וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

רוצים דירה זולה במרכז ת"א? תמשיכו לחפש...

אריק מירובסקי

28.8.2009 / 16:01

הכלכלן ויועץ הנדל"ן יאיר דוכין: "אנשים חושבים שכתוב בתורה שמגיעה להם דירה בזול במרכז ת"א - מה זה הטמטום הזה? לכו למקום שמתאים ליכולת שלכם"

"אנשים חושבים, שכתוב בתורה שהמדינה צריכה לספק לצעירים דירות במרכז תל אביב בזול. חיפשתי, ומה אומר לך - לא מצאתי את זה", אומר הכלכלן ד"ר יאיר דוכין, מרצה ובעל חברת ייעוץ בתחום הנדל"ן. אחד הדברים שמרגיזים אותו הוא נושא הדיור בר-השגה. "שיסבירו לי מה זו הגישה הזו של "אנחנו רוצים דירה במרכז תל אביב, ואתם תיתנו לנו אותה בזול?' מה זה הטמטום הזה? רוצים דירות? לכו למקומות שמתאימים ליכולות שלכם. גם אני רוצה מכונית ארבע על ארבע חדשה ב-50 אלף שקל. נו, אז מה?"

ממשלת ישראל הגיעה למסקנה שצריך להוזיל את מחירי הדירות. מה אתה אומר על זה?

"הרוב זה פופוליזם, וחלקו נובע מטעויות בהבנת הדברים. החלק הפופוליסטי זה הוזלת מחירי הדירות. האם שר השיכון אטיאס רוצה להוריד את שווי הרכוש של 1.7 מיליון משקי בית בישראל, רק כדי לרצות עשרות אלפי אנשים שרוצים לגור במרכז? האם הוא מבין מה המשמעות של זה? ומה לגבי זה שהדירות הללו מהוות בטוחות לבנקים למשכנתאות? בממשלה חוזרים ומדברים על הבעיות בכמות הקרקעות, וזו הטעות. אני אומר לך כאן ועכשיו, שאין שום בעיה של קרקעות במדינת ישראל. זה פשוט לא נכון".

מה זאת אומרת?

"היום יש לך מצב, שמחירי דירות בפריפריה נמוכים מעלויות הבנייה שלהן, ולכן שיווקי הקרקע של המינהל נכשלים, והיזמים לא מוכנים לבנות שם, כי זה לא כדאי. נותר רק אזור המרכז, ששם למינהל מקרקעי ישראל אין הרבה מה לעשות".

לפי הדברים שלך, הרפורמה במינהל מקרקעי ישראל לא תצליח?

"היא לא תשפיע על מחירי הדירות, כי כמו שאמרתי, הבעיה אינה עם הקרקעות. הסיבה שהיום יש כשל שוק היא שיזם לא יכול להחיל את השינויים שנרשמו בשנים האחרונות בתשומות הבנייה על מחירי הדירות, במיוחד לא בפריפריה. גם הדרישות של הבנקים להון עצמי של 40% מרתיעות את היזמים. כתוצאה מכך, דירות עממיות של 700 אלף שקל לא נבנות, כי אין להן היתכנות כלכלית".

מה אתה אומר על הטענות שבשוק יש בועה?

"כל התלונות על בועות ועל עליות מטורפות הן קשקוש, ולתקשורת יש חלק בניפוח התופעה הזו. מסוף שנות התשעים ועד עכשיו מחירי הדירות ירדו בכלל, אז לכל התלונות הללו אין שום בסיס במציאות. עליית המחיר שנרשמה בתקופה האחרונה היא תוצאה של גירעון שנתי מתמשך של 2,000 התחלות בנייה, שמגלם את הפערים בין הביקוש להיצע. בדיקות שערכתי העלו, שעל כל 1,000 דירות גירעון, מחיר הדירות עולה באחוז. לכן, הגירעון של 2,000 דירות בשנה גורם לעליות מחירים של 2% בממוצע.

"ברבעון האחרון של 2008 ובראשון של 2009 השוק קפא, אז ברור שהכל יתפרץ ברבעון השני של 2009. זה היה פשוט יישור קו".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully