקל כשלוש פעמים בשבוע".

לדברי פ', רוקח אחראי בבית המרקחת הצמוד לרחוב, "גם העשירים יבדקו מחירים של מוצר, כמו כל אחד אחר. בסופו של דבר, לא משנה אם הם צריכים או רוצים את המוצר - הם יקנו אותו".

הבתים ייפלו אל הים

חוף הים של הרצליה סובל מנזקי גריעת חול, כתוצאה מהקמת המרינה ושוברי הגלים שלה. בעקבות ההפרעה לתנועת החול בים, חלקו הדרומי של החוף התרחב, ואילו חלקו הצפוני, באזור אפולוניה וסידני עלי, איבד 17 מטר מרוחבו. גריעת החול גורמת גם להתערערות סלע הכורכר שעליו בנוי רחוב גלי תכלת.

צוות שכלל גיאולוגים, זואולוגים ואקולוגים ימיים קבע שיש לבנות שני שוברי גלים ידידותיים לסביבה, דרומית לאתר אפולוניה. שוברי הגלים, העשויים כדורי בטון גדולים, ימתנו את הגלים ובכך יעצרו את החולות ויגרמו לשקיעתם במקום.

עיריית הרצליה אמנם השקיעה רבות בהשקעת חול באזור, אך מתחת לבתים ברחוב גלי תכלת נוצר מדי שנה קיעור גדול. סביר להניח שאם הגריעה תמשיך, חלק מהבתים ייפלו תוך שנים ספורות מהרכס היישר אל חוף הים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully