וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

תשלמו פעמיים: על סלילת הכביש ועל הנסיעה בו

אבי בר-אלי

24.7.2007 / 7:30

משרדי הממשלה החליטו: הנסיעה בקטע הדרומי של חוצה ישראל, שמומן מתקציב המדינה, תהיה כרוכה באגרה של 2-4 שקלים

הנסיעה בקטע הדרומי של כביש חוצה ישראל, בין צומת בית-קמה למחלף שורק, תהיה כרוכה בתשלום אגרה - כך נודע ל-TheMarker. המשמעות היא שלראשונה כביש שסללה המדינה יהיה כביש אגרה. במשרדי הממשלה גובשה באחרונה עמדה ולפיה אף שסלילת הכביש מומנה מתקציב המדינה, הנסיעה בו תהיה כרוכה באגרה שתופנה למימון התחזוקה בכביש, תפעולו והוצאות הגבייה. גובה דמי האגרה יהיה 2-4 שקלים.

בשנתיים האחרונות מקדמת חברת כביש חוצה ישראל את סלילת שני הקטעים הדרומיים של כביש 6: קטע 23 (19 ק"מ בין מחלף שורק לקרית גת) וקטע 12 (20 ק"מ בין קרית גת לאחוזם). קטע 19 צפוי להיפתח לתנועה כבר בנובמבר השנה, וקטע 23 שנה אחרי כן. עלות הפרויקט כולו נעה סביב מיליארד שקל, והוא מומן כולו מתקציב המדינה, לאחר שבבדיקות כדאיות כלכלית לא נמצא אטרקטיווי דיו בעבור יזמים פרטיים. כזכור, הקטע המרכזי של כביש 6 וקטע 18 הצפוני הנסלל כיום הוקמו באמצעות מכרזי BOT בשיתוף המגזר הפרטי.

בחודשים האחרונים התחבטו במשרדי האוצר והתחבורה בשאלת גביית האגרה בכביש, שכן מדובר למעשה בחיוב כפול של ציבור הנהגים. בעוד במשרד האוצר צידדו בגביית אגרה מופחתת שתכסה את עלויות התחזוקה השוטפת של הכביש, היו שחששו כי גביית האגרה תרחיק את תושבי הדרום מן הנסיעה בו, וכי לא יהיה די בביקושים כדי לכסות את עלויות התפעול והגבייה.

מסקנות בדיקות ראשוניות שבוצעו בעת האחרונה העלו כי ניתן לקבוע בעבור הנסיעה בכביש אגרה דינמית שתשתנה בהתאם לנפחי התנועה בכביש, וכי זו תוכל לכסות את עלויות התחזוקה של הכביש בידי זכיין פרטי תוך שמירה על רגישות בסוגיית גובה האגרה.

בשבועות הקרובים יוחלט בדיוני משרד האוצר, התחבורה וחברת כביש חוצה ישראל על גובה האגרה ועל מתווה המכרז שיפורסם לתפעול הכביש, הגבייה והתחזוקה.

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    0
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully