וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

האח הגדול - עכשיו גם בנדל"ן

אריק מירובסקי

2.2.2010 / 19:10

מהפכת מידע אמיתית במידע הנדל"ני שניתן כיום לציבור: מדינת ישראל תפרסם את מאגר המידע שלה על נדל"ן למגורים, כך הודיעה פרקליטות מחוז ירושלים בשם רשות המסים

מדינת ישראל תפרסם לציבור הרחב את מאגר המידע שלה על נדל"ן למגורים. כך הודיעה פרקליטות מחוז ירושלים, שייצגה את רשות המיסים, בעתירה שהגישו מנהלת מכון חיים כצמן גזית גלוב לנדל"ן מהפקולטה לניהול באוניברסיטת תל אביב, ד"ר אפרת טוקלובסקי וד"ר דני בן שחר מהפקולטה לארכיטקטורה ובינוי ערים בטכניון. מדובר בהודעה, שעשויה לחולל מהפכת מידע אמיתי במידע הנדל"ני שניתן כיום לציבור.

טוקלובסקי ובן שחר עתרו לבית המשפט המחוזי בירושלים, באמצעות עו"ד אורה בלום מהתכנית למשפט ורווחה באוניברסיטת תל אביב, להורות לרשות המסים לחשוף את מאגר העסקות שברשותה, וזאת בהתבסס על חוק חופש המידע.

מזה 7 שנים קיים במס שבח מאגר מידע הכולל נתונים על עסקות נדל"ן שמתקיימות בישראל, שלכאורה הוא פתוח לכלל הציבור, ואולם בפועל יש חסמים רבים שמונעים מהמידע לזרום. כך, יש צורך לבצע התקשרות חוזית עם רשות המיסים, התקשורת הממוחשבת מיוחדת ודורשת ציוד נילווה יקר, וכיום מעטים בלבד משתמשים במאגר הזה.

בנוסף קיימת מערכת שבה מידע מפורט על הנכסים שבהם מבוצעות עסקות, ששמה כרמ"ן (כרטסת ממוחשבת נדל"ן). בעוד שהמערכת הרגילה כוללת מידע רק על מיקום הנכס ועל מחירו, מערכת זו כוללת נתונים על הנכס כגון שיטחו, הקומה שבה הוא נמצא, מספר החדרים שהוא כולל, גיל הבניין, כתובת מדוייקת ועוד. חשוב לציין, כי שמות המעורבים בעסקות אינו נכלל במערכת.

מזה שנים מסרבים ברשות המסים לפרסם את המידע, בתואנות שונות, כמו פגיעה בפרטיות, וזאת על אף שברוב מוחלט של המקרים לא ניתן לזהות את המעורבים בעיסקה. בעבר עתרה לשכת שמאי מקרקעין לבית המשפט העליון בבקשה לקבל לידיה את הנתונים, וזכתה בעתירה.

באחרונה הודיעה עוסקת לפרקליטת מחוז ירושלים, אחוה ברמן, שייצגה את רשות המיסים בעתירה של טולקובסקי ובן שחר, כי המאגר הכללי של רשות המיסים יהיה זמין לשימוש באמצעות האינטרנט עם השלמתן של עבודות פיתוח הנדרשות לכך בעוד כ-3 חודשים, ואילו מאגר הכרמ"ן המיושן יותר דורש עבודות פיתוח מורכבות שהשלמתן תארך 9-6 חודשים.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully