וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

"מחירי הדירות עלו בשל כמות המתגרשים"

רז סמולסקי

26.11.2009 / 14:00

כך נאמר בין היתר בפאנל שנערך על ידי ארגון הקבלנים והבונים בת"א אשר עסק במצב שוק הנדל"ן. בשורה נוספת שיצאה היא כי עליות המחירים יעצרו בשנה הקרובה

עליות המחירים יעצרו בשנה הקרובה - זו הבשורה שיוצאת מפאנל שנערך היום על ידי ארגון הקבלנים והבונים בתל אביב ועסק במצב שוק הנדל"ן. הקבלנים מעריכים כי בשנה הקרובה המחירים התייצבו ומחירי הדירות לא ישתנו בשיעור שיעלה על כ-5%.

"אם משווים את רמת המחירים של דירות ברמת אביב בצורה ריאלית למחירים של שנת 97', המצב היום הוא כמו ב-97'" אמר דורי. מחירי הדירות תמיד ינועו סביב אותם ערכים - במחירים שאנשים יכולים לקנות ולהחזיר משכנתאות. אין בועה בשוק הנדל"ן".

גם שמשון הראל, מנכ"ל אמריקה ישראל, חושב שאין בועה בישראל. "אני לא חושב שאנחנו בבועה או שמחירי הדירות ימשיכו לרוץ כמו בשנים האחרונות. אני מניח שהעלייה תהיה מתונה יותר. הביקוש נשאר אותו דבר מזה מספר שנים, אבל פשוט אין דירות. הצעירים עוזבים מוקדם יותר את הבית ואחוז הגירושים עולה. היום הביקוש נורמלי אבל ההיצע קטן וכשיהיה היצע יותר גדול של קרקעות אני מאמין שקצב עליית המחירים יהיה יותר קטן".

גם יגאל דמרי, מנכ"ל י.ח דמרי מסכים עם הדעה השולטת: "האם רמת המחירים תטוס למעלה? לא. היא תישאר אותו דבר והקבלנים צריכים לבנות לפי רף המחירים של היום".

ומה עם קבוצות הרכישה?

הדיון הלוהט סביב קבוצות הרכישה לא פסח על חברי הפאנל. בשנה האחרונה עם התפשטות התופעה מחו נגדה הקבלנים ובעיקר על חוסר השוויון בהטבות המס שמקבלות הקבוצות לעומת הקבלנים. "אם ישוו את התנאים של הקבלנים לקבוצות הרכישה לא תהיה בעיה. אבל כל עוד תהיה איפה ואיפה אנחנו נתמודד עם זה. אני רוצה השוואת תנאים". מחא ניסים בוביל, נשיא התאחדות הקבלנים.

מאידך, משתתפי הפאנל המעיטו בהיקף הבנייה של קבוצות הרכישה והפנו אצבע מאשימה דווקא כלפי עצמם, בניפוח המימדים של קבוצות הרכישה. "כמה הן כבר בונות?" שאל דמרי. "זה בטל בששים. תנו להם לבנות והאמת תתגלה בהמשך שיתחילו לאכלס את הפרויקטים שלהן".

"יש קבוצות רכישה כמו ב.ס.ר שמלוות את הקבוצה עד הסוף והבנק שמלווה אותן מחויב לגמור ולהשלים את הפרויקט", הוסיף לוטן. "אבל יש מי שעושה את זה בצורת פרטאץ' ולכן בסופו של דבר הקבוצות יחזרו לגודל הטבעי שלהן. זה מפריע לנו אבל זו כלכלה חופשית. לא נרמה את עצמנו זה העלה את מחירי המגרשים בהרבה מקומות בארץ ואני מניח שבעוד שנה וחצי זה יחזור לגודל הטבעי שלו".

שמשון הראל אמר כי שהוא כשבוחן קבלן ביצוע, הוא בודק מה היקף הבנייה של אותו קבלן לקבוצות רכישה. "אני רואה בזה סכנה לקבלנים שבסל הבנייה שלהם בונים הרבה לקבוצות רכישה. האם קבלן הביא בחשבון מה יקרה אם חמישה מתוך עשרה אנשים לא ישלמו את הכסף? ראינו מה קרה במקרה של חפציבה, לקח שנה עד שהבנקים שילמו את הכסף".

דורי, כמו קודמיו, טען כי אין אפשרות להתנגד לקבוצות רכישה, אך איכות הבנייה שלהן היא זו שתביא בסופו של דבר להיחלשותן. "כמו כל דבר, יש קבוצות מקצועיות שהן יותר יקרות וכשזה נעשה בצורה לא מקצועית יהיו בעיות. אין דרך להילחם בזה ואני מניח שייווצר איזון בין קבוצות הרכישה ליזמים עם הזמן. לדעתי אי אפשר לעשות עם זה שום דבר ואם מסתכלים על מספר הדירות שנמכרות בקבוצות רכישה לעומת כלל הדירות הוא קטן".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully