וואלה
וואלה
וואלה
וואלה

וואלה האתר המוביל בישראל - עדכונים מסביב לשעון

חוזה השכירות העירוני החדש שיעשה סדר בתל אביב

29.6.2016 / 10:32

תל אביב-יפו לא מחכה לממשלה: חוזה שכירות עירוני שהושק בשיתוף אתר יד2, מתייחס לתקופת השכירות, להעלאת שכר הדירה, הגדרת הביטחונות ואחריות לתיקונים. המטרה: לסמן דירות שבהן חותמים על החוזה המומלץ ולייצר סטנדרט מגורים ראוי בעיר ללא הפסקה

קרדיט תמונה: ראובן קסטרו
על פי נתוני העירייה, כמחצית מתושבי תל-אביב-יפו מתגוררים בשכירות בכ-90,000 יחידות דיור מושכרות, אך מרבית חוזי השכירות הם לשנה בלבד

עיריית תל אביב-יפו לא מחכה לממשלה: מאמצי העירייה בתחום הסדרת שוק השכירות עולים שלב, עם השקתו של חוזה שכירות עירוני חדש, בשיתוף אתר יד2, שמתייחס לתקופת השכירות, להעלאת שכר הדירה ולשורה של סוגיות נוספות שמטרתן יצירת סטנדרט מגורים ראוי בעיר ללא הפסקה. על פי נתוני העירייה, כמחצית מתושבי תל-אביב-יפו מתגוררים בשכירות בכ-90,000 יחידות דיור מושכרות, אך מרבית חוזי השכירות הם לשנה בלבד. בעירייה ציינו כי בשנים האחרונות נפוצו חוזים מסורבלים שבמקרים רבים אינם מגנים כראוי על זכויות השוכר והמשכיר, ורבים משוכרי הדירות בעיר אינם מודעים לזכויותיהם.

בעונת הקיץ חלה עליה של כ-30% בהיקף מעברי הדירות השכורות והצפי הוא כי ייחתמו כ-16 אלף חוזי שכירות

באתר yad2 החליטו לאמץ את החוזה ולהמליץ עליו באתר וציינו כי במסגרת המהלך, כל בעל דירה שיעלה מודעה לאתר יקבל את החוזה עם הצעה לסמן את הדירה שלו ככזו שבה חותמים על החוזה המומלץ. מידע זה יהיה נגיש למחפשי הדירות, שיוכלו להיעזר בו ולקבל החלטה מושכלת בבחירת הדירה.

העיתוי להפצת החוזה העירוני החדש לא מקרי: בעירייה הבהירו כי בעונת הקיץ חלה עליה של כ-30% בהיקף מעברי הדירות השכורות והצפי הוא כי ייחתמו כ-16 אלף חוזי שכירות.
בנוסף, בחוזה הוטמעו כלים שנועדו למנוע חיכוכים עתידיים בין הצדדים באמצעות הגברת השקיפות בשלב חתימת החוזה. למשל, אחד הכלים שמציע החוזה הוא "פרוטוקול מצב הדירה" שמאפשר לצדדים לתעד את כל הפגמים והליקויים במועד מסירת הדירה, כדי למנוע ויכוחים עובדתיים בהמשך, בעיה שבעלי דירות ושוכרים רבים נתקלים בה.

הסעיפים המרכזיים בחוזה המומלץ מעניקים, בין השאר, אופציה לשוכר להמשיך לשנת שכירות שנייה תוך העלאת מחיר של לא יותר מ-3%, הגדרת ביטחונות שיאפשרו הגנה לבעלי הדירות והגבלתם לגובה, שיהיה גם הוגן כלפי השוכרים. בחוזה העירוני המומלץ ישנה הגדרה ברורה של אחריות לתיקונים בין השוכר למשכיר, וכן קביעת לוחות זמנים מקסימליים לביצוע תיקונים.

החוזה מוצע לשימוש הציבור הרחב באתר העירוני ובאתר יד 2 וילווה בחומרי הסברה עם דגשים לשני הצדדים.

"שוק השכירות הפרוץ בישראל והעומס על מערכת המשפט דוחקים פעמים רבות את בעלי הדירות לנסח חוזים דרקוניים על מנת לבטח את עצמם. מנגד, שוכרים רבים אינם מודעים לזכויותיהם וחותמים על סעיפים מבלי לדעת מה משמעותם. מטרת החוזה היא להגן על זכויות המשכיר והשוכר וליצור סטנדרט חדש ומאוזן בשוק השכירות. הצדדים יכולים להשתמש בו לחתימה או כמקור בהשוואה לחוזי השכירות הקיימים", ציינו בעירייה.

החוזה העירוני החדש מהווה חלק מפעילות מרכז הדיור העירוני הפועל בשנים האחרונות בבית הצעירים ברחוב מזא"ה 9 בעיר ומעניק סיוע וייעוץ לשוכרי דירות. במרכז ציינו כי מאות הפניות שהגיעו לפתחם מעידות כי שוכרים רבים אינם מודעים לזכויותיהם וחותמים על חוזים דרקוניים.

"בעיה זו אינה ייחודית לשוכרי הדירות – גם בעלי דירות רבים אינם מבינים את המשמעות של הסעיפים השונים בחוזה השכירות שלהם. החוזה החדש נועד להעניק להם פתרון פשוט בהיותו מאוזן ובעיקר נגיש וידידותי למשתמש – גם בשפה שבה ינוסח וגם בתוכן", ציינו.

החוזה גובש על ידי הצוות העירוני לשכירות הוגנת שפועל בשנים האחרונות לקידום פתרונות שכירות בעיר ובשיתוף "מרכז הגר למחקר ופיתוח מדיניות דיור חברתי" בעבודה שנמשכה מספר חודשים ושהתבססה על מחקר ייחודי. הוטמעו בו שינויים לאחר התייעצויות עם מומחים בהם משפטנים, כלכלנים ומומחי נדל"ן, ולאור הערות הציבור, בעלי ושוכרי דירות בעיר.

אסף זמיר, מ"מ ראש העירייה התייחס למהלך ואמר כי "שוק השכירות בישראל סובל מחוסר הסדרה ומעיוות קיצוני ביחסי הכוחות בין שוכרים למשכירים. החוזה העירוני נועד להוות מצפן עבור אלו המעוניינים להסדיר את יחסיהם החוזיים בצורה הוגנת וישמש כלי משמעותי לשוכרים שיוכלו להשוות אותו לחוזים שהם יתבקשו לחתום עליו".

מיקי גיצין, יו"ר הוועדה למדיניות שכיריות בעירייה מסר כי: "החוזה המומלץ של עיריית תל אביב-יפו הוא תוצאה של תהליך ארוך שהשתתפו בו שוכרים ומשכירי דירות בעיר ונותן ביטוי לדאגות ולצרכים של הצדדים השונים החותמים עליו. אנחנו מאמינים שזה יהפוך להיות החוזה הסטנדרטי החדש".

יבין גיל מור, מנכ"ל אתר יד2, ציין מצדו כי "מתחילת 2016 ועד היום עלו לאתר יד2 בכל חודש עשרות אלפי מודעות חדשות המציעות דירות להשכרה. עוד עולה, כי במהלך השנה בוצעו באתר יד2 כ- 8,500,000 חיפושים אחר נכסים המוצעים להשכרה. אנו מעודדים צרכנות נבונה על ידי מידע מקיף וכלים רבים המאפשרים לשוכרי ומשכירי הדירות לבצע מחקר שוק עצמאי ורחב לגבי הנכס – ולכן החלטנו לשתף פעולה בקידום היוזמה החדשה".

טרם התפרסמו תגובות

הוסף תגובה חדשה

+
בשליחת תגובה אני מסכים/ה
    1
    walla_ssr_page_has_been_loaded_successfully