וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

המשפחות עוזבות את שדרות - והדיור בנתיבות מתייקר

מיכל גרינברג

12.3.2008 / 11:06

לפחות מישהו מרוויח: עזיבת שדרות גרמה למחירי ההשכרה ביישובים שמחוץ לאזור 'עוטף עזה' לעלות בשנה האחרונה בכ-30%

"מחירי הנדל"ן להשכרה ביישובים שמחוץ לאזור 'עוטף עזה' עלו בשנה האחרונה בכ-30%", העריך בשבוע שעבר מרטין סיאודנו, יועץ נדל"ן הפועל בדרום הארץ. לדבריו, ירי הרקטות לשדרות ולסביבתה, גרם לרבים לעזוב ליישובים סמוכים, מחוץ לטווח הרקטות, דבר שהעלה שם את מחירי הנדל"ן להשכרה ולמכירה. "חצי מהלקוחות שלי שמחפשים כיום דיור הם משדרות ועוטף עזה", סיפר. "באזור של יישובי עוטף עזה אני כבר לא עובד במכירת נדל"ן או השכרה, אבל בנתיבות והסביבה אין בית אחד להשכרה. לפני שנה, באותה תקופה, היו לי פה עשרים בתים להשכרה".

איציק אלקובי, בעל המשרד "תיווך אופיר" בנתיבות, סבור שהעיר הדרומית היא המקום המבוקש ביותר באזור כרגע. "נתיבות באופן כללי היא מקום שכיף לגור בו. יש פה מסחר חזק ובעלי עסקים משקיעים בעיר. מכל המושבים בסביבה מגיעים לקנות בנתיבות, והרבה אנשים מגיעים לגור פה".

יוני פדידה, בן 38, אב לחמישה ילדים, עזב את שדרות לפני קצת למעלה משנה. "בהתחלה חשבנו שאפשר לחיות עם זה, אבל אז הדברים התחילו להיות קשים יותר, והמצב התחיל לחלחל לתודעה. הבנו שהקסאם הורג". יום אחד, בזמן שאירח חברים בביתו, ביתם של החברים נפגע מרקטה. לאחר מכן עברה המשפחה להתגורר אצל קרוביהם בנתיבות.

ילדיו של פדידה לא רצו לחזור מאז לשדרות, והמשפחה החלה תהליך של מעבר הדרגתי לעיר חדשה. "נשארנו לגור אצל המשפחה של אשתי", סיפר פדידה. "במשך חודש לא הצלחנו למצוא דירה להשכרה, עד שבסופו של דבר נאלצנו לקנות דירה במקום". שני בני הזוג ממשיכים לעבוד בשדרות וחולמים שיום אחד, על אף שקנו בית בנתיבות, יחזרו אל עירם הקודמת.

חבל לכיש פורח

גם אבי פרץ, נשוי ואב לשתי בנות, עזב את שדרות. לפני שנה וחצי פגעה רקטת קסאם בחצר ביתו. בנתיבות יש לו לפחות ארבעה חברים טובים שעברו גם הם משדרות, עיר הולדתו. "החלטנו לעבור כי לכאן הקסאמים עוד לא הגיעו, אבל זה גם מקום זמין וקרוב למקום העבודה בשדרות", הוא הסביר. "בנתיבות קשה מאוד למצוא מקום לשכור. הרבה אנשים אומרים לי תחפש, אבל אי אפשר למצוא. המחירים פה כשעברנו היו גבוהים מאוד. בית שמושכר בשדרות ב-1,600 שקל מושכר בנתיבות ב-2,100 שקלים לחודש".

ראש העיר יחיאל זוהר מעריך את שיעור גדילת האוכלוסייה השנתית בנתיבות בכ-3% (בעוד שקצב גידול האוכלוסייה הכללי בישראל עומד על פחות מ-2% לשנה). לדבריו, ההגירה בעיר היא חיובית, ומספר התושבים עומד על כ-30 אלף. כ-60 משפחות, להערכתו, עברו לנתיבות משדרות - אף שאין בידיו רישום מדויק של הנתונים.

גם לאלקובי אין מספרים מדויקים, אבל לדבריו, מדי יום הוא מקבל פניות מתושבי שדרות המחפשים דיור בנתיבות. "אני בכלל לא רושם אותם" הוא אמר, "בלאו הכי אין פה דיור להשכרה". תושבי שדרות מחפשים בעיקר דיור להשכרה, ככל הנראה מתוך הנחה שיום אחד יחזרו לעירם. עם זאת, גם הנדל"ן למכירה מבוקש מאוד באזור, וסיאודנו מעריך את העלייה בערכו בכ-45%.

סיור בשדרות חושף עיר שרבים מתושביה מבקשים להשכיר את בתיהם. בנתיבות לעומת זאת, אמר אלקובי, "אין בית אחד שיש עליו שלט 'להשכרה'". ראש העיר זוהר סבור שההגירה מהעיר המופגזת אינה הסיבה לעליית מחירי הנדל"ן בעירו. לדבריו, מדיניות בניית הנדל"ן החדש בעיר תורמת לעלייה בערכם של הבתים והדירות: "אנחנו משווקים רק את סדרי הגודל שאנו זקוקים להם, כמה מאות בודדות בלבד", הוא הסביר.

אולם סיאודנו, אלקובי, ומתווכים נוספים העריכו כי גם אם ההגירה אינה הסיבה היחידה לשינוי במחירים - יש לה משקל בתהליך. סיאודנו מוסיף כי גם ההרחבות הקהילתיות בחבל לכיש ובסמוך לנתיבות מתמלאות עד אפס מקום.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully