וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

השבוע: התחנה המרכזית הישנה בת"א תיהרס

מאת רז סמולסקי

3.8.2009 / 7:07

על שטח התחנה ומבנה המשרדים, שהוקמו לפני כ-70 שנה, תקים מכללת מנשר את משכנה החדש. התחנה תישאר בבעלות העירייה

לאחר גסיסה אטית שנמשכה יותר מ-15 שנה, עיריית תל אביב תהרוס את התחנה המרכזית הישנה בעיר בימים הקרובים, והשטח ישנה את ייעודו למכללת אמנויות ושטחי ציבור. חברת אגד פינתה אתמול סופית את הרציפים האחרונים שעוד שימשו בשנים האחרונות אוטובוסים וקווי נסיעה בודדים. בשנים האחרונות הפכה התחנה המרכזית הישנה וסביבתה הקרובה לסמלים של הזנחה וריקבון חברתי.

התחנה המרכזית הישנה מתפרשת על פני כ-10 דונמים, והיא ממוקמת בין הרחובות סולומון הגליל והשרון. ב-1938 הכריזה עיריית תל אביב על מכרז לתכנון התחנה ולאחר שהוגשו עשרות תוכניות, נבחרה ההצעה של האדריכלים נחום זלקינד ויוסף ויטקובר. בניית התחנה החלה ב-1940 והאוטובוסים הראשונים נכנסו לרציפים כשנתיים לאחר מכן.

מהר מאוד אחרי שהוקמה התברר כי התחנה אינה גדולה מספיק כדי לעמוד בעומסים הנדרשים ממנה. בלית ברירה, "פלשו" תחנות האוטובוסים לרחובות הסמוכים ותרמו למטרדי צפיפות התחבורה, הרעש והצחנה שאיפיינו אותה לאורך רוב שנות פעילותה.

פינוי שנמשך 16 שנה

ב-1967 הונחה אבן הפינה של התחנה המרכזית החדשה, הגדולה ממנה בהרבה, אך התברר כי גם הליכי התכנון והבנייה של תחנה זו היו לקויים מאוד. בנייתה התארכה הרבה מעל המצופה ורק ב-1993, אחרי עיכובים רבים, נפתחה התחנה החדשה, שעד היום נחשבת לאחד המבנים מעוררי הביקורת הגדולים ביותר במדינה.

ממועד פתיחת התחנה המרכזית החדשה, לפני כ-16 שנה, פעלה עיריית תל אביב כדי לפנות את התחנה הישנה, אך ההליכים היו אטיים והתחנה המשיכה לפעול במתכונת מצומצמת. הבעיה היתה, שמשום שאגד לא פינתה את השטחים והמשיכה להפעיל בה קווי אוטובוסים, נעצרו בה כל תוכניות ההשקעה, מה שהשפיע לא רק על מתחם התחנה, אלא הקרין על כל הסביבה שהלכה והידרדרה ונהפכה למוקדי זנות, פשע, סמים ועובדים זרים ששוהים בתנאי מגורים בלתי אנושיים.

נכון להיום, נותרו במקום הרציפים ומבנה המשרדים בן 1,300 מ"ר. בכוונת העירייה להשאיר את המתחם בבעלותה ולייעד אותו לשימושים ציבוריים כמו גינה ומוסדות חינוך. בשלב הראשון הקצתה העירייה כשלושה דונם מתוך המגרש לטובת הקמה של מכללת מנשר ללימודי צילום, תיאטרון וקולנוע. יתר המגרש בשטח של כשבעה דונם נמצא בתכנון וישמש לצרכי ציבור נוספים, אם כי טרם נקבע מהם יהיו.

מנשר תבנה את הבניין החדש שלה במקום במבנים הקיימים שיהרסו. המבנה החדש צפוי להתפרס על פני שטח של כ-5,000 מ"ר בנוי, שיבנו בשני שלבים לפי קצב הגידול של המכללה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully