וואלה!
וואלה!
וואלה!
וואלה!

וואלה! האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

מחיר למשתכן: זכאים בפריפריה ידרשו ל-60 אלף שקל הון עצמי בלבד

14.11.2017 / 13:00

תוכנית משותפת של הפיקוח על הבנקים ומשרד האוצר מאפשרת לזוכי תוכנית הדיור המוזל ביישובים שמחוץ לאזורי הביקוש, המתקשים לגייס לבדם 100 אלף שקל הון עצמי לרכישת דירה, להשתמש במענק שניתן מהמדינה ליישובי הפריפריה. האם היישוב שלכם ברשימה?

בנייה בדימונה. מרץ 2017. ראובן קסטרו
הון עצמי נמוך יותר לזכאי התוכנית בפריפריה. אתר בנייה בדימונה/ראובן קסטרו

תוכנית של הפיקוח על הבנקים בבנק ישראל, בשיתוף עם משרד האוצר, מבקשת להקל על זכאי תוכנית מחיר למשתכן בפריפריה. על פי התוכנית, זוכים בהגרלות ביישובים שמחוץ לאזורי הביקוש, ידרשו לגייס 60 אלף שקל בלבד כהון עצמי לרכישת דירה, במקום הסכום הנהוג כיום - 100 אלף שקל. ההשלמה ל-100 אלף שקל תגיע מהמענק שניתן על ידי המדינה ליישובי הפריפריה - שנע בין 40 אלף שקל ל-60 אלף שקל.

המשמעות היא שזוכים ב-30 יישובים בפריפריה, שאין באפשרותם לגייס את ההון העצמי הנדרש עד היום, יוכלו, הלכה למעשה, להיעזר במענק של המדינה (כאמור בגובה 40 אלף שקל או 60 אלף שקל) - כך שישלים את הסכום שהם נדרשים להציג, וזאת בטרם לקיחת המשכנתא.

עד היום נדרשו הזכאים לגייס בעצמם 100 אלף שקל, והמענק של המדינה "ירד" מהמשכנתא. אולם במטה הדיור במשרד האוצר נוכחו לדעת שעל אף שמחירי הדירות בפריפריה נמוכים, והזכאים יוכלו לעמוד בהחזרים החודשיים של המשכנתא, לא תמיד הם יכולים לגייס הון עצמי ראשוני. בעקבות זאת פנו שר האוצר, משה כחלון, וראש מטה הדיור, אביגדור יצחקי, למפקחת על הבנקים, ד"ר חדוה בר, בבקשה לשנות את הנוהג.

לפיכך החליט הפיקוח על הבנקים להיעתר לבקשת האוצר ולתקן את ההוראה ולקבוע כי ב-30 ישובים בפריפריה, בהם ניתן המענק לרוכשי דירות במסגרת תוכנית מחיר למשתכן, יוכל הבנק לאפשר לרוכשים לשלם 60 אלף שקל ממקורותיהם העצמיים - כך שההון העצמי, בתוספת המענק, יעמוד על 100 אלף שקל או למעלה מזה (אם המענק בגובה 40 אלף שקל, ההון העצמי יעמוד על 100 אלף שקל; אם המענק בגובה 60 אלף שקל, יעמוד ההון העצמי על 120 אלף שקל). התיקון ייכנס לתוקף בדצמבר 2017.

עוד בנדל"ן

איפה נמכרה דירת 3 חדרים ב-440 אלף שקל בלבד?

לכתבה המלאה
יישובים בהם יוענק מענק מחיר למשתכן. יח"צ,
רשימת היישובים שנכללים בתוכנית/יח"צ

"ההון העצמי המינימלי הנדרש מהווה, לעתים, חסם לרכישת הדירה"

נזכיר כי במאי 2016 נכנסו לתוקף הקלות רגולטוריות של הפיקוח על הבנקים לגבי הלוואות לדיור לזכאים בפרויקטים של מחיר למשתכן, לפיהן בנק רשאי לחשב את יחס המימון של ההלוואה הניתנת לזכאי, בהתבסס על הערכת שמאי במקום על מחיר הרכישה בפועל, ובתנאי שהרוכש ישלם לפחות 100 אלף שקל ממקורותיו העצמיים.

יצוין כי למרות הבדיקה שערך מטה הדיור לגבי תנאי ההשתכרות של זכאי מחיר למשתכן בפריפריה, שהעלתה כי ככל הנראה הם יוכלו לעמוד בהחזר החודשי של המשכנתא, יש לקחת בחשבון שמדובר באותם זכאים שלא הצליחו לגייס בעצמם הון ראשוני לרכישת דירה.

לדברי ד"ר חדוה בר, "ראינו לנכון לסייע ללקוחות בפריפריה, והחלטנו להכיר במענק המיוחד שהם מקבלים מהמדינה, כחלק מההון העצמי שלהם. לצורך כך, התאמנו את דרישות הפיקוח מלקוח הרוכש דירה בפרויקט מחיר למשתכן, באופן שאינו מגדיל את הסיכון לתיק האשראי לדיור של הבנקים, או ליכולתם של הלקוחות לעמוד בהחזר ההלוואה".

אביגדור יצחקי ציין כי "אנחנו ממשיכים להיות קשובים לצרכים של זוכי תוכנית מחיר למשתכן, ומנסים להקל עליהם ככל הניתן בדרך לדירה הראשונה. בעקבות מספר פגישות שקיים שר האוצר כחלון עם זוכים בפריפריה, נודע לנו כי ההון העצמי המינימלי הנדרש מהווה, לעתים, חסם לרכישת הדירה ללא כל הצדקה. אני שמח שהמפקחת על הבנקים נעתרה לפנייתנו, ובכך המשיכה להקל על הזוגות הצעירים".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    3
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully